Az összekapcsolt teherautók európai tesztjében  (EU Truck Platooning Challenge) az összes nagy, európai teherautó-gyártó részt vett. A projekt célja az volt, hogy bebizonyítsák az európai döntéshozó szerveknek, hogy a teherautók összekapcsolása, más néven konvojozása (truck platooning) biztonságos módon megvalósítható.

Nyakig benne vannak a hollandok 

Maga a kezdeményezés a holland Rijkswaterstaattól, vagyis a szárazföldi és a vízi közlekedést szabályozó ügynökségtől ered. A szakmai testület nem most szembesült először a kérdéssel, hiszen a szintén holland DAF kamiongyártó éppen egy évvel ezelőtt hajtott végre egy kísérletet összekapcsolt teherautókkal. Erről bővebben ezen a linken olvashat.

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje 1

Európai óriások 

A kísérleti projektet a DAF, az Iveco, az MAN, a Mercedes, valamint a Volvo és a Scania nyerges vontatóival hajtották végre. A teherautók érkezési célja Rotterdam, míg a kiindulási hely szinte gyártónként más-más ország, illetve város volt. A járművek március 29-én indultak el Németországból, Svédországból, illetve Belgiumból, és április 6-án érkeztek meg Hollandiába. 

eu-truck-platooning-challenge-5

Szorosan egymás mögött 

A kísérletben a gyártók nem egy, hanem több szerelvénnyel vettek részt, hiszen ez az összekapcsolás lényege: van egy vezérkamion, melyet automatikusan követ a többi. A dolog azonban többről szól, mint amit egy távolságtartó asszisztens nyújtani képes manapság. A vezérkamion mögött haladó szerelvények rendszerei ugyanis a fejlett vezeték nélküli internetkapcsolaton keresztül érkező információkat (külső kamerák képei, aktuális sebesség, radarok) feldolgozva automatikusan döntenek a gázadásról vagy fékezésről, illetve a kormányzásról.

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje 3

A fedélzeten ülő sofőrnek a rendszer működése során szinte semmi dolga nincs, ami nagyban megkönnyítheti a munkáját. A DAF-nál alkalmazott fejlett Wifi-P kapcsolat azt is biztosítja, hogy a szerelvények vezetői kommunikálhassanak egymással vezetés közben. Minden, amit az elöl haladó teherautó vezetője lát maga előtt, a második járműben megjelenik egy képernyőn. A technológia kis követési távolságot tesz lehetővé: a kísérlet során a szerelvények 0,5 másodperc követési idővel haladtak egymás mögött, ami 80 km/órás sebesség mellett körülbelül tízméteres követési távolságot jelentett. Az összekapcsolható teherautók száma végtelen mennyiségű lehet, ugyanakkor a közeli jövőben az egyszerre, egy időben összekapcsolt szerelvények száma aligha haladja meg a 3-4 kamiont.

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje 4

Mire jó mindez? 

A DAF számításai szerint az összekapcsolt, automata vezérlésű teherautók akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot használhatnak fel egyenként, az ember által irányított kamionokhoz képest. Ez nem mellesleg a környezetvédelem szempontjából is fontos lehet, hiszen az összekapcsolt teherautók károsanyag-kibocsátása kisebb lehet. További előny lehet a forgalom gördülékenyebb áramlása is, hiszen az összekapcsolt teherautóknak nem kell előzgetniük egymást. Sőt, már olyan technológiák kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek révén személyautók is csatlakozhatnak a konvojhoz, illetve biztonságosan és felelősségteljesen elhagyhatják az autópályát.