Éppen aludt, amikor hívtam. Délután három múlt.

Európában ma már sokkal jobban lehet haladni éjszaka, nappal nem csak mozogni, parkolni is nehezebb. 800 kilométert is meg tudok tenni éjjel, szemben a nappali 400-zal.

Most honnan hová tart, és mit szállít?

Bajorországból Ausztriába viszek uborkát.

Ki az a Krasznai János?

Az idősebbeknek nem kell bemutatni Kelet-Európa első, Magyarország évtizedekig egyetlen kamionversenyzőjét. Az 1952-ben született Krasznai 75-szörös jégkorong-válogatottság után lett fuvarozó a Hungarocamionnál, az Atlanti-óceántól a mesés Keletig eljutott mindenhová, majd egy többlépcsős hazai válogató után versenyezni kezdett. Ebben nagy szerepet játszott, hogy 1987-től a Vasfüggöny mögött, a Hungaroringen is rendeztek futamot a Kamion Európa-bajnokságban.

130 ezer ember szurkolt neki élőben, Szíriában Kalasnyikovot fogtak rá, mínusz 42 fokban a fűtés ellenére megfagyott a víz a kamionja fülkéjében.

Krasznai János és Kiss Norbert ma. Előbbi az élmezőnyig jutott, utódja Európa-bajnok lett (forrás: FB, Kiss Norbert)

Krasznai János és Kiss Norbert ma. Előbbi az élmezőnyig jutott, utódja Európa-bajnok lett (forrás: FB, Kiss Norbert)

A következő két évben már gyári Mercedes-támogatással ment Krasznai a szériában, aztán hirtelen vége szakadt az egyértelműen felfelé ívelő versenyzői karrierjének. Kis szünet után visszatért a fuvarozáshoz, 63 évesen jelenleg is kamiont vezet.

Ma zöldséget szállít, 1987 májusában viszont 130 ezer ember szurkolt önnek a Hungaroringen, plusz milliók a tévé előtt, az újságok címlapjain Krasznai János szerepelt, még Vitray Tamás is meghívta a Tereferébe. Mindez kutatómunka eredménye, személyesen nem emlékszem, gyerek voltam. Ekkora sztár volt?

Valóban sokat foglalkozott az indulásommal a sajtó, de hokisként hozzászoktam korábban a lelkes szurkoláshoz. Akkoriban minden a Fradiról szólt, és évekig a válogatottban is játszottam. Az 1986-os első Forma-1-es Magyar Nagydíjon ámulva kint ültem a tömegben, és néztem a világhírű versenyzőket a pályán, majd egy évvel később egy csoda folytán már én versenyezhettem ugyanott. Felemelő érzés volt, szívvel-lélekkel hajtottam, hogy örömet okozzak az embereknek.

Beugratós kérdés: mit gondol, akkoriban Magyarország leggazdagabb emberének volt 200 ezer német márkás autója?

Nem, nem hiszem. Ha jól emlékszem, 25 ezer márka körül lehetett egy csúcs-Merci.

Ön viszont egy 200 ezer márkás Mercedesszel versenyzett.

Az első szezonomban még a 330 lóerősről 550-re felerősített utcai kamionommal versenyeztem, de 1988-ra megkaptam a Mercedes gyári versenykamionját 1250 lóerővel. A puszta ára valóban 200 ezer német márka volt, de a fejlesztésekkel együtt kétmillió márkába került az a csodaautó.

Mit tudott akkor ez a versenykamion?

Két turbó dolgozott benne, 6 bart tudott nyomni. Nem 0,6-ot, hanem 6 bart! ABS, kipörgésgátló, és V8-as blokk, eszméletlenül ment.

A Hungaroringen

A Hungaroringen

Térjünk vissza 1987-be. Az előválogatóra titokban készült a Trabantjával, hogy ön lehessen az első magyar kamionversenyző. Ha jól tudom, tönkre is vágta.

Előfutamokon válogatta ki munkaadónk, a Hungarocamion a leendő versenyzőt. Akkoriban 50 forintért be lehetett menni a Hungaroringre, ahol egy autóversenyző barátommal köröztem, tanultam az íveket. Ráment egy tank benzinem, és a végére generáloztatni kellet a Trabantot 11 ezer forintért, de nem bántam. Végül én nyertem, én indulhattam a versenyen.

