Tegnap a MABI-BUS Kft. megkezdte a BKV újonnan rendelt PKD-autóbuszainak részelemeinek leszállítását. Azért pont ide, mert korábban itt raktak össze 18 darab vadonatúj Ikarus V127 V2 típusú autóbuszt. A szóló kivitelű, háromajtós busz ugyanakkor extra hosszú gyártósoron készül Budapesten: a gyártó XVI. kerületi telephelyén összehegesztik az alvázat, majd saját kerekein átvontatják a XI. kerületben található kelenföldi autóbuszgarázsba. A buszok darabonkénti ára egyébként olcsóbb a legtöbb piacon kaphatóénál. De komolyan.

Mi az PKD?

A PKD (partially knocked down kit) gyártás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját készíti el, míg az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a vásárló, vagyis esetünkben a BKV végzi. Ezen alternatíva hazai alkalmazása egyébként a Magyar Autóbuszgyártótól ered, hiszen korábban már több tucat autóbuszt értékesített hasonló módon egyes hazai volánok számára.

A cég a kedvező üzemeltetési tapasztalatokon felbuzdulva újabb 10 darab ilyen, összeszerelhetős buszt vásárolt. Igaz, ezek már nem Ikarus márkanéven, hanem Modulóként kerülnek majd forgalomba. Sajnos azonban a típusnév is változik, ennek megfelelően a V127-esből M 108D lesz, ugyanakkor a lényeg megmarad: bevált és magyar szakemberek által tervezett, továbbá magyar kezek által legyártott buszok állhatnak forgalomba a jövőben. Sőt, a megkötött szerződés értelmében a BKV további 40 darabot vásárolhat meg kedvezményes áron.
Budapest leghosszabb gyártósora 1
Budapest leghosszabb gyártósora 7  

Ikarus, de mégse

A korábbi, 18 darab összeszerelését segítő Magyar Autóbuszgyártót az Auto Rad Controlle (ARC) és az Ikarusbus Kft. alapította azért, hogy egy teljesen új fejlesztésű, volt Ikarusos mérnökök által tervezett városi autóbuszcsaládot dobjanak piacra a jól csengő Ikarus márkanév alatt. A típuscsalád őselődjét, a csuklós kivitelű ARC 187-et 2005-ben mutatták be, két évvel később érkezett a szóló változat, mely a 134-es típusszámot kapta. Egy évvel később pedig bemutatták a 127-est, amely lényegében a 134-es modell rövidebb változata. Ebből született  meg végül a V127.

A BKV idei tenderén ugyanakkor már nem a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó Magyar Autóbuszgyártó, hanem a MABI-BUS Kft. indult ugyanezzel a típussal. A dolog pikantériája, hogy a cég elektromos és hibrid midibuszokkal próbálkozó Evopro tulajdonában van. Ők viszont nem rendelkeznek az Ikarus márkanévvel, ezért mind a márkanév, mind pedig a típus elnevezés megváltozott.



A Modulo M 108D utastere valamivel átgondoltabb lesz az elődhöz képest, emellett már Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, 280 lóerős teljesítményű motorral készül. A kisebb hengerűrtartalmú, 1100 Newtonméteres maximális nyomatékra képes erőforrás a Cummins-tól érkezik. Az erőforráshoz a szentgotthárdi Allison gyárban készülő 6+1-es automata váltó csatlakozik.  A PKD projekt második ütemének köszönhetően újabb modern autóbuszok gazdagítják majd a fővárosi flottát, amelyek a gyártásban aktív szerepet vállaló BKV fejlődéséhez is hozzájárulnak.

A buszok várhatóan 2016. elején állhatnak forgalomba a kelenföldi garázs állományába tartozó szóló vonalakon (8-as, 110-es, 112-es és 105-ös ).