A fő problémát nem a gyártók kapacitása, hanem az jelentette, hogy az állami közlekedési vállalatok oldaláról eddig nem volt kiszámítható buszbeszerzési politika, amely gátolta a nagy darabszámú gyártás tervezhetőségét. A MABUSZ elnöke szerint ezért ismerethiányról vagy szándékolt torzításról tanúskodik, ha valaki azt állítja, nincs hazai buszgyártás.

A szakember kifejtette: a magyar gyártók több mint másfél tucat, különféle magyar tervezésű és márkajelű, európai típusbizonyítványú, a BKV és a Volánok igényei szerint fejlesztett helyi, helyközi és távolsági modellek gyártására képesek.

Példaként említette a Kravtexet, amely jelenleg Magyarország legnagyobb autóbuszgyártó kapacitásával rendelkezik. A Credo márkajelzéssel ellátott buszokat gyártó cég évente 100-150 darab buszt szerel össze, de technológiája révén 500 darab feletti megrendelés kielégítésére is képes lenne. A MABI-BUS Kft. pedig elektromos, hibrid és gázos kompozit buszokat és trolibuszokat fejleszt a hagyományos Euro 6-os helyi és helyközi dízel autóbuszok mellett.

Vincze-Pap Sándor szerint a kormányzat most olyan, a nemzeti autóbuszgyártás megerősítését szolgáló programot dolgozott ki, amely megteremtheti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, hozzájárulhat a gyártók versenyképességének növekedéséhez és lendületet adhat a közösségi közlekedés fejlesztésének. Kiemelte: amennyiben az új járműveket elsősorban magyar gyártóktól szereznék be a szolgáltató cégek, egységesebbé válhatna a járműpark, ami a karbantartások, alkatrész-utánpótlásoknál is egyszerűsítést, költségcsökkentést eredményezne.

A szövetség elnöke úgy vélte, hogy a magyar beszállítói háttér erősítése, a gyártás támogatása jelentősen hozzájárulhat a foglalkoztatás bővítéséhez, a GDP növeléséhez, az export árualap szélesítéséhez. Magyarországon a hazai beszállítók által hozzáadott érték, több mint 60 százalék, azonban típustól függően, további fejlesztéssel, újabb hazai alkatrészgyártók bevonásával 80 százalék fölé emelhető, amelyet néhány ma gyártott busztípusnál már sikerült elérni.