A Volvo Trucks a Svéd Energiaügynökség támogatásával új tanulmányjárművet fejlesztett ki, mely egyszerűen a Concept Truck elnevezést kapta, hogy egy egyszerű melós is ki tudja mondani a nevét. Az FH 420-as nyerges vontatóból fejlesztett tanulmány ötéves kutatási projekt eredménye, melynek eredeti célja a nagyobb energiahatékonyságú teherautók kifejlesztése volt. Az új tanulmányjárművel több mint 30%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást sikerült elérni.
Aki kíváncsi arra, hogy mit jelent ez literre és kilométerre lebontva, az egyelőre nem fog felvilágosulni, ugyanis a Volvo Trucks sajnos nem kommunikálta, mi áll a százalékok mögött. Az viszont biztos, hogy a fogyasztáscsökkenést a vontató és a pótkocsi együttes aerodinamikai hatékonyságának 40%-os növelésével érték el.
„Az egész szerelvényt átalakítottuk és úgy optimalizáltuk, hogy a lehető legjobb aerodinamikai jellemzőkkel rendelkezzen. A visszapillantó tükrök helyett például kamerákat használtunk. Ennek eredményeként csökken a légellenállás, így a teherautó haladásához kevesebb energia szükséges” – jegyezte meg Åke Othzen, a Volvo Trucks vezető projektmenedzsere.
Az aerodinamikai fejlesztéseken túl a tanulmányjármű újonnan kifejlesztett, alacsonyabb gördülési ellenállású gumiabroncsokat is kapott. A hagyományoshoz képest 2 tonnával könnyebb pótkocsi alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás vagy nagyobb hasznos teherbírás elérését teszi lehetővé. A projekt a hatékonyabb hajtáslánc kidolgozására is kiterjedt. A szerelvényt 2015 őszén még a svéd utakon tesztelték.
A kutatási projekt egy, Svédország és az Egyesült Államok között létrejött kétoldalú, a Svéd Energiaügynökség és az Egyesült Államok Energiaügynökségének bevonásával megvalósult együttműködés részeként zajlott.
Mivel a tanulmányjármű egy kutatási projekt részét képezi, nem kerül kereskedelmi forgalomba. A benne található aerodinamikai megoldások egy részét a Volvo Trucks sorozat részeként gyártott járművek már ma is alkalmazzák, de a jövőben további technológiai újítások bevezetése is elképzelhető.