A német fővárosban közkedvelt járműveknek számítanak az emeletes buszok. Nem csoda, ha egy-egy gyártó úgy dönt, itt próbálja ki új fejlesztését. A holland VDL Bus&Coach múlt héten adta át a berlini közlekedési vállalatnak a Citea DLF-114-es, kétszintes autóbuszt. A kéttengelyes jármű 11,40 méter hosszú és 97 utas szállítására alkalmas.

A Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) legújabb büszkeségének különlegessége, hogy utasterében két lépcső van: egyik a második ajtó mögött jobb oldalon, míg a máik közvetlenül a vezetőfülke mögött. Ettől a megoldástól a holland cég azt várja, hogy gyorsabb lesz utasáramlás, ami az emeletes járművek esetében azért okoz gondot, mert az emberek többsége az alsó szinten zsúfolódik össze, mert sokan nem mernek, vagy nem tudnak felmenni a felső szintre attól félve, hogy az embertömeg miatt túlmennek azon a megállón ahol le akarnak szállni.  A hollandok ezt a fajta megoldást tesztelik élesben a berlini tömegközlekedésben és a VDL-nél nem titkolják, hogy sokat várnak ettől az utastéri kialakítástól.

A VDL DLF-114 első ajtaja befelé, míg a hátsó kifelé nyílik. A második ajtóval pedig tágas peron található a kerekesszékesek, valamint a babakocsival utazók számára

A lépcső mögött található hátsó traktus bizonyára népszerű lesz a fiatalok körében

A lépcső mögött található hátsó traktus bizonyára népszerű lesz a fiatalok körében

Különleges fejlesztések
A Citea DLF-114-es úgynevezett extra-könnyű padlólemezzel készül, ennek köszönhetően nettó súlya elmarad egyes, a BVK flottájában megtalálható emeletes buszokétól. A kisebb súly pedig alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást is eredményez. A járművet olyan extrákkal is felszerelték, melyek idehaza még ismeretlen kategóriába tartoznak. Az üléseket például USB-kimenetekkel látták el, emellett az alsó szinten egy LCD-monitort helyetek el, melyen az utasok megtekinthetik, hány szabad ülőhely van még az emeleten.

Még az emeleten sem lesz bezártság érzete az embernek

Még az emeleten sem lesz bezártság érzete az embernek

A téli időszakra gondolva a jármű ajtajainál található felületeket fűthető padlózattal látták el, így nem torlódik össze az utasok lábáról lehulló hó. A DLF-114-es kialakításakor arra is ügyeltek, hogy az utastér ne legyen nyomasztó, ezért mind a mennyezeti, mind pedig az oldalsó burkolatok krém, illetve világosszürke színűek. A padló alul és felül egyaránt szürke, míg a kapaszkodókat mindenhol sárgára festették. Az emeleten a gyorsabb utasáramlás érdekében az utasfolyosóra a haladási irányt jelző nyilakat festettek fel. A megfelelő világítás érdekében mind az alsó, mind pedig a felső szinten LED-világítás van, a hollandok emellett arra is ügyeltek, hogy a lépcsők is kellőképpen ki legyenek világítva.

A VDL DLF-114 első ajtaja befelé, míg a hátsó kifelé nyílik. A második ajtóval pedig tágas peron található a kerekesszékesek, valamint a babakocsival utazók számára

A VDL DLF-114 első ajtaja befelé, míg a hátsó kifelé nyílik. A második ajtóval pedig tágas peron található a kerekesszékesek, valamint a babakocsival utazók számára

 Berlinben több mint 500 darab emeletes busz közlekedik, melyek többsége sárga-szürke színekben közlekedik. A VDL éppen ezért a berlinihez hasonló fényezéssel látta el a tesztjárművet. A német főváros egyébként már tesztel egy másik emeletes autóbuszt is: a Scania Citywide februárban állt forgalomba.