1997-től kezdődően 14 éven át egyeztette az árakat öt nagy nehézgépjármű-gyártó, állítja az Európai Bizottság versenyhivatala, amely ezért 2,9 milliárd euróra (913 milliárd forint) rúgó bírság megfizetésére kötelezi az érintetteket.

A hivatal szerint az MAN, a Volvo/Renault, a Daimler, az Iveco és a DAF, akik együttesen az európai piac 90 százalékát uralják, nem csupán az árak manipulálásában bűnösek: az új emisszió-szabályozó technológiák bevezetésének időpontját is egyeztették a cégek, továbbá megállapodtak abban, hogy ezek költségeit áthárítják az ügyfelekre.

A vállalatokra kirótt bírság nem csak az autóiparban példátlan mértékű: az eddigi rekordbüntetés 1,4 milliárd euró volt, amelyet 2012-ben róttak ki a televízió-készülékek és számítógépes monitorok gyártóira.

Az ügy pikantériája, hogy a kartelltevékenységre az egyik érintett cég, az MAN hívta fel a hatóságok figyelmét, ezért őket mentesítették a bírság megfizetése alól. A négy fennmaradó cég nem azonos mértékű büntetést fizet: a Daimler 1,01 milliárd eurót, a Volvo 670,5 milliót, az Iveco 494,6 milliót, míg a DAF 752,7 milliót.

A vállalatok a kivetett bírság 10 százalékának elengedése fejében elismerték bűnösségüket. A Scania a jelek szerint nem vett részt a megállapodásban, de ellene is vizsgálatot indítottak a hatóságok.