Utasok nélküli tesztüzem
A fővárosba első ízben hét darab lengyel gyártmányú trolibusz érkezett (6 szóló és 1 csuklós). A járművek egyelőre a 74-es vonalán fognak közlekedni utasok nélkül, tesztüzem jelleggel. Ily módon az autóbuszoknak kétezer kilométert kell megtenniük a végleges forgalomba helyezés előtt, félezer kilométerig pedig nem jelentkezhet semmilyen meghibásodás. A típus augusztus 18-án kapta meg a szükséges engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.
A legnépszerűbb
A teljes mértékben alacsonypadlós Trollino jelenleg a legsikeresebb trolitípusnak számít kategóriájában Közép-Európában. A modell csuklós és szóló változatban egyaránt elérhető, karosszériáját és belső kialakítását a lengyel Solaris végzi, míg az elektromos hajtásláncot a Škoda szereli be a járművekbe. Természetesen a lengyelek más gyártókkal is együttműködnek, így tulajdonképpen a megrendelő igényein múlik, hogy mely cég hajtáslánca kerül a trolibuszokba.
A budapesti trolik gyártója
Az egykori Neoplan Polska gyárból alakult lengyel Solaris Bus&Coach 2002 óta van jelen hazánkban termékeivel. Az Urbino és a Trollino típusú alacsonypadlós buszokból összesen 90 darab fut Budapesten, Nyíregyházán és Debrecenben. Az új megrendelésnek köszönhetően már 126 darabra nő a Magyarországon futó Solaris gyártmányú buszok száma. A budapesti trolik a Solaris Poznan melletti, bolechowói gyárában készültek, míg a hajtásláncot a csehországi Plzenben, a Škoda üzemében szerelték be.
A budapesti trolikat a BlueDrive (IGBT) elektromos rendszerrel látják el. A szóló járműveket 160 kilowatt, míg a csuklós változatokat 250 kilowatt teljesítményű elektromotorokkal szerelik. A trolik különlegessége, hogy akár 4 kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül. Mindez jól jön például, ha a járműveknek egy esetleges áramkimaradással, vagy egy felsővezeték-hiányos útszakasszal kell megbirkózniuk. A trolibuszokat emellett úgynevezett térdeplőfunkcióval is ellátták, melynek köszönhetően a buszmegállókban 60-70 milliméterrel csökkenthető a buszok padlószintje.
Légkondis trolik
A csuklós Trollinóban 41 ülőhely és 63 állóhely található, a második ajtónál található peronrészen pedig egy kerekesszékes utazására van lehetőség. A szólóban 26 ülő- és 38 állóhely van, illetve a középső ajtónál kialakított peronrészen egy kerekesszékes utas utazására van lehetőség. Mindkét modell esetében a második ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgásukban korlátozott személyek fel- és leszállását. A járművek utasterében kamerarendszer üzemel, mely fokozza az utasok biztonságérzetét. A megfelelő komfortérzetről pedig egy nagy teljesítményű légkondicionáló gondoskodik. A Trollinók utastéri világításáért LED-izzók felelnek, de a külső fényszórókat is takarékos, ámde hatékony LED-égőkkel látták el. Sztálin a mi apánk?
A második világháború utáni első trolivonalat 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján helyezték üzembe a 10-es villamos helyén, a Nagymező és a Király utcában. Innen ered a trolivonalak immár hagyományos, 70-nel kezdődő számozása. Ezt a gyakorlatot szeretné megváltoztatni Dabóczi Kálmán, a BKV vezérigazgatója, aki szerint ezzel a sajnálatos gyakorlattal még mindig a véreskezű diktátor előtt tisztelgünk.
Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés nagy jelentőségű a főváros életében, hiszen biztosítja a budapesti trolibuszhálózat létét középtávon, az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül is segítheti a hálózat bővítését, amelyre kiváló példa a 2013 júniusától az új szakaszán már felsővezeték nélkül menetrend szerint közlekedő 79-es trolibusz.