Brands Hatch-ben debütált a Kamion Európa-bajnokságon, majd jött májusban a Hungaroring, élete második futama, ahol szombaton szakadt az eső…

…aminek nagyon örültem, hiszen tapasztalatlan újonc voltam  a profik között, és sokkal gyengébb kamionnal mentem. Az eső valamennyire eltüntette az erőfölényt.

Szombaton 4-ik lett, másnap 7-ik a 22 autós mezőnyben. Vasárnap aztán 12 darab motoros rendőr kísérte hazáig önt és a feleségét a Trabantjukban. Ez hogyan jött össze?

(nevet) Aki ezt nem látta, nem hiszi el, én viszont sosem felejtem el. A futam után úgy döntöttem, majd inkább otthon zuhanyozom, hiszen Budán lakunk, elfáradtam, a versenyzői overallban gyorsan bepattantam a kocsiba, és araszoltunk volna kifelé a feleségemmel a tömérdek autó között, amikor megláttam az egyik motoros rendőrt. „Segíts egy kicsit, fáradt vagyok, hadd jussak haza” –  vetettem oda neki, kint voltak már az edzéseken is, látásból ismertük egymást. „Mi csak oszlopban haladunk, várj egy kicsit” – válaszolt, aztán elhajtott, mi meg csoszogtunk tovább a Trabanttal. Egyszer csak megjelent mind a 12 motoros, szétnyitották előttünk az utat, és hazáig húztak minket. Bámultak a városban az emberek, hogy ki ez az ember az ütött-kopott Trabantban, akit 12 motoros rendőr vezet fel villogva, V-alakban. Csoda volt.

Lehúzott még két szezont az Európa-Bajnokságban. Hogyan ragadt önre a Kamikaze becenév?

A hosszú egyenes után Zeltwegben, egy S-kanyarban keresztbe állt előttem egy kamion, miközben egy centivel mögöttem üldözött éppen a svéd Johansson. Hajmeresztő mutatvány volt, de beejtettem a kamiont az S-kanyarba, úgy, hogy vamiként sikerült balra húzódnom, mire mögülem ketten belerongyoltak a keresztbe állt kamionba, én viszont megúsztam.

Úgy tudom, különcökből és milliomosból álló társaság volt akkoriban a bajnokság mezőnye.

Nagyrészt igen. Heinz Dehnhardt például haverja volt Helmuth Kohlnak, a Ruhr-vidéken felvásárolt fémlemezeket szállította autógyártóknak, ebből lett multimilliomos. Richard Walker a magánrepülőjével utazott a futamokra, Rod Chapman minden télen Hawaiin nyaralt, ott volt a mezőnyben az Abba zenekarának a dobosa, Slim Borgudd is.

Balra Krasznai, mellette a felesége (forrás: Krasznai János - Kamion sztori, Műszaki Könyvkiadó, 1988)

Balra Krasznai, mellette a felesége (forrás: Krasznai János – Kamion sztori, Műszaki Könyvkiadó, 1988)

A könyvében írja, ön is meglehetősen jól keresett akkoriban. Megkapta a Hungarocamiontól az alapfizetését, a saját versenykamionjának a versenyekre szállításáért fuvardíjat fizettek, a versenyeken szerzett pontokért pedig plusz ezresek jártak.

Egyszer nem is akarta kifizetni a munkaügyes hölgy az adott hónapra járó pénzemet, 625 ezer forintot. Azt mondta, a vezérigazgató 250 ezret keres, ő bizony ennyi pénzt egyszerűen nem hajlandó kifizetni egy sofőrnek. Fel kellett telefonálni a vezérhez, aki visszakérdezett: jól számolták ki azt a 625 ezret? Igen! Akkor fizessék ki!

Aztán maga Bernie Ecclestone vetett véget a karrierjének.

Közvetetten. Rá akarta tenni a kezét a Kamion Európa-bajnokságra, amit nem engedtek neki. Összebalhéztak a szériák vezetői, mire Ecclestone kitiltatta a kamionversenyeket azokról a pályákról, ahol Forma-1 volt. Mivel így kiesett a Hungaroring, és a Rábaring nem volt megfelelő, a csapatot létrehozó Hungarocamion számára érdektelenné vált a széria.

