Iveco Urbanway 12 CNG (2015)
Az Urbanway az Irisbus Citelis (korábban Renault Agora) utódja, ennek köszönhető, hogy karosszériája valamelyest az elődre emlékeztet. A Budapesten látható környezetbarát hajtással szerelt változat a dízelüzeműekhez hasonlóan a csehországi Vysoké Mýtóban készül, a néhai Karosa-gyárban.
Ízléses utastér
A városi kivitelű, teljes mértékben alacsonypaldós járművet bemutatóbuszként használja a csehországi Iveco. Megjelenése viszont hála az égnek nem annyira olaszosan extravagáns, mint anno a dízeles prototípusé volt. A méregzöld fényezés jól áll ennek a busznak, az utastér retrós stílusú megjelenése pedig bennem a ’90-es években készült Renault Agorák hangulatát idézi. Az oldalsó burkolatok világoszöld-, az ülések kárpitjai sötétzöldes- a kapaszkodók pedig sötétbarnás árnyalatokat kaptak. A plafon és az ablakok fölötti borítások maradtak krémszínűek, mely jól harmonizál az előbb említett színekkel. Az utastér elrendezése tágas és jól átgondolt, egyáltalán nem zavaró, hogy a motorsátor lényegében az egész kasztni hátulját kitölti. Ez többek között a karosszéria hosszának is köszönhető, mely pontosan 12 méter.
A első és második ajtó között összesen 7 dobogó nélküli ülés áll rendelkezésre, de ez a szám a peronon található lehajtható ülésekkel 9-re növelhető. Pozitívum, hogy a kerékdobra szerelt másfeles ülések kapaszkodókkal vannak ellátva, mely nagyban megkönnyíti az idősek és a gyerekek utazását. Ugyancsak fontos előny, hogy az első ajtónál, a jobb oldalt található előre néző ülés lábterét akkorára növelték, hogy egy magamfajta 45-ös lábbal élő ember cipői is könnyedén elférnek.
Iveco Urbanway 12 CNG | |
---|---|
Sebességváltó | ZF Ecolife automata |
Kormánymű | ZF 8098 |
Max. teljesítmény | 213 kW/290 LE/2000 ford |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 1100 Nm/1100 ford. |
Szélesség | 2 500 mm |
Hosszúság | 12 000 mm |
Magasság | 3 301 mm |
Tengelytávolság | 6 120 mm |
Első/második/harmadik ajtó szélessége | 1 200 mm |
Össztömeg | 20 000 kg |
A vezető helye
A sofőrüléshez egy széles, félig üvegezett, könnyedén ki- és behajtható ajtón keresztül vezet az út. A feljutást egy széles lépcső is segíti. A vezető környezte és a műszerfal kialakítása kiváló. A VDO-s hagymányokat átörökítő, ámde már az EBSF-szempontok szerint kialakított műszerfal könnyedén áttekinthető és ennek tetejébe – a kormánnyal együtt – még állítható is, így nem kell tornagyakorlatokat tenni egy-egy gomb eléréshez. A jármű kiválóan kormányozható, a tükrök pedig kellő mértékben csökkentik le a holttereket. Az Urbanway 9 méteres fordulókörrel rendelkezik.
A vezető feje fölött izgalmas cseh megoldásra bukkanhat az ember: hatalmas rajzolt ábra mutatja a műszerfalat, melyen minden egyes elem és gomb meg van számozva. A számokhoz pedig egy másik matricán található részletes magyarázat, cseh nyelven. Ennek köszönhetően még csak elő se kell venni a nagy Iveco könyvecskét ahhoz, hogy véletlenül se nyúljunk rossz gombhoz.
Fel se tűnik
Ha nem lenne a buszon itt-ott elhelyezve a CNG-felirat, akkor talán észre sem lehetne venni, hogy sűrített földgázzal üzemelő autóbuszról van szó. Az olasz fejlesztésű 7,8 literes 290 lóerős (213 kW) Cursor 8-as motor 5-6 decibellel csendesebb a dízeles változatoknál, ennek ellenére ugyanolyan hatékony. Városi forgalomban dinamikusan mozgatja a járművet, autópályán pedig könnyedén gyorsul fel. A bemutatóbusz sebességét ugyanakkor 80 kilométer/órában korlátozták le, ezért ennél gyorsabb haladásra nem volt lehetőség. Így viszont elmondható, hogy sikerült megtapasztalni, hogyan pörög a motor kétezres fordulatszámon. Az erőforrás működéséhez szükséges üzemanyag biztosításáról a jármű tetején található négy darab – egyenként 320 literes – palack gondoskodik. Ezek összesen 1 280 liter sűrített földgázt képesek tárolni.
Miért jó a CNG?
Bár hazánkban egyelőre kevés helyen lehet tankolni sűrített földgázt (CNG), a tömegközlekedésben jelenleg versenyképes alternatívának számít ez az üzemanyag, hiszen olcsóbb, emellett tisztább is. A CNG-technológia emellett olyan üzemet kínál, mely mentes a tüdő- és más légzőszervi megbetegedéseket okozó szilárd-részecske kibocsátástól. A sűrített földgázzal hajtott járművek emellett 25-30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, míg a hulladékból előállított biogázzal üzemelő haszonjárművek pedig szinte semennyit se.
Az autóbuszt ma és holnap tekinthetik meg az érdeklődök a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) standjánál, az Andrássy úton, az Operához közel, a Hajós és a Nagymező utca között. A jármű mellett egy VW eco Up!, valamint egy töltőoszlop is megtekinthető.