Az Európai Klímaszövetség előrejelzése szerint 2030-ra az üzemanyag-felhasználás 16 százalékát megújuló energiaforrásokból előállított bioetanolból lehetne fedezni. A szervezet szerint ezzel jelentős lépést lehetne tenni a fenntartható közlekedés felé. A növényi hulladékból vagy használt sütőolajból előállított bioetalonnal Európában 60 százalékkal lehetne csökkenteni az üvegházhatású gázokat számításaik szerint.

Hazánkban jelenleg mostoha idők járnak a bioetanolra. Ez leginkább a 2011-es jelentős mértékű, mintegy 70 forintos jövedékiadó-emelésnek köszönhető, hiszen jelenleg a bioetanollal kevert E85-ös benzin literenkénti ára megközelíti a normálét (320-325 forint). Ezzel a lépéssel lényegében összeomlott a hazai bioetanol-piac a Magyar Bioetanol Szövetség szerint. „Szervezetünk nem örökérvényű adókedvezményeket szeretne, hanem azt, hogy meghatározott időre (5-10 év) bizonyos kedvezményeket kaphassanak a bioetanol-üzemű járművek. Ilyen lehetne a regisztráció adó-mentesség, a cégautóadó-kedvezmény, illetve az ilyen járműveket használók parko­lásidíj-kedvezménye vagy -mentessége, esetleges dugódíjmentessége” – jegyezte meg a Világgazdaságnak Kovács-Gajdács János, a Magyar Bioetanol Szövetség szóvivője.

A bioetanol mellett állt ki az egyik legnagyobb európai haszonjárműgyártó, a Scania is egy néhány nappal ezelőtt rendezett brüsszeli szemináriumon. „Cégünk Svédországban már bebizonyította a bioetanollal hajtott buszokkal és teherautókkal, hogy ez a fajta bioüzemanyag teljes mértékben környezetbarát és költséghatékony megoldás. Más kérdés, hogy jelenleg sem adózási, sem politikai támogatást nem kap Európában a bioetanol annak érdekében, hogy versenyképes legyen a fosszilis üzemanyagokkal” – hívta fel  a figyelmet Björn Westman, a Scania motorfejlesztő részlegének vezetője.

A Scania már 30 éve gyárt bioetanollal hajtott haszonjárműveket. A svéd gyártó tavaly mutatta be Euro 6-os motorral szerelt, bioetanollal hajtott nyerges vontatóját.