25 év nagy idő, főleg akkor, ha ennyit kell várni arra, hogy újra felbőgjenek a versenykamionok motorjai a Hungaroringen.  Kiss Norbert tavalyi Európa-bajnoki győzelme után idén szeptember 5-6. között Magyarország újra rendezhet futamot. A szervezők jelentős érdeklődésre számítanak, ami nem csoda, hiszen az autó-motorsport világában a Kamion Európa-bajnokság rendelkezik az egyik legnagyobb nézettséggel. A németországi, nürburgringi versenyt például évente legalább 150-200 ezer látogató keresi fel, hogy megcsodálhassák a 12-13 ezer köbcentis, 1100-1200 lóerős, 5,4 tonnás versenykamionokat.

30 éve vannak kamionversenyek

A Kamion Európa-bajnokság három évtizedes történelemmel rendelkezik és csak azért nem hívják világbajnokságnak, mert a programban nem szerepel tengerentúli helyszín. Az első európai kamionversenyre 1985-ben került sor az angliai Doningtonban. Már ekkor felvetődött egy magyar helyszín beiktatása a versenynaptárba a Hungarocamion részéről. A kamionversenyeket szervező és irányító európai szövetség, az ETRO akkori alelnökének, Frankl András közbenjárásának köszönhetően sikerült megszerezni a magyar szervezési jogot, ennek köszönhetően 1987-től kezdve több éven át száguldozhattak a versenykamionok a Hungaroringen. Krasznai János személyében magyar versenyzője is volt a sorozatnak, aki 1987-ben a kilencedik, 1988-ban a hatodik, 1989-ben pedig a harmadik helyet szerezte meg az Európa-kupán. Az első magyar kamionversenyzővel nemrég készítettünk interjút.

Ákos első reakciója miután kiszállt Norbi mellől a versenykamionból: minden az arcára van írva.

Ákos első reakciója miután kiszállt Norbi mellől a versenykamionból: minden az arcára van írva.

Ákos első reakciója miután kiszállt Norbi mellől a versenykamionból: minden az arcára van írva.

Bernie Ecclestone beintett

A hazai versenyeknek egy sajátos vita vetett véget: Bernie Ecclestone szeretett volna pénzt látni a kamionversenyekből, de a Forma-1 ura és az ETRO közötti megbeszélések nem vezettek eredményre, ezért 1990-ben megtiltották Európában, hogy a versenykamionok a Forma-1-es pályákon versenyezzenek. Közel két évtizedet kellett várni, hogy újra magyar versenyző szerepeljen a kamion Eb-n. 2008-tól Szobi Balázs versenyzett, majd 2011-től Kiss Norbi vette át a helyét az Oxxo Truck Racing Teamnél. Norbi 2014-ben megnyerte a sorozatot és idén címvédőként versenyezhet.

Címvédés előtt?

A versenysorozatot jelenleg hivatalosan FIA European Truck Race Championshipnek hívják és az idei program 10 helyszínből áll. A szeptember 5-6-i versenyhétvége után még belga, spanyol és francia futamok várnak az Európa-bajnok Kiss Norbira és csapatára. A szezon második felénél az Oxxo a csapatversenyben jelenleg a második helyet foglalja el 515 ponttal a cseh Buggyra mögött, mely 566 ponttal rendelkezik. Ez egyébként szép eredmény, ha azt nézzük, hogy Buggyra két pilótával versenyez.

Egyéniben Kiss Norbert vezeti rangsort összesen 374 ponttal, mögötte a cseh Adam Lacko áll a listán 298 ponttal. Ha a magyar versenyző megőrzi idei évi kiváló formáját, akkor másodjára is Európa-bajnok lehet. A hétvégi cseh futamra azt jövendölték, hogy Lacko szorosan felzárkózhat Kiss Norbi mögé, de saját szemünkkel láthattuk, hogy ez nem jött össze. A versenysorozat történetében nem ritka címvédés, sőt Jochen Hahn például három egymást követő évben lett Európa-bajnok.