Utána mit csinált? Ennyi volt a versenyzés, visszaült az utcai kamionjába és ismét fuvarozott?

Pénzem volt, kivettem közel két év szabit, és élveztem a semmittevést. Egyszer csak jött egy barátom, hogy sok pénzért sofőrt keres egy cég, és engem ajánlott. Azt javasolta, jó sok pénzt kérhetek, mire én direkt annyit kértem, amire biztos voltam, hogy úgy is nemet mondanak. Kiderült, hogy éppen a volt hungarocamionos főnököm vezeti a vállalkozást, megörültünk a viszontlátásnak, azóta is nekik dolgozom. Kamionozom, szeretem.

Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál


Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivál lesz a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként indul az FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős kamionok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.

A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.

A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók: a napi 4900 forinttól, a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól. A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!

Melyik volt a legszebb ország, ahol valaha járt?

Baromira mérges vagyok Szaddámra, hogy lerohanta egykor Kuvaitot. Az volt a leggyönyörűbb ország.

Mi volt a legveszélyesebb helyzet, amibe került?

Éppen Bagdadban jártam az Irak-Irán háború kitörésekor. Hallottam persze a Kossuth rádióban, hogy…

…na, ne hülyéskedjen. Irakban hallgatta a Kossuthot?

Úgy húzott, mint itthon. Szóval mondták, hogy forrong valami, de nem érdekelt a politika, nem figyeltem rá, azt persze láttam, hogy mindenki katonaruhába öltözött. Amikor kifelé mentem az országból, az egyik út mellett egy csoport tagjai fegyvert fogtak a közelgő kamionra, és integettek, hogy álljak meg. Nagyon bekakiltam, gyorsan hátradöntöttem az ülést, lefeküdtem benne, a lábammal pedig kormányoztam, és elporoztam közöttük. A tükörből láttam, hogy fegyverrel a kezükben dermedten néznek a fegyveresek egy sofőr nélkül közöttük elhúzó kamion után. De máskor is fogtam rám fegyvert, Szíriában Kalasnyikovot egy kamasz, aki cigit követelt.

A saját versenykamionját szállítja (forrás: Krasznai János - Kamion sztori, Műszaki Könyvkiadó, 1988)

A saját versenykamionját szállítja (forrás: Krasznai János – Kamion sztori, Műszaki Könyvkiadó, 1988)

Ha szó szerint nézzük, hol volt a legforróbb, és leghidegebb fuvarja?

Egyszer egy török fennsíkon mínusz 42 fok volt. Elég jól ismertem a kutast, kinőtt ruhákat is hordtunk a gyerekeinek. Éjszaka járt a motor, ment a fűtés a kamionban, de reggelre így is befagyott az utastérben a víz az edényembe. A legmelegebb plusz 53 fok volt a Kerbela melletti sivatagban, ahol a lengyelek építettek valami gyárat, én meg Bosch-alkatrészeket szállítottam nekik. Szó szerint csíkot húztak a kamion kerekei a megolvadt aszfaltba, az agyam is felforrt.

Mi volt a legérdekesebb szállítmánya pályafutása során?

Sózott birkabőrt szállítottunk Irakból Angliába, iszonyat, milyen büdös volt. Csomó dokumentum kellett hozzá, de a só összetételéről szóló papírt így sem találtuk meg, így Doverben dekkoltattak egy hétig, ám a kamiont a kikötő legtávolabbi, legeldugottabb, senki által nem használt sarkába állíttatták a szaga miatt, amit több száz méterről érezni lehetett. A fuvar alatt használt ruháimból az itthoni, többszöri mosás után sem ment ki az a bűz.

Meddig kamionozik még?

Nézze, több millió kilométerrel a hátam mögött sosem volt saját hibás balesetem, ehhez értek, ezt szeretem, ebben vagyok jó. Mondanám, hogy amíg 18-nak érzem, minek menjek nyugdíjba? Persze ez túlzás, egészséges vagyok, de sajnos dohányzom, és a feleségem régóta mondogatja, hogy hagyjam már abba. Decemberben leszek 63 éves, jövőre lejár a hivatásos jogsim, és nem vagyok biztos benne, hogy már meghosszabbítatom. Csak ezt nem tudom, mi a fenét fogok otthon csinálni. Tudja, ez sofőrbetegség.