Mi az PKD?
A PKD (partially knocked down kit) gyártás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját készíti el, míg az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a vásárló, vagyis esetünkben a BKV végzi. Ezen alternatíva hazai alkalmazása egyébként a Magyar Autóbuszgyártótól ered, hiszen korábban már több tucat autóbuszt értékesített hasonló módon egyes hazai volánok számára.
Ikarus, de mégse
A korábbi, 18 darab összeszerelését segítő Magyar Autóbuszgyártót az Auto Rad Controlle (ARC) és az Ikarusbus Kft. alapította azért, hogy egy teljesen új fejlesztésű, volt Ikarusos mérnökök által tervezett városi autóbuszcsaládot dobjanak piacra a jól csengő Ikarus márkanév alatt. A típuscsalád őselődjét, a csuklós kivitelű ARC 187-et 2005-ben mutatták be, két évvel később érkezett a szóló változat, mely a 134-es típusszámot kapta. Egy évvel később pedig bemutatták a 127-est, amely lényegében a 134-es modell rövidebb változata. Ebből született meg végül a V127.
A BKV idei tenderén ugyanakkor már nem a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó Magyar Autóbuszgyártó, hanem a MABI-BUS Kft. indult ugyanezzel a típussal. A dolog pikantériája, hogy a cég elektromos és hibrid midibuszokkal próbálkozó Evopro tulajdonában van. Ők viszont nem rendelkeznek az Ikarus márkanévvel, ezért mind a márkanév, mind pedig a típus elnevezés megváltozott.
A Modulo M 108D utastere valamivel átgondoltabb lesz az elődhöz képest, emellett már Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, 280 lóerős teljesítményű motorral készül. A kisebb hengerűrtartalmú, 1100 Newtonméteres maximális nyomatékra képes erőforrás a Cummins-tól érkezik. Az erőforráshoz a szentgotthárdi Allison gyárban készülő 6+1-es automata váltó csatlakozik. A PKD projekt második ütemének köszönhetően újabb modern autóbuszok gazdagítják majd a fővárosi flottát, amelyek a gyártásban aktív szerepet vállaló BKV fejlődéséhez is hozzájárulnak.
A buszok várhatóan 2016. elején állhatnak forgalomba a kelenföldi garázs állományába tartozó szóló vonalakon (8-as, 110-es, 112-es és 105-ös ).