Ma Mészáros Csaba, az Evopro-csoport vezérigazgatója mutatta be a sajtó munkatársainak az új Modulo M168d típusú magyar csuklós buszt. „Én semmi mást nem kérek a hazai sajtó képviselőitől, csak azt, hogy fejlesztéseink és újításaink kapcsán is legalább annyi helyet kapjunk a médiumok felületein, mint amikor legutóbb kiesett az egyik elektromos tesztjárművünk kereke. Akkor egy nappal később teljesen kiégett egy felújított Volvo busz, rákerestem az interneten, mindössze egy-két portál adott hírt róla” – jegyezte meg a bemutatón a cég első embere.

Egy dologban azonban biztosak lehetünk, hogy a Modulo M168d kipróbált alapokon nyugszik, hiszen tervezője az a Légrádi László, aki egykoron a rendszerváltás után működő valaha volt legszebb Ikarust, az angol piacra szánt Polarist tervezte. A vadonatúj Euro 6-os motorral szerelt csuklós 18,75 méter hosszú, 28 tonna megengedett össztömeggel rendelkezik és 100%-ban korrózióálló acél alapanyagból készült. Szóló változatából, az M108d-ből már 36 darab közlekedik a BKV-nál.

Mészáros arra is felhívta  a figyelmet, hogy a magyar cégek szigorúbban kezelik a vonatkozó előírások betartását egyes külföldi gyártóknál

Mészáros arra is felhívta a figyelmet, hogy a magyar cégek szigorúbban kezelik a vonatkozó előírások betartását egyes külföldi gyártóknál

„Egy autóbusz közel 10 ezer alkatrészből áll, hiszek abban, hogy az üzemeltetőknek nagyobb könnyebbséget jelent, ha a legtöbb alkatrészt hazánkból tudják beszerezni. Ennek köszönhetően egy-egy elem cseréje esetén kevesebb ideig kell az autóbusznak állnia” – hívta fel a figyelmet az Evopro első embere. Hozzátette: nem igaz, hogy egy külföldi busz gyártása olcsóbb lenne, azt viszont elismerte, jelenleg nem lehet elvárni a hazai gyártóktól, hogy egyik pillanatról a másikra legyártsanak 100-200 autóbuszt.

A Modulo M 168d kimondottan a 3-as metró 2017-2018-as felújítási időszakában megnövekedett járműigényt hivatott kielégíteni. A metrófelújításnak köszönhetően a fővárosnak várhatóan 150 db csuklós buszt kell hadrendbe állítania, hogy a kiesett kapacitásokat pótolni tudja. Erre vonatkozóan a BKV még 2015-ben közbeszerzési tendert írt ki, mely sikeresen lezárult.

A Modulo M168d utastere tágas és felesleges dobogóktól mentes.

A Modulo M168d utastere tágas és felesleges dobogóktól mentes.

Ennek győzteseként, az új típus gyártója a MABI-Bus Kft. 75 darab, PKD-konstrukcióban készülő jármű leszállítására kapott szerződéses megbízást. A megállapodás további 75 db jármű opciós lehívásáról is rendelkezik, melyek végső összeszerelését a BKV végezné – így elősegítve a munkahelyek megőrzését. A szerződés 2016. március 11-én lépett hatályba, azonban a főváros képviselőtestülete ezt még 180 napig megvétózhatja, ezért a csuklós buszok gyártása még nem kezdődhetett el.

Az ablaktörő kalapácsokat biztosan nem lovasítják meg, mert az autóbuszon kamerák vannak.

Az ablaktörő kalapácsokat biztosan nem lovasítják meg, mert az autóbuszon kamerák vannak.

A gyártás megkezdése a ma már közel 200 főt foglalkoztató MABI-Bus Kft. budapesti buszgyárában további 50 új munkahelyet teremtene. Az év végéig így közel 100 korszerű elektromos és dízel busz állhat forgalomba a főváros útjain. Ebből a mennyiségből természetesen a 75 darab csuklós forgalomba állása kérdéses, a 20 darabos elektromos flotta járművei május elsejétől vesznek részt a menetrendszerű forgalomban.

A Modulo M168d már egy hete részt vesz a budapesti utasforgalomban és a fővárosiak egészen június 30-ig kipróbálhatják az 5-ös vonalán.