Az Európai Mobilitási Hét programjai ma kezdődnek és egészen a hét végéig tartanak. A hazánkban már 11. alkalommal megvalósuló programsorozat része a szeptember 19-20. között megrendezendő Autómentes Hétvége is, melyen járműkiállítást is megtekinthetnek az érdeklődök. Ennek részeként a budapesti nagyközönség első ízben ismerkedhet meg az új Iveco Urbanway 12 CNG autóbusszal, mely a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) standjánál kap helyet.

Egyenesen Csehországból
A sűrített földgázzal (CNG) hajtott Iveco Urbanway 12 ideális városi jármű: 12 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,3 méter magas. A modellt 2013-ban mutatta be az olasz gyártó több felfrissített és megújult típussal együtt. Az Urbanway az Irisbus Citelis (és Renault Agora) utódja, ennek köszönhető, hogy karosszériája valamelyest az elődre emlékeztet. A Budapesten látható környezetbarát hajtással szerelt változat a dízelüzeműekhez hasonlóan a csehországi Vysoké Mýtóban készül, a néhai Karosa-gyárban. A jármű teljes mértékben alacsony padlós, és utasterében 23 kényelmes, párnázott ülés található. A második ajtóval szemben pedig hatalmas peron áll rendelkezésre a babakocsival és a kerekes székkel közlekedők részére.

Az Iveco Urbanway 12 CNG-ben 7,8 literes, 290 lóerős (213 kW) csúcstechnológiát képviselő Cursor-motor dolgozik, mely 1100 newtonméteres teljesítmény leadására képes mintegy 2000 percenkénti fordulatszám mellett. Az erőforráshoz hatsebességes, ZF gyártmányú Ecolife automata váltó csatlakozik. A motor teljes mértékben teljesíti a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb Euro 6-os környezetvédelmi normákat. Az erőforrás működéséhez szükséges üzemanyag biztosításáról a jármű tetején található négy darab – egyenként 320 literes – palack gondoskodik. Ezek összesen 1280 liter sűrített földgázt képesek tárolni.

Egy demo Iveco Urbanway 12-es utastere

Egy demo Iveco Urbanway 12-es utastere

Egy demo Iveco Urbanway 12-es utastere

Csendesebb és tisztább
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2012-ben 3,7 millió ember halálát okozta közvetlenül a légszennyezettség. Napjainkban a zajjal és a szmoggal küszködő nagyvárosokban reális alternatíva lehet a gázüzemű járművek forgalomba állítása. A CNG-technológia a hagyományosnál előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínál a tüdő, és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért felelős szilárdrészecske-kibocsátás mentes üzemet.

A gázüzemű járművek további előnye az 5-6 decibellel csendesebb motortechnológia, melynek köszönhetően harmad akkora zajterheléssel bírnak, mint a hagyományos üzemű autóbuszok. „Mindezen túl, a klímavédelem leghatékonyabb eszközeiként is a CNG-üzemű járműveket tartjuk számon, mivel a földgáz 20-25 százalékos szén-dioxid-csökkenést eredményez, a hulladékból és más megújuló forrásból előállított biogáz pedig teljes mértékben zéró szén-dioxid- kibocsátású közlekedést tesz lehetővé” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke az Iveco Urbanway 12 CNG kapcsán. 

Az Iveco Urbanway 12 CNG a szeptemberi, mogyoródi kamion-Eb futamán is látható volt, azonban a hazai nagyközönség most először ismerkedhet meg vele Budapesten. Az MGKKE a gázüzemű autóbusz mellett egy CNG-vel üzemelő VW Eco up! kisautó, valamint egy töltőoszlop is megtekinthető lesz az Andrássy úton, az Operához közel, a Hajós és a Nagymező utca között.