Ingyenes buszjárattal a Hungaroringre

Szeptember 5-én és 6-án a BKK ingyenes, légkondicionált, alacsonypadlós járatokat indít a mogyoródi versenypályájára. Budapestről a Kamion Eb 1-es jelzésű viszonylat az Árpád hídtól (a József Attila Színház oldalában található éjszakai buszok megállójából) indul a Hungaroringhez, a Kamion Eb 2-es jelzésű busz a versenypálya és a HÉV-állomás között szállítja az utasokat. Több infó ezen a linken érhető el.

A kamion versenyek futamai előtt általában hosszú combú, falatnyi ruhába öltözött babaarcú lányok sorakoznak fel. Azt nem tudni, hogy egy vajon FIA előírás-e, de határozottan jó ötlet.

A kamion versenyek futamai előtt általában hosszú combú, falatnyi ruhába öltözött babaarcú lányok sorakoznak fel. Azt nem tudni, hogy egy vajon FIA előírás-e, de határozottan jó ötlet.

Futamok rendje

A Kamion Európa-bajnokság minden versenyhétvégéjén, szombaton és vasárnap 2-2 futamot rendeznek. Ezek egyenként 25-30 percesek és a legtöbb futamon 12-14 kört mennek a versenyzők. A futamokat szabadedzések és időmérők előzik meg. Utóbbiak határozzák meg, hogy ki melyik rajtkockából indulhat a napi első futamon. Az első időmérőn a 10 legjobb pilóta juthat be az időmérő második szakaszába, vagyis a SuperPole-ba, ahol pedig eldőlhet a rajtsorrend. Mindez azonban nem marad változtatás nélkül az adott versenynapon, hiszen a második futamra fordított rajtrács lesz érvényben. Ez azt jelenti, hogy az első futam első nyolc helyezettjét megfordítják, eszerint a 8. helyezett az élről rajtolhat, a 7. a másodikról és így tovább. A Kamion Európa-bajnokság hétvégi, magyar fordulójának részletes időterve, valamint a pontos futamkezdési időpontok ezen a linken érhetők el. 

Alapvetően az időmérők határozzák meg a rajtsorrendet, de a napi második futamokon már fordított rajtsorrendbe kell felállni, így a például a korábbi elsőnek a nyolcadik, a másodiknak, a hetedik, a harmadiknak a hatodik helyről kell magát felküzdenie.

Alapvetően az időmérők határozzák meg a rajtsorrendet, de a napi második futamokon már fordított rajtsorrendbe kell felállni, így a például a korábbi elsőnek a nyolcadik, a másodiknak, a hetedik, a harmadiknak a hatodik helyről kell magát felküzdenie.

Ezt nem szabad

A kamionversenyeknek nagyon szigorú szabályai vannak, de a teherautók nagy mérete miatt ütközni, vagy támaszkodni szabad. Ugyanakkor kilökni valakit, vagy lökdösődésből előnyt szerezni nem megengedett sőt, fokozottan büntetik. Vannak továbbá úgynevezett „penalty markerek”, amelyek általában kemény szivacsrudak, vagy műanyagcsövek, melyek a belső és a külső íveken helyezkednek el. Ezeket érinteni, vagy velük ütközni nem szabad: először figyelmeztetés, majd büntetés – bokszutca-áthajtás – jár érte. Büntetik továbbá, ha egy versenyző hátulról kiforgatja, vagy lelöki az ívről, vagy a pályáról a másikat. Fontos szabály továbbá, hogy a versenykamionok nem mehetnek 160 kilométer/óránál gyorsabban. A szigorú szabályozás ellenére olykor-olykor előfordulhatnak balesetek, vagy látványos ütközések, ezeket az alábbi linken tekintheti meg. Ha szívesebben nézné meg a múlt heti csehországi futam összefoglalóját, akkor indítsa el az alábbi videót:

