Nemrég a kormány kijelölte az új nemzetpolitikai célt, történetesen azt, hogy a jövőben legalább ezer autóbusz készülhessen idehaza évente. Bár nekünk magyaroknak két, önálló (Evopro, Kravtex) buszgyárunk is van, mégis egyelőre távoli jövőnek tűnhet ennek a célnak az elérése. Nem úgy a Magyarországnál négyszer kisebb és jóval szegényebb Macedónia számára, mely hamarosan elmondhatja magáról, hogy