A Peugeot és Citroën márkákat tömörítő PSA konszern Észak-Franciaországba trombitálta össze a világ autós újságíróit, hogy megmutassa nekik (nekünk) az új Expert és Jumpy furgonokat, kisbuszokat, valamint az üzemet, ahol ezek készülnek: a Sevel Nord nevű autógyárat. A lenti képre kattintva nyílik a galéria a kocsik érdekes részleteiről és a sajtótájékoztatón elhangzott főbb üzenetekről, a kép alatt jön a rizsa az új kishaszonjármű-családról, legalul pedig a bónusztrack: egy kis videó a gyár belsejéből, benne egy villanás erejéig Európa (állítólag) legnagyobb autóipari robotjával. Jó szórakozást!

Megtapogattuk az új Peugeot és Citroen furgonokat, kisbuszokat 1

Miért pont így néz ki?

Az elkövetkező hat év során 28 új modellt tervez piacra dobni a PSA. Az új modellek új arculatához igazodik a kis furgonok megjelenése is, így amit a műfajban meglehetősen kötött keretek engednek, azt azért megkapta az Expert és a Jumpy is. Profilból és hátulról azonban már főleg a célszerűség határozza meg a látványt: hasáb, a lehető legtöbb hasznos térrel. Az oldalablakok sarkának lecsapása, egy kis domborítás a lemezben, egy kis hangsúlyos rátét a küszöbök felett és némi játék a kerékívekkel, ennyit tudtak a dizájnerek kihozni a témából. Nagyon kell erőlködni, ha bele akarjuk látni a Fantomas-filmek Citroën HY furgonját vagy a Peugeot cuki kis J7-es-ét ezekbe a simulékony, célszerű új formákba. A márkák egyen-arca mögött jórészt a moduláris gyártási rendszer elemei találhatók. Az elődnél látványosan rövidebb orrban elférnek az EMP2-es építőkészletből származó elülső műszaki egységek – a vezetőülés előtt a lemezek alatt az új furgon nagyjából megegyezik egy Peugeot 308-assal. Ez akkor nyilvánul meg leglátványosabban, amikor felnyitjuk a motorháztetőt. A motor feletti hatalmas üres térben akár egy bevállalósabb bevándorló is meghúzhatja magát Calais és Dover között, annyi a hely – nem vicc, mutatom:

Egy bevándorló simán elbújik a motor felett, ha akar, Calais előtt érdemes megnézni, nincs-e potyautasunk

Calais előtt érdemes megnézni, nincs-e potyautasunk

Ezekben a méretekben kapható

Ezekben a méretekben kapható

Változatok

A kiállított autók vezetőfülkéje és utastere igen tág tartományban mutatta be az Expert és Jumpy variálhatóságának lehetőségeit. A legfapadosabb furgontól hűtőkocsin át elegáns tárgyalóbuszig bármi lehet a kocsiból, a megrendelő igényei szerint. A (Genfben már bemutatott) személyautó kivitelt a Peugeot-nál Traveller-nek, a Citroënnél Spacetourer-nek hívják. Európában a teherszállító változatok piacán nem kevesebbet tűzött ki magának a francia konszern, mint a piacvezető szerepet, 19,5 százalékos piaci részarányt akarnak elérni. Ennek megfelelően már a tervezés folyamatában sokféle változatban gondolkodtak – méghozzá azzal az eredménnyel, hogy a konkurensektől egy minden más furgonnál rövidebb verzióval különböztetik meg elsősorban saját autóikat. A mindössze 4,6 méter hosszú kompakt változat a városi felhasználók körében tarol majd, hiszen könnyű lesz vele parkolni, 1,9 méteres magasságával a mélygarázsokba is lemehet, de azért 1,4 tonnát éppúgy elvisz, mint nagyobb testvérei. Az új francia furgonok nem használják ki a kategória súlyhatárát, a legnagyobb össztömeg a leghosszabb kivitelnél is 3,1 tonna.

Változatok

A Compact a legrövidebb furgon a piacon

Az utasülés mögött a kabinfal a dobozos kivitelben nyitható, így akár 3,32 méter hosszú tárgyakat is be lehet majd tenni a rövid kis furgonba. A leghosszabb változat ellenben 5,3 méter hosszú, a rakodótér pedig 6,6 köbméteres is lehet a mérettáblázat tetején. A 4Motion vagy a 4Matic rendszerekkel a Dangel által fejlesztett összkerékhajtási rendszerrel száll szembe a PSA. Az eleve függetlennek tervezett hátsó felfüggesztésbe könnyen be lehetett illeszteni a manapság elterjedt, elektronikusan vezérelt kuplungos osztóművet, de azért van egy kis csavar: a hátsó diffi zárható. Ehhez jön még egy kis emelés és kész a 4×4-es Expert, Jumpy.
A Dangel 4x4-es verziót is készít az autóból

