A versenykamionok 13 000 köbcentisek és hozzávetőlegesen 1200 lóerősek. Mindehhez körülbelül 5500 newtonméteres nyomaték társul. Bár a járművek többsége 5,4 tonna, még ekkora súllyal is könnyedén képesek lennének akár 300 kilométer/órás sebességgel száguldani. Erre azonban nincs lehetőség, mivel a FIA 160 kilométer/órás végsebességet ír elő a versenyzők számára. Ez azt jelenti, hogy ennyire kellett leszabályozni a bivalyerős gépeket.
Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál
Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivállal várják a látogatókat a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként lesz ott a FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős járgányok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.
A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.
A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók, így a napi 4900 forinttól, míg a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól elérhető az érdeklődők számára. A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!
A pályák külső és belső ívein vannak továbbá úgynevezett „penalty markerek”, amelyek általában kemény szivacs rudak, vagy műanyag csövek. Ezeket érinteni, vagy ezeknek nekimenni nem szabad, mivel először figyelmeztetés, majd büntetés jár érte.
Büntetik emellett, ha valaki hátulról kiforgatja, lelöki az ívről vagy kilöki a pályáról a másikat. Emellett a sebességtúllépést is szankcionálják: nem csak a bokszutcában, hanem a pályán is be kell tartani a 160 kilométer/órás sebességhatárt. Nos, mindezek fényében nézzük meg, melyek voltak az elmúlt 30 év legsúlyosabb ütközései!
1. Levegőben átfordulás spanyol módra
2012 őszén a Le Mans-i futam alkalmával a spanyol David Marco Bermejo repült egy hatalmasat a kamionjával. Az MAN versenygép előzőleg összeakadt egy másik versenyző kamionjával, majd átfordult a levegőben és a pályán kívül érkezett meg a homokágyba. A versenykamion annyira lenullázódott az ütközéskor, hogy utána már nem volt képes folytatni a versenyt.
2. Dráma Belgiumban
2013-ban, a belgiumi Zolderben megrendezett futamon Major Benedek, az Oxxo Truck Race Team pilótája karambolozott. A mezőny éppen elrajtolt, amikor az egyik versenyző nekiment a pálya oldalfalának, vélhetően rossz kormányzás miatt. A teherautó hátsó kerékdobja viszont beleakadt az akkor még nagyon fiatal Major versenykamionjába, mely így hatalmasat repült. Csak a szerencsének – és minden bizonnyal egy focicsapatnyi őrangyalnak köszönhető -, hogy a magyar pilóta ép bőrrel úszta meg a dolgot. A felvétel végén jól látszik, hogy nemcsak ő, de a csapat is kisebbfajta sokkot szenvedett el. Mindkét kamion olyan sérüléseket szenvedett, hogy le kellett állítani a futamot.
3. Mindenki mindenkivel
Van, amikor egy ütközésből senki sem maradhat ki. Így volt ez 2009-ben a csehországi Mostban is. Igaz, a felvételen látható koccanások nem túl látványosak, ugyanakkor jól látható, mennyire zavaró, ha a pálya közepén a mezőny előtt keresztbe fordul egy versenykamion. Van, aki ilyenkor tolat, és van, aki vállalja a büntetést és áthajt a homokágyon.
4. Amikor egy kamion benéz az ablakon
A következő felvétel olyan, mintha csak egy hollywoodi rendező komponálta volna meg. A franciaországi Le Mans-i futam alkalmával készült videó első percein azt láthatjuk, hogy az Oxxo tragikusan elhunyt pilótája, Szobi Balázs versenykamionjának fedélzeti kamerája „benéz” az egyik versenyző teherautójának ablakán. A kicsúszást követően mindkét versenyző szerencsésen megússza az esetet, azonban egy kerék messzire gurul.
5. Retrós lendület
Bár soron következő videóban található egy-egy nem odaillő ütközés is, ettől függetlenül remekül eleveníti fel az ezredforduló előtti kamionversenyek világát. Sőt, akad néhány, a ’90-es évek elején készült felvétel is. Akkoriban a versenyzők még őszintébben tolták: nem féltek sem a betonkerítéstől, sem pedig a keresztbe álló kamionoktól, egyszerűen vállalták az ütközést.