A menetrend szerinti autóbuszos közösségi közlekedésben átalakításokra van szükség a PwC pénzügyi és tranzakciós tanácsadó cég szerint. A PwC erre vonatkozóan kutatást készített, mely rávilágított arra, hogy hazánkban az autóbuszos közlekedés nagyobb területi lefedettséget biztosít, mint Nyugat-Európában.
Magyarországon a tömegközlekedés részesedése a személyszállításból 33,9 százalékot tesz ki, míg az uniós átlag 17,4 százalék. Ugyanakkor az autóbuszos közösségi közlekedést a szolgáltatók többsége csak korszerűtlen járműparkkal tudja biztosítani.
Mint ismeretes, az Európai Unió előírásának megfelelően 2017. január 1-jétől a helyközi autóbuszos közlekedést is liberalizálják, ami változásokat hozhat, mivel így a szolgáltatók nyílt uniós pályázaton nyerhetik el a közszolgáltatási szerződést.
Az állami tulajdonú üzemeltetők ugyanakkor lehetőségeikhez mérten fejlesztenek. Kecskemét 2013-ban 25 csuklós hibrid autóbuszt vásárolt, Kaposvár 2015 végén sűrített földgázzal üzemelő (CNG), környezetkímélő buszokra cserélte teljes járműparkját. A tanulmány szerint a magyarországi helyközi közösségi közlekedés kétharmadát ellátó, az ország településeinek 99,9 százalékába eljutó Volán-társaságok járműparkjának korszerűsítése is folyamatban van.
A Magyar Fejlesztési Bank programjának keretében a Volánok 2013-ban 295 új és 26 használt autóbuszt vásároltak. A Volán autóbuszcsere-programjának két fő feltétele, hogy a járművek átlagéletkora közel 10 évre csökkenjen, tavaly ugyanakkor még mindig 12 év volt a járművek átlagéletkora. Az előirányzott szám teljesítéséhez a tanulmány szerint rövid időn belül 800-1200, majd azt követően évi 400-600 autóbusz beszerzése szükséges.