Nemrég Hollandiából érkezett duplacsuklós autóbusz a BKV-hoz, azzal a céllal, hogy a közlekedési társaság kipróbálja az extrém hosszú alacsonypadlós buszokban rejlő lehetőségeket. Nem ez az első eset, hogy a közlekedési társaság ilyen jellegű autóbuszt tesztel.
2007-ben a BKV egy Volvo 7500-as próbált ki, igaz akkor még utasforgalomban. Most a közlekedési társaság utasok nélkül közlekedteti a Van Hool AGG300 típusú autóbuszt, melyben egy 356 lóerős, 1450 Nm csúcsnyomatékkal rendelkező dízelmotor dolgozik. A jármű 24,79 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,28 méter magas, tehát a hosszúságát leszámítva lényegében szokványos méretekkel rendelkezik. Befogadóképessége ugyanakkor valamivel nagyobb a sima csuklósokénál, ugyanis utasterében 52 ülőhely található és összesen 160 fő szállítására alkalmas.
A teszt kapcsán sikerült megszólaltatni Molnár Attilát is, azt a BKV buszsofőrt, aki 2007-ben Budapest útjain vezethette a Volvo 7500-as duplacsuklós autóbuszt. „Nagyon jó ilyen autóbuszt vezetni, mert a szokásosnál eltérő kihívások elé állítja az embert. A duplacsuklós buszoknál nagyon tisztában kell lenni a fordulókörrel és mindkét csukló viselkedését ismerni kell” – jegyezte meg a buszsofőr. Hozzátette: ezeknél nem lehet megtenni azt, hogy az ember csak úgy átcsúszik a sárgán, hiszen ha nincs elég helye, akkor a maga 25 méterével könnyedén benn ragadhat a kereszteződésben.
Emellett sávból sávba kanyarodni se mindig lehetséges ezzel az autóbusszal a levágása, illetve a farsöprése miatt. Ezért egy sofőrnek ezzel mindig számolnia kell kanyarodás előtt. „Kialakításából fakadóan ugyan nagyobb figyelmet igényel a jármű, de egyáltalán nem nehezebb vezetni, mint egy szimpla csuklós autóbuszt” – tette hozzá a buszsofőr, aki a Volvo és a BKV kérésére nemcsak a jármű vezetését, hanem tesztidőszakának teljes megszervezését is vállalta 2007-ben.
A két típus között több hasonlóság is van, mindkét járműben például az első tengely mögött, bal oldalt található a motor. A Van Hool hátulja ugyanakkor jobban le van kerekítve, melynek köszönhetően talán könnyebben lehet majd manőverezni vele. Ilyen, AGG330 típusú duplacsuklós autóbuszok jelenleg a hollandiai Utrechtben és Groningenben közlekednek elsősorban a nagyobb utasforgalmú vonalakon. Arról egyelőre nincs információnk, hogy a BKV tervez-e beszerezni ilyen buszokat, azonban a küszöbön álló metrópótlással kapcsolatos buszkálváriát ismerve semmit sem tartunk elképzelhetetlennek.