Röviden – Nissan NP300 Navara, 2016 | |
---|---|
Mi ez? | Pickup, az európai piacon nagy- vagy hosszított kabinos kivitelben, korszerű technikával, a nagyfülkés alatt komfortos rugózással |
Mit tud? | Alapkivitelben egyszerű melóspickup, fullosan kényelmes, családi utazásokra is alkalmas, kemény munkára is befogható öszvér. 3,5 tonnát húzhat |
Mibe kerül? | Egyelőre nem ismerjük a magyar árakat |
Kinek jó? | Vállalkozók álma: kemény munkaautó, ami felextrázva családi kocsinak is alkalmas – mindez ÁFA-visszaigénylési lehetőséggel |
A Nissan egy kis nevezéktani forradalommal vezeti be az új pickupot. Kezdetben ugye a Navara a fantáziadús Pickup nevű pickup legjobban felszerelt kivitele volt. Aztán Navaraként forgalmazták az új (vagyis a most kifutó) modellt, míg NP300 (NP, mint Nissan Pickup) néven árulták a korábbi generációt, amiből csak egyszerű, melós kivitel készült. Mostantól pedig NP300 Navara a neve az új modellnek, amiből létezik csőlökhárítós, lemezfelnis munkás változat is, de metálfényezéses, kétzónás automata klímás luxuskivitel is.
A Nissan filozófiát is gyártott az új kisteherautó mellé: szerintük senki nem mondta, hogy egy pickupnak szükségszerűen kényelmetlennek kell lennie, így az új modell a hátsó ülésen is kényelmes rugózást kínál, az utastér csendes, hosszabb családi túrára is kompromisszum-mentesen alkalmas. Aki az új Nissan pickupot választja, szól a gyári kommunikáció, tulajdonképpen egy haszonjárművet és egy szabadidő-autót kap egyben, nem kell két kocsit vásárolni a családnak. A Mallorcán tartott menetpróbán kiderült, ebben valóban van valami – ugyanakkor azt is megtudtuk, hogy nem minden NP300 Navara egyforma ám.
Bódé
Európában – egyelőre – kétféle utasfülkével forgalmazzák majd az autót. A King Cab a négyszemélyes, de hátul csak szükségülésekkel felszerelt kivitel, amelynek hátsó ajtói vicces módon a menetiránnyal szemben nyílnak (korábban más kisteherautóknál, például a Mazdánál láthattunk már ilyen megoldást, Rap Cab néven). A Double Cab pedig a klasszikus duplafülkés autó, négy hagyományos ajtóval, a hátsó traktusban is kényelmes ülésekkel és sok-sok hellyel.
A két változat nem egyforma hosszú, de a King Cab így is hosszabb platót kínál, mint a teljes hosszában valamivel nagyobb Double Cab. Íme, a méretek:
Nissan NP300 Navara 2016 – méretek, terepszögek, tömegek | ||
---|---|---|
King Cab 4×4, alapkivitel | Double Cab 4×4, full | |
Hossz/szélesség/magasság (mm) | 5225/1790/1780 | 5300/1850/1840 |
Tengelytáv (mm) | 3150 | 3150 |
Platóméretek, h/sz(kerékjáratban) (mm) | 1788/1560(1130) | 1578/1560(1130) |
Rakfelület magassága a talajtól (mm) | 800 | 815 |
Szabad magasság | 208 | 223 |
Terepszögek első/hátsó/rámpa (mm) | 31/24,8/22,1 | 30,4/25,6/22,2 |
Gumiméret | 205 R16C | 255/60 R18 |
Saját tömeg (kg) | 1956 | 1963 |
Terhelhetőség (kg) | 1054 | 1047 |
Vontatható tömeg (kg) | 3500 | 3500 |
A legfapadosabb melósváltozat természetesen egyszerű lemezfelnit kap, a hátsó lökhárító pedig egy darab cső, a személyautósabb, látványosabb, ha tetszik, elegánsabb kivitelek alufelnisek. A platójuk lenyíló ajtaján még egy hetyke spoiler is van, a lökhárítók krómozottak. Az új karosszéria alaktényezője 0,375, ami parádés egy ilyen jellegű, nyitott platós járműnél: a zárt kasztnis, de híresen rossz légellenállású Dacia Duster például 0,42-t tud.
Az új Navara divatosabb, finomabb elődjénél, de nem mondanám rá, hogy szebb. Az íveltebb, lendületesebben domborított lemezekkel legfeljebb látványosabb lett a kocsi. Az előző Navara tiszta formája, egyenesen futó övvonala klasszikusabb, örökebb formanyelvet képviselt és a melósabb-egyszerűbb változat valamint a csúcskivitel között sem volt olyan ordító a különbség, mint az NP300 Navara esetén:
Konstrukció
Az NP300 Navara lemezei alatt klasszikus pickup-technika lapul, vagyis a karosszériát és platót hajlított zártszelvényes létravázra szerelik. A motort elöl hosszában építették be, mögötte van a váltó és a központi osztómű (a 4×4-es verzióknál), innen megy hátra a kardán a differenciálműbe (és a 4×4-esnél egy másik előre, az elülső diffihez).
Bár a Nissan nagyon büszke rá, hogy „több lengőkaros” a hátsó futómű, valójában ez a kocsi is merev hidas, nem független a felfüggesztés. A lengőkarok, a csavarrugók és a Panhard-rúd ugyan tényleg finomabb megoldás az előző generáció laprugójánál – de ez a futómű csak a Double Cab alá került be, a rövidebb változat pont úgy laprugós, mint az előd volt.
