Természetes módon hihetetlen figyelem övezi a magyar válogatott franciaországi Eb-szereplését, így korábban a média előszeretettel foglalkozott a csapat autóbuszával is. Arra kértük az MLSZ sajtófőnökét, Szabó Gergőt, hogy mesélje el, hogyan használják válogatott focistánk a 2016-os esztendő Év buszává választott Iveco Magelys típusú turistabuszt.

Ria, ria Hungária!

A járművet általában az edzések és a hotel közötti utazásokra veszi igénybe a magyar válogatott, viszont a repülőtérre már másmilyen autóbusz viszi a fiúkat. „Amikor a srácok a buszon utaznak, általában a pihenésé és kikapcsolódásé a főszerep. Bár van két tévé a fedélzeten, általában mindenki inkább zenét hallgat” – jegyezte meg Szabó Gergő. Hozzá kell tenni, az összes nemzeti válogatott ilyen típusú, egyen fóliázással ellátott autóbusszal utazik és mindegyik autóbusz egyforma. Csak a járműveken lévő buzdító felirat és a nemzeti lobogók különböznek. A magyar csapat „Ria, ria Hungária” feliratát (angolosan „Ry, ry Hungaria!”) az UEFA készítette egy szavazás alapján. Az MLSZ-nek semmi köze nincs ennek angol fordításához.

Bernd Storck elöl szeret ülni a válogatott buszában 1

Olasz vagy francia? 

A Magelys az Iveco kínálatában zászlóshajónak számít, éppen ezért nem csoda, ha az elején ott virít hatalmas betűkkel az olasz gyártó márkaneve. Ez azonban ne tévesszen meg senkit, hiszen az autóbusz Franciaországban készül, ezáltal francia terméknek is tekinthető. Ennek hátterében az áll, hogy 2007-től a már megszűnt, francia-olasz vegyesvállalatként működő Irisbus Annonay-ben kezdte gyártani a típust. A franciák később teljesen kiszálltak a cégből, az olaszok pedig rátették a kezüket az Irisbusra, mely beolvadt az Ivecóba.

Bernd Storck elöl szeret ülni a válogatott buszában 2

A kevesebb több!

A kétféle – 12,2 és 12,8 méteres – variánsban (és háromféle, Line, Pro, illetve Lounge kivitelben) készülő modell üdítően egyedi formatervvel rendelkezik és a Stralis nyerges vontatótól kölcsönzött lámpák sem hatnak zavaróan. A magyar válogatott autóbuszában 45 ülés található, ami kevesebb a hagyományos kialakítású Magelysekhez képest, de legalább nagyobb lábtér áll rendelkezésre az üléspárok között. Utastere nem különbözik a turistabuszos kialakítástól, így a WC is a szokványos helyen, a második ajtónál kapott helyet.

Bernd Storck elöl szeret ülni a válogatott buszában 3

A Magelys a trendeknek megfelelően LED-es fényszórókkal, illetve ugyancsak energiatakarékos belső világítással készül. A modellt a korábbi változatokhoz képest nagyobb oldalablakokkal szerelték, ennek köszönhetően utasterébe 35 százalékkal több fény jut be. Ugyancsak ezt a célt szolgálja az oldalablakok felett, a tető mindkét oldalán végigfutó üvegsáv, melynek köszönhetően még világosabbá vált az utastér. A buszon utazók komfortérzetét a légkondicionáló, valamint az ülések felett elhelyezett olvasólámpák fokozzák.

DSC_5701

Bernd Storck elöl szeret ülni

Szabó Gergő érdeklődésünkre elárulta, hogy nincs speciális ülésrend a buszon. „A hotel és az edzőpálya között megtett utakon általában mindig mindenki máshova ül. Még a hátsó traktusban sem ugyanazok ülnek” – jegyezte meg az MLSZ sajtófőnöke. Hozzátette: tulajdonképpen a német szövetségi kapitány, Bernd Storck helye számít állandónak a buszon, ő ugyanis mindig a jobb oldalon található, első üléspáron szokott helyet foglalni, mely közvetlenül a stewardess ülés mögött van. A magyar-osztrák meccs közvetítésében elhangzott: Király Gábor egyik babonája, hogy ő szálljon le elsőként a buszról.

DSC_5710

A Magelysben 8,7 literes, 400 lóerős (294 kW) FTP Cursor 9-es motor dolgozik, mely 1700 newtonméteres nyomaték leadására képes 1250-es fordulatszám mellett. Ez az erőforrás lényegesen könnyebb a korábbi Euro 5-ös változatnál és nem utolsósorban 10 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztással büszkélkedhet. Érdekesség, hogy a motor a kipufogógáz visszavezetése helyett (EGR) szelektív katalitikus reakcióval teljesíti a legszigorúbb, Euro 6-os károsanyag-kibocsátási előírásokat.

Continental_UEFA_01 (1)

Speciális gumik

Az autóbusz számos extra mellett többek között tolatóradarral, valamint távolságtartó asszisztenssel is rendelkezik. Emellett különleges, kifejezetten az Eb-re fejlesztett gumiabroncsokkal szerelték fel. A kontinensviadal hivatalos szponzora, a Continental ugyanis ContiGoal HA3 295/80 R 22,5 méretű abroncsokkal látta el az összes csapatbuszt, köztük a magyar válogatottét is. A helyszínen, a Vezess számára készített fotókat külön köszönjük Szabó Gergőnek és az MLSZ-nek. Bízunk benne, hogy sikerül a továbbjutás, ezáltal még tovább használhatják a fiúk a különleges csapatbuszt.