17 millió eurós gázközlekedés fejlesztési projekt indul Magyarországon, melynek köszönhetően hazánk becsatlakozhat az európai LNG-töltőhálózatba. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) által kidolgozott PAN-LNG Projekt 85 százalékos uniós forrásból valósul meg, mintegy 17 millió euró értékben. A projektet Domanovszky Henrik mutatta be sajtóreggeli keretében, melyen szerkesztőségünk is részt vett.

A beruházás elsődleges célja a földgáz alapú közlekedés fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra magyarországi kiépítésének előkészítése és az első LNG, valamint a meglévő CNG-járműveket egyaránt kiszolgáló töltőpontok megépítése, valamint azok gázellátásának biztosítása. A fejlesztés keretében legalább öt – a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló – cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet 2017-ig Magyarországon. A PAN ? LNG Project végső kivitelezési határideje 2017. szeptember 30. Ez azt jelenti, hogy erre az időre minden szükséges beruházásnak be kell fejeződnie.
 
A 2017 tavaszáig hazánkban nyíló első LNG-töltőállomások helyszínének meghatározásánál figyelembe vették, hogy a cseppfolyósított földgázzal közlekedő járművek jelenleg több mint 800 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek. ?Az első kutak a főbb fuvarozási útvonalak, illetve autópályák mentén épülnek fel, megfelelve ezzel a közösségi érdekeknek. Ennek köszönhetően már az első öt LNG-töltőállomással lefedhetővé válik hazánk területe, de ezen túl, a szomszédos országokba irányuló elosztó feladatot is el lehet végezni. Egyidejűleg több településen tesszük lehetővé a CNG-járművek gazdaságos és tiszta közlekedését is? ? jegyezte meg az MGKKE elnöke. Ennek köszönhetően a jövőben megépülő LNG-kutakon CNG-t is lehet majd tankolni.

Tulajdonképpen csak a két kis sárga árulkodik arról, hogy nem hagyományos üzemű teherautóról van szó

Tulajdonképpen csak a két kis sárga árulkodik arról, hogy nem hagyományos üzemű teherautóról van szó

Tulajdonképpen csak a két kis sárga árulkodik arról, hogy nem hagyományos üzemű teherautóról van szó

Jelenleg 7 hivatalos CNG-töltőállomás áll a felhasználók rendelkezésére, emellett továbbiak építése van folyamatban, vagy áll már megnyitás előtt. Az MGKKE számításai szerint ugyanakkor legalább 100 CNG-kútra van szükség hazánkban az Európai Unió által támasztott követelmények teljesítése érdekében. A projektben vállalt feladatok között szerepel legalább 20 darab LNG-üzemű, nehéz teherautó forgalomba állítása és környezetvédelmi, energiahatékonysági, gazdasági monitorozása is.

A projekt kidolgozásában a Közlekedéstudomány Intézet is részt vett, emellett a szervezet a gázközlekedés hazai elterjesztésének kidolgozásában is az MGKKE partnere lesz. ?A KTI-vel a BME Közlekedésmérnöki karával, a Szent István Egyetem Gépészmérnöki karával, a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-vel, a Magyar Biogáz Egyesülettel és további kutatócsoportokkal együtt feltérképezzük a következő egy-két évtizedre előre a gázhajtás elterjedésével kapcsolatos forgatókönyveket, ideértve az alternatív üzemanyagokra való átállás lépéseit, sebességét? ? jegyezte meg hozzá Domanovszky Henrik.

A projekt hivatalos támogatói aláírására hétfőn kerül sor Brüsszelben.