A mosonmagyaróvári gyárban ebből az alkalomból közel ezer ember gyűlt össze péntek délután. A 160 éves vállalatcsoport eseményén nyugdíjas, valamint jelenlegi munkavállalók is jelen voltak. A gyáravatóra a cég első emberei is elmentek, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pedig itt jelentett be újabb részleteket  a kormány új buszgyártási programjáról. Sajnos Budapest főpolgármesterét, Tarlós Istvánt nem láttuk a vendégek között, pedig saját szemével láthatta volna a nemlétező magyar autóbuszgyártást. 

Bővítés saját forrásból 

Az új 5 600 négyzetméter alapterületű csarnokban a jeles napon faltól-falig álltak a sörpadok és asztalok, valamint a vadonatúj autóbuszok. Utoljára nyolc évvel ezelőtt volt ok az ünneplésre, amikor egy jókora gyárcsarnokot avattak fel ezen a területen. A most, összesen 16 200 négyzetméteresre bővített üzem Magyarország legnagyobb és legmodernebb autóbuszgyárává nőtte ki magát. A beruházás közel 600 millió forint saját forrásból valósult meg és jelentősen növeli a cégcsoport gyártókapacitását.

A motoron kívül szinte minden magyar termék a Credo autóbuszokban.

A motoron kívül szinte minden magyar termék a Credo autóbuszokban.

Remélhetőleg az új kapacitás nem marad kihasználatlanul, úgy tűnik ennek elkerülésére kormányzati szándék is van. „Az a jó hírem van az Önök számára, hogy a kormány arról döntött,  újjáépíti azt a buszgyártást, amivel a korábbi évtizedekben rendelkezett. Elhatároztunk, hogy építve azokra a meglévő gyárakra és kapacitásokra olyan, három éves programot indítunk el, amely lehetővé teszi, hogy ne csak a belföldi igényeket tudjuk kielégíteni, hanem akár exportra, külföldre és termelhessenek a magyar gyárak” – jelentette be Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter.

Hozzátette, hogy a közül a három dolog közül, ami eszébe jut egy távoli ázsiai ország lakójának a magyarokról, a között ott van az egykori Ikarus is, mint a magyar buszgyártás megtestesítője. A miniszter méltatta azokat a dolgozókat és gyártulajdonosokat, akik eddig képesek voltak életben tartani a hazai buszgyártást. Szerinte ezek nélkül az emberek nélkül még csak a csíra sem őrződött volna meg, melyből a jövőben felépíthető egy sikeres, expotrra termelő magyar buszgyártás.  A korábbi, 2013-ban elindított nemzeti buszstratégiáról nem ejtett szót, igaz, a Rába-Volvo együttműködésen alapuló projekten már akkor érezni lehetett, hogy nem lesz nagy jövője, hiszen a győri cég nem fektetett érdemben a busztípusok fejlesztésébe és gyártásába.

Az új gyáregység avatási szalagját Krankovics István, a Kühne elnöke, valamint Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter vágta át.

Az új gyáregység avató szalagját Krankovics István, a Kühne elnöke, valamint Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter vágta át.

Ezúton szeretném megköszönni azoknak az embereknek, akik az életüket és az egzisztenciájukat áldozták fel a magyar buszgyártás fennmaradására azokban az időkben is, amikor egyes közbeszerzéseknél fel sem merült, hogy magyar buszokat rendeljenek meg, helyette kínai, német, vagy éppen lengyel buszokat vásároltak” – jegyezte meg Varga Mihály.  A bejelentett tervek szerint a következő három évben a magyar kormány hitellel, támogatással és piaccal fogja segíteni a hazai cégeket annak érdekében, hogy 2019-re 1000 darab fölé nőjön a hazánkban évente legyártott autóbuszok száma.

Jelentős magyar hányad 

A Credo buszokból elmúlt 17 évben mintegy 1 200 darab állt forgalomba a Volán társaságoknál és más közlekedési szolgáltatóknál. „A  Győrben és Mosonmagyaróváron készülő buszok 70 – 85 %-os magyar hozzáadott értékkel rendelkeznek: itthon készülnek hozzájuk a futóművek, a sebességváltók sőt, a Kühne a komplett vázszerkezetet és a beépülő fém alkatrészek túlnyomó részét saját maga állítja elő. Az első, 1999-ben gyártott Credók már több mint másfél millió kilométert futottak, műszaki okból pedig még egyetlen járművet sem kellett selejtezni” – hívta fel a figyelmet Krankovics István, a Kühne igazgatótanácsának elnöke.

Az elmúlt 17 évben több mint 1200 darab Credo készült.

Az elmúlt 17 évben több mint 1200 darab Credo készült.

A most átadott csarnokrészben új daraboló-, csőhajlító- és hegesztő munkaállomásokat alakítanak ki, és a hatékonyság növelése érdekében átszervezik a gyártási rendszert. Napirenden van az épületen belül működő festő-fényező üzem bővítése is, amelyre akkor kerülhet sor, ha jelentősen növekszik a gyártás volumene. A mosonmagyaróvári autóbuszgyárban jelenleg a vázgyártás, valamint a festés-fényezés munkafolyamatai zajlanak (az összeszerelés Győrben történik), de később elképzelhető, hogy egyes autóbuszok összeszerelése is itt zajlik majd.

Átadásra váró fehér Credo Econellek.

Átadásra váró fehér Credo Econellek.

A kibővített buszgyárban hamarosan megkezdődik a Credo buszok új, 10 méteres modellkínálatának gyártása, valamint előkészületben vannak a megnövelt hosszúságú, 12,7 méteres változatok is. Utóbbiak fejlesztését a Volánokból alakult regionális közlekedési központok megváltozott igényei indokolják. A Credók ősztől világújdonságnak számító biztonsági asszisztens szolgáltatásokkal is rendelhetők. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), illetve a vészfékező asszisztens a magyar buszok közül elsőként a Credókban jelenhet meg. Emellett hamarosan bevezetésre kerül az Euro 6-os motorok új, „C” jelzésű generációja is.