Cseh barátaink a gulyáslevest pörköltnek eszik, de guláš-nak hívják és francia buszt gyártanak, melynek már nemcsak a márkaneve, hanem a gépészete is Olaszországból származik. Budapesti premierje előtt rövid időre lehetőségünk nyílt  kipróbálni az Iveco Urbanway CNG-t a Kosztolányi Dezső tér a budaörsi IKEA áruház közötti szakaszon. A jármű mától megtekinthető az Andrássy úton az Autómentes Hétvége alkalmából.
A képre kattintva galéria nyílik!
Gázos buszpremier az Andrássy úton 31

Iveco Urbanway 12 CNG (2015)

Az Urbanway az Irisbus Citelis (korábban Renault Agora) utódja, ennek köszönhető, hogy karosszériája valamelyest az elődre emlékeztet. A Budapesten látható környezetbarát hajtással szerelt változat a dízelüzeműekhez hasonlóan a csehországi Vysoké Mýtóban készül, a néhai Karosa-gyárban.

Ízléses utastér

A városi kivitelű, teljes mértékben alacsonypaldós járművet bemutatóbuszként használja a csehországi Iveco. Megjelenése viszont hála az égnek nem annyira olaszosan extravagáns, mint anno a dízeles prototípusé volt. A méregzöld fényezés jól áll ennek a busznak, az utastér retrós stílusú megjelenése pedig bennem a ’90-es években készült Renault Agorák hangulatát idézi. Az oldalsó burkolatok világoszöld-, az ülések kárpitjai sötétzöldes- a kapaszkodók pedig sötétbarnás árnyalatokat kaptak. A plafon és az ablakok fölötti borítások maradtak krémszínűek, mely jól harmonizál az előbb említett színekkel. Az utastér elrendezése tágas és jól átgondolt, egyáltalán nem zavaró, hogy a motorsátor lényegében az egész kasztni hátulját kitölti. Ez többek között a karosszéria hosszának is köszönhető, mely pontosan 12 méter.

A képre kattintva galéria nyílik!

A képre kattintva galéria nyílik!

A első és második ajtó között összesen 7 dobogó nélküli ülés áll rendelkezésre, de ez a szám a peronon található lehajtható ülésekkel 9-re növelhető. Pozitívum, hogy a kerékdobra szerelt másfeles ülések kapaszkodókkal vannak ellátva, mely nagyban megkönnyíti az idősek és a gyerekek utazását. Ugyancsak fontos előny, hogy az első ajtónál, a jobb oldalt található előre néző ülés lábterét akkorára növelték, hogy egy magamfajta 45-ös lábbal élő ember cipői is könnyedén elférnek.
 
Iveco Urbanway 12 CNG
Sebességváltó ZF Ecolife automata
Kormánymű ZF 8098
Max. teljesítmény 213 kW/290 LE/2000 ford
Max. nyomaték (Nm/ford.) 1100 Nm/1100 ford.
Szélesség 2 500 mm
Hosszúság 12 000 mm
Magasság 3 301 mm
Tengelytávolság 6 120 mm
Első/második/harmadik ajtó szélessége 1 200 mm
Össztömeg 20 000 kg

A vezető helye
A sofőrüléshez egy széles, félig üvegezett, könnyedén ki- és behajtható ajtón keresztül vezet az út. A feljutást egy széles lépcső is segíti. A vezető környezte és a műszerfal kialakítása kiváló. A VDO-s hagymányokat átörökítő, ámde már az EBSF-szempontok szerint kialakított műszerfal könnyedén áttekinthető és ennek tetejébe – a kormánnyal együtt – még állítható is, így nem kell tornagyakorlatokat tenni egy-egy gomb eléréshez. A jármű kiválóan kormányozható, a tükrök pedig kellő mértékben csökkentik le a holttereket. Az Urbanway 9 méteres fordulókörrel rendelkezik.

A képre kattintva galéria nyílik!

A képre kattintva galéria nyílik!


A vezető feje fölött izgalmas cseh megoldásra bukkanhat az ember: hatalmas rajzolt ábra mutatja a műszerfalat, melyen minden egyes elem és gomb meg van számozva. A számokhoz pedig egy másik matricán található részletes magyarázat, cseh nyelven. Ennek köszönhetően még csak elő se kell venni a nagy Iveco könyvecskét ahhoz, hogy véletlenül se nyúljunk rossz gombhoz.

Fel se tűnik

Ha nem lenne a buszon itt-ott elhelyezve a CNG-felirat, akkor talán észre sem lehetne venni, hogy sűrített földgázzal üzemelő autóbuszról van szó. Az olasz fejlesztésű 7,8 literes 290 lóerős (213 kW) Cursor 8-as motor 5-6 decibellel csendesebb a dízeles változatoknál, ennek ellenére ugyanolyan hatékony. Városi forgalomban dinamikusan mozgatja a járművet, autópályán pedig könnyedén gyorsul fel. A bemutatóbusz sebességét ugyanakkor 80 kilométer/órában korlátozták le, ezért ennél gyorsabb haladásra nem volt lehetőség. Így viszont elmondható, hogy sikerült megtapasztalni, hogyan pörög a motor kétezres fordulatszámon. Az erőforrás működéséhez szükséges üzemanyag biztosításáról a jármű tetején található négy darab – egyenként 320 literes – palack gondoskodik. Ezek összesen 1 280 liter sűrített földgázt képesek tárolni.

A képre kattintva galéria nyílik!

A képre kattintva galéria nyílik!

Miért jó a CNG?
Bár hazánkban egyelőre kevés helyen lehet tankolni sűrített földgázt (CNG), a tömegközlekedésben jelenleg versenyképes alternatívának számít ez az üzemanyag, hiszen olcsóbb, emellett tisztább is. A CNG-technológia emellett olyan üzemet kínál, mely mentes a tüdő- és más légzőszervi megbetegedéseket okozó szilárd-részecske kibocsátástól. A sűrített földgázzal hajtott járművek emellett 25-30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, míg a hulladékból előállított biogázzal üzemelő haszonjárművek pedig szinte semennyit se.

Az autóbuszt ma és holnap tekinthetik meg az érdeklődök a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) standjánál, az Andrássy úton, az Operához közel, a Hajós és a Nagymező utca között. A jármű mellett egy VW eco Up!, valamint egy töltőoszlop is megtekinthető.