Szombaton aláírták a legendás lengyel autóbuszgyártó, az Autosan eladásáról szóló szerződést. Az új tulajdonos a PIT-Radwar és Huta Stalowa Wola cégekből álló konzorcium lett. Mindkét vállalat azonban a lengyel állami tulajdonban lévő Polska Grupa Zbrojeniowához (PGZ) tartozik. Az adás-vételi dokumentum szignózásán a jelenlegi lengyel miniszterelnök, Beata Szydlo (PiS) is részt vett.

Buszból hadijármű? A PGZ egy hatalmas, alapvetően hadifelszereléseket gyártó vállalatcsoport, melynek nem ez az első buszgyárral kapcsolatos befektetése: 2012-ben megvásárolták az ugyancsak legendás múltra visszatekintő lengyel buszgyártót, a Jelczet (ejtsd: „jelcs”).  Igaz, ez cég már nem autóbuszokkal, hanem sokkal inkább a páncélozott, off-road katonai teherautók gyártásával foglalkozik.

Elképzelhető, hogy hasonlók a céljai az államnak a Autosannal, bár a hivatalos sajtóközlemény szerint a cég folytatja a megkezdett utat, így a városi és elővárosi felhasználásra tervezett buszok, valamint a vasúti kocsik alkatrészeinek gyártását. Az viszont biztosra vehető, hogy az Autosan-portfólióba bekerül egyes hadiipari eszközök és termékek gyártása is. A PGZ 2030-ra 12 milliárd zlotyra szeretné növelni éves bevételét, ami a jelenleginek közel a háromszorosa. Ilyen bevétellel a lengyel óriás Európa 10 legjelentősebb hadiipari cége közé tartozhatna.

Az Autosan 1926-ban Lancia alvázakra épített buszokkal lépett be az iparágba. Jelenleg a sikeres lengyel autóbuszgyártók között már inkább csak a Solbust és a Solarist lehet emlegetni annak ellenére, hogy a sanoki székhelyű vállalat évekkel ezelőtt komoly fejlesztéseket hajtott végre a városi kivitelű alacsonypadlós buszok terén. Ezekről korábban itt számoltunk be. A 2010 utáni időszakban ráadásul az Autosan „mindössze” 100-130 buszt értékesített évente belföldön és külföldön egyaránt. Ez ugyanakkor olyan mennyiség, aminek néhány magyar buszgyártó rendkívüli módon örülne.

Magyar Autosanok Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legrégibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az “autósanyiként” vagy esetleg “nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.

Fotó: garnek.pl