Motor, váltó
Motorból csak egy, a Renault 2,3 literes közös nyomócsöves verziója kerülhet az új kisteherautóba. 160 lóerős változatát egy, 190 lovas csúcskivitelét két turbó lélegezteti. Hatfokozatú kézi, vagy felárért hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltós automata csatlakozhat hozzá. Az új Navara hátsókerék-hajtással vagy elektromosan kapcsolható, felezős összkerékhajtással vásárolható meg, a hátsó tengelyen szintén gombbal kapcsolható diffizárral.
A motor láncos vezérlésű, kettős tömegű lendkereket a kézi váltósnál sem használtak. Úgy sejthető tehát, hogy ha valaki a gyengébb, kevesebb csúcsterheléssel gyötörhető motorral és kézi váltóval vesz egy új Navarát, messze-messze az öt évre vagy 160 ezer kilométerre szóló garancia után is csekély fenntartási költséggel, nyugodt szívvel használhatja kisteherautóját. Pláne, ha még a kényelmes, de komplex összkerékhajtást se rendeli meg hozzá.
Vezetési élmény
A legkényelmesebb, legmenőbb verzió a 190 lovas, automata, 4×4-es Double Cab. Az új hátsó futómű előnyeit kiválóan szemléltették a barna tesztautók az autópályán, a fekvőrendőrökkel tűzdelt városi utakon és a sziklás hegyi úton is. Tényleg nem túlzás azt állítani, hogy ebben a kocsiban egy nagyobb szabadidő-autó komfortját élvezhetik az utasok, az elsős és hátsó üléseken egyaránt. Terepen az automata váltó nagylelkűen leveszi vállunkról a kuplungolás gondját, hegyről le pedig kiválóan szolgál a lejtmenet-vezérlő.
Kis tempónál a motor az utastérben is jól hallhatóan, egy kicsit teherautósan duruzsol, de sztrádán meglepően csendes a Navara – a magasabb hangtartományokban talán még csendesebb is volt, de legalábbis a kevésbé zavaró hangmagasságokon zajongott, mint a bécsi reptérről a bemutató után este hazafelé az 1,6-os dízel X-Trail.
Az irdatlan fordulókörön és a személyautók után szokatlanul hosszú testen kívül a szűk városi utcákban sem volt más ezt a kocsit vezetni, mint egy hobbiterepjárót. A kis kormánykerék könnyen pörög a hatékony szervó segítségével, a fékhatás a hátsó dobfékkel együtt is mindenkor elegendő, a vezetéstámogató rendszerek csaknem éppen olyan fejlettek, mint egy átlagos mai SUV-ben. Követőradaros tempomat azért még nem kapható hozzá – de ütközés-elkerülő automatikus vészfékező rendszer igen!
A 160 lóerős, kézi váltós narancsmetál King Cabekkel is kellemes élmény volt az út – már amíg jó volt az az út, vagy volt út egyáltalán. Terepen, kátyúban, fekvőrendőrökön brutálisan kijött a rövidebb verzió alatti laprugós, primitívebb futómű hátránya, még úgy is, hogy a Nissan emberei egy-két mázsa sódert is bedobtak a vezetőfülke mögötti platódobozba a puhább, kiegyensúlyozottabb rugózás kedvéért. Pattogott a feneke, mint a kukoricaszemek a sparhert tetején.
Viszont az automata váltó 9-10 literes fogyasztási értékei után nagy meglepetésünkre a kézi váltós autó alig akart enni. A tesztút elején, egy hosszabb nyugis, országúti szakaszon elképesztő, 5,7 literes értéket is láttunk a számítógép kijelzőjén, végül aztán a reptérre már kifejezetten sietve, 130-140-nel visszavágtázva a sztrádán és Palma de Mallorca egy részén is átvágva 6,8 literre állt be az átlagfogyasztás. Ha ehhez még hozzá is adjuk a szokásos 3-4 decit, amit a kútnál utánaszámolva szoktunk tapasztalni a boardcomputerhez képest, 7-7,2 literes étvágyával akkor is meglepően takarékos ez a kéttonnás, öt és negyed méteres behemót.
Tényleg van olyan jó, mint egy SUV?
A Nissan munkatársai szerint csak Európa viseltetik úgy a pickupok iránt, ahogy. Miszerint: az emberek máig a teherautót látják benne, nem pedig egy platós személyautót, mint az amerikaiak, az ázsiaiak, ausztrálok. Mégis, a gyártó állítása, miszerint a Navara egyszerre képes betölteni a kényelmes családi szabadidő-autó és a munkagép szerepét, a Double Cab esetében némi fenntartással elfogadható.
Ha egy valóban kényelmes, jól felszerelt, drága Double Cabet viszünk el gyakorta sódert fuvarozni vagy takarmányozásra-almozásra használjuk, nyilván előbb-utóbb úgy is fog kinézni. A városi forgalomban ugyanakkor sosem lesz olyan mozgékony, a sztrádán olyan stabil, mint egy személyautó.
Ugyanakkor az új futóművel ez a pickup tényleg sokkal-sokkal kényelmesebb, mint bármi a műfajban, amit eleddig próbáltam, és szolgáltatások terén is csak épphogy marad el a kocsi a SUV-któl. És persze ott van még az adu ász, a magyar piacon az egyik legfontosabb előny is a pickupoknál. Vállalkozás nevére véve a platós teherautót az ÁFA minden probléma és macera, spéci finanszírozási konstrukciók nélkül visszaigényelhető a vételár után, ahogy a fenntartási költségek, üzemanyag-fogyasztás ÁFÁ-ja is.
És az új Navara az a pickup, amelynél kétségkívül alig-alig kell beáldozni valami komfortbéli előnyt az adóoptimalizálás oltárán.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|