Svájc nemcsak márkás órák és a finom csokik hazája, hanem ez lehet Európában az első olyan ország, ahol autonóm vezetési rendszerrel szerelt buszok utasforgalmi tesztje kezdődhet meg hamarosan. A különleges mutatványra a Európai egyik legrégebben lakott településén, Siónban kerülhet sor. Minderről az iho.hu közlekedési szakportál számolt be.
Autonóm vezérlésű buszok állhatnak forgalomba 1
Autonóm vezérlésű buszok állhatnak forgalomba 11 A két, elektromos hajtással rendelkező önjáró autóbuszt már jelenleg is próbálgatják, azonban egyelőre forgalomtól elzárt területen, utasok nélkül közlekednek. A próbaüzem első szakasza 2016 áprilisában ér véget, ezt követően pedig már utasokkal együtt tesztelik az egyterű járműveket. Az önjáró autóbuszt egy francia cég, a Navya tervezte. Fedélzetén nincsen se fék- és gázpedál, de még kormánykerék sem. Szükség esetén mindössze csak egy vészgombbal állítható meg.

Autonóm vezérlésű buszok állhatnak forgalomba 12 A midibusznak alig nevezhető közlekedési jármű nem sokkal nagyobb egy személyautónál, ugyanis 4,80 méter hosszú, 2,05 méter széles és 2,60 méter magas. A Navya fedélzetén összesen 15 utas fér el úgy, hogy 11 ülőhely, valamint 4 állóhely áll rendelkezésükre. Több mint valószínű azonban, hogy a jármű utasforgalmi tesztelése csak 9 utassal fog történni. A Nayva mindkét tengelye kormányzott és egy feltöltéssel 5 vagy akár 8 órás üzemmódra képes. Az önjáró busz csak 20 kilométer/órás átlagsebességgel tud haladni, míg végsebessége 45 kilométer/órában lett maximalizálva.

Ha minden jól megy, akkor a kísérleti járművek két éven keresztül egy állandó instruktor felügyelete mellett, Sion belvárosban fognak részt venni a napi utasforgalomban. Ezt követően dől el, hogy beindul-e a sorozatgyártásuk, vagy sem. Egy dolog biztos: a Nayvanak nemcsak az üzemeltetők, hanem a hatóságok előtt is bizonyítania kell.