A BKK megbízásából a Levegő Munkacsoport részecskeszámláló műszerrel mérte a BKV régi és új buszainak részecske-kibocsátását. Az öreg buszoknál megfigyelték, hogy miután a jármű mintegy 30 méterre eltávolodott a műszertől és a füstfelhő elérte a mérési pontot, a mért részecskeszám pedig több másodpercen keresztül meghaladta a mérési tartomány felső határát. Ez köbcentiméterenként 500 000 részecskét jelent. 

Az új, Euro 6-os buszok esetén még a kipufogócsőben sem mértek magasabb értéket, mint a viszonylag tiszta környezeti levegőben (mintegy 5000-10 000 részecske köbcentiméterenként), sőt előfordult, hogy még annál is lényegesen alacsonyabbat. Ugyanakkor az is igaz, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a dízelmotorokból származó részecskék koncentrációjára nem tud meghatározni olyan határértéket, amely alatt ezek biztosan nem károsítják az emberi egészséget.

Ezek a részecskék bizonyítottan rákkeltőek. Belélegezve lerakódnak a tüdő legmélyén emellett a káros részecskék felszínén megtapadó mérgező anyagok gyulladást váltanak ki a tüdőhólyagok felszínén ami átterjedve az erekre szív- és érrendszeri megbetegedéseket, valamint asztmát és allergiát is okoz. Az ultra finom részecskék ráadásul belső vérzéseket is okozhatnak a tüdőben, amit patkánykísérletekkel is bizonyították.

Az ultra finom részecskék évente egy Mohács nagyságú település – mintegy 16 000 ember – idő előtti halálát okozzák hazánkban, ők átlagosan mintegy 10 évet veszítenek az életükből. A részecskék okozta megbetegedések miatt pedig 2010-ben 2,6 millió munkanap esett ki, és a 2015. évi előrejelzések is hasonló számokat mutatnak az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint.

A mérésekhez a Magyarországon egyedülálló részecskeszámláló műszert az Evopro bocsátotta a Levegő Munkacsoport rendelkezésére.