Rádiózni lehet
Az FIA Truck Race-en rádiózni szabad, azonban ezen kívül minden más adatforgalom tiltva van. Nem lehet sem kifelé, sem befelé adatforgalmat bonyolítani, adott esetben beállításokat módosítani. Ezt olyannyira komolyan veszik, hogy 2013-ban majdnem kizárták Kiss Norbiékat a versenyről, mert egy televíziós társaság az Oxxo versenykamionba akart beépíteni egy webkamerát, ami élőben közvetítette volna a versenyt a futam alatt.

Új pontrendszer
Eddig a második futamon kevesebb pontot kaptak a pilóták, mint az elsőn, azonban az idei változtatásnak köszönhetően mindkét futamon ugyanannyi pontot osztanak. Ez a fajta pontozás kedvez a nagyobb csaták kialakulásának, továbbá az eddigiektől eltérő versenystratégiát követel meg a csapatoktól, hiszen 1-1 helyezés már nem csak egy-egy pontnyi különbséget jelent.

A Kamion Európa-bajnokságon nincs trükközés a gumikkal, a csapatoknak a szombati első időmérőre meg kell venniük hat darab teherabroncsot. Ha adott esetben a gumik sérülnek, akkor vasárnap egy szintén frissen vásárolt szettel kell rajthoz állni.

A Kamion Európa-bajnokságon nincs trükközés a gumikkal, a csapatoknak a szombati első időmérőre meg kell venniük hat darab teherabroncsot. Ha adott esetben a gumik sérülnek, akkor vasárnap egy szintén frissen vásárolt szettel kell rajthoz állni.

Családi programok és kamionfesztivál

A Hungaroringen rendezendő versenyhétvégének számtalan kísérőprogramja lesz. A gyerekekkel és kisgyerekekkel kilátogató érdeklődőket a Fővárosi Növény- és Állatkert, valamint a Campona Tropicarium standjánál várják szeretettel, ahol különféle játékokon keresztül elevenedik meg az élővilág a gyermekek számára. Mindemellett a Csodák Palotája is kiköltözik a rendezvényre, melynek köszönhetően a kicsik és a nagyok játékosan ismerkedhetnek meg a fizika szabályaival.  A kézműves foglalkozások szerelmeseit minden nap várja majd a Kidsoasis, ahol a gyermekek szüleikkel együtt hajtogathatnak, gyöngyöt fűzhetnek, sőt a gyerkőcök egyedi csillámtetoválást is kérhetnek.

A tömegközlekedés szerelmesei a BKK közlekedésbiztonsági standjánál találhatnak maguknak megfelelő programot, az igazi King of the Road-rajongóknak pedig a szombat és vasárnap délután felálló kamionkorzót érdemes célba venniük. A látványos programokat kedvelő érdeklődök szombaton kamionos drifteket, vasárnap délben pedig Veress Zoltán műrepülő légi bemutatóját tekinthetik meg. Szombaton este nyolc órakor pedig Ákos ad nagy koncertet, aki a fesztiválokon megszokott színpadi show-val készül a közönség szórakoztatására. A kamionfesztivál részletes programjairól ezen a linken olvashat részletesen.

Holnapig még kedvezményes

A mogyoródi versenyhétvégére és a kísérőprogramokra holnapig lehet kedvezményes áron megváltani a jegyeket. A családi jegy 11 900 forintért (elővételben 9900 Ft) vásárolható meg. A belépő mindkét versenynapra érvényes, ugyanakkor a szombat esti Ákos-koncertre nem biztosít belépési lehetőséget. A napi felnőtt belépő 5900 forint (elővételben 4900 Ft), míg a mindkét napra érvényes belépőért 8400 forintot (kedvezményesen 6900 Ft) kell fizetni. További jegyinformációk ezen a linken érhetők el.