A Dangel 4×4-es verziót is készít az autóból

Technika

Egyelőre csupán 1,6 vagy 2,0 literes HDI-motorokkal lesz rendelhető a francia furgon, a lefedett teljesítmény-tartomány 95 lóerőtől 180 lóerőig tart. Az ultratakarékos BlueHDI változat 115 lóerős 1,6-os motorral, stop-start rendszerrel, hatfokozatú kézi váltóval 5,1 literes katalógus-fogyasztásra képes, ami 133 g/km-es CO2-emissziónak felel meg. A motorok AdBlue-adalékolással teljesítik az Euro 6-ot. Az üzemanyagtank hetven literes, ami takarékosan vezetve egészen elképesztő hatótávot jelent egy 1.6HDI-vel. A karbantartási ciklus 40 ezer kilométer vagy két év – mindenkinek lelke rajta, hogy elégnek tartja-e kétévente olajat cserélni, de a PSA részéről mehet a spórolás! A legegyszerűbb kivitel csak ötfokozatú váltós, ellenben egy igazán menő tárgyalóbuszba nyilván a legerősebb dízelt és a hozzá társított EAT6 automata váltót kell megrendelni, már csak azért is, mert ilyen szép programválasztó tárcsa van benne hagyományos kar helyett:

Az automata váltós kivitel kar helyett programválasztó tárcsát kapott

Az automata váltós kivitel kar helyett programválasztó tárcsát kapott

A futómű elöl MacPherson, hátul pedig a Fiat Doblóéhoz nagyon hasonló független lengőkarok dolgoznak. A fék hátul is minden esetben tárcsafék, a gyengébb, kisebb verzióknál tömör, az erősebb, nehezebb kiviteleknél belső hűtésű tárcsával. A kormánymű elektro-hidraulikus rásegítésű.

Szolgáltatások

Manapság egy kishaszonjármű-családnál is elsődleges fontosságú, hogy milyen elektronikus rendszerekkel, divatos vagy épp a biztonságot növelő szolgáltatásokkal tudja felszerelni termékét a gyártó. Nos, a PSA alaposan belehúzott, és nagyjából minden, egy átlagos kompakt autóhoz rendelhető extrát elérhetővé tett a Jumpyhoz, Experthez is. Ezekért azonban külön fizetni is kell. Csak a sebesség-határolóval egy egységet képező tempomat szerepel az alapáras tételek között, de erős a gyanúnk, hogy ez is azért, mert az EuroNCAP pluszpontot ad a limiterért – márpedig a PSA mindenképpen öt csillagos töréstesztet is akart. Mondjuk meg is kapta! A feláras tételek között ott van a sávelhagyásra csipogással figyelmeztető jelzés, a tétova kormányzásból a sofőr fáradtságára következtető figyelmeztető rendszer, a plexilapos Head-Up Display, a parkolókamera, hátul felülnézeti képpel, a holttér-figyelő, az automatikus vészfékező funkció vagy épp a követőradaros tempomat. A MirrorLink, az online szolgáltatásokkal kibővített TomTom navi vagy a fedélzeti wifi sem probléma, ha valaki szereti az ilyen mobilkommunikációs hókuszpókuszokat az autóban.

Hirtelen nagyon sok extra megérkezett a PSA kisteherautóiba a személyautókból

Hirtelen nagyon sok extra megérkezett a PSA kisteherautóiba a személyautókból

Az Experthez, Jumpyhoz felárért motoros oldalajtók is rendelhetők, amiket nem csak a kilinccsel, de a kulcsról vagy a műszerfali gombokról is lehet működtetni. Vagy – és ez az egyetlen igazán eredeti ötlet a kis francia furgonokban – a hátsó lökhárító sarka alatti láblendítéssel, mint ahogy a Passatok, Mondeók csomagtér-fedele pattintható fel egy alárúgással.

Videó a gyárról

Bár alapvetően minden autógyár egyforma manapság, egy rendes autóbuzi számára sosem unalmas, ahogy pörgetik-forgatják, hegesztik-ragasztják a robotok az alkatrészeket, a konvejoron haladó vázra pedig szép lassan ráépül az egész autó. Pláne, ha az egyik robot a legnagyobb a maga nemében Európában (0:23-nál forgat az óriás a tenyerén egy egész autót). A videó végén szereplő kis piros szállítórobotok pedig a legcukibbak az összes magukfajta közül; tündéri, ahogy sorba állnak és várják, hogy a helyére vihessék a beszerelendő alkatrészeket:

a videó a hirdetés után indul
1993-ban épp a francia (és akkor még olasz) furgoncsalád személyszállító változatával, az Eurovan első generációjának előállításával (Citroën Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta) indult el a Sevel Nordban az autógyártás. A gyárban jelenleg egyelőre még az előző generációs Jumpyk, Expertek utolsó példányai készülnek, de azért fel-feltűnt egy-egy új modell. Ezek még nem Citroën vagy Peugeot emblémával jönnek le a sorról, hanem Toyotaként. Míg ugyanis az első generációs Expertek, Jumpyk mellett ott volt még ikertestvérnek a Fiat Scudo, a PSA új stratégiai partnere már harmadik éve a Toyota ebben a szegmensben. A testvérmodell neve: ProAce. A Sevel Nord látogatásakor el is hangzott, milyen büszkék arra a franciák, hogy a megbízhatóságáról híres japán márka őket választotta társául az európai kis furgon-szegmensben. Nos, a partnerség láthatóan az új generációval máris folytatódik – mi pedig kíváncsian várjuk az első tesztautót, legyen bár Peugeot, Citroën vagy Toyota, hogy meggyőződhessünk róla, miként teljesít az úton az új Expert, Jumpy, illetve ProAce. A teherautó-változatok forgalmazása itthon a francia márkáknál nyáron, a kisbuszoké ősszel kezdődik, tehát még elég sokat kell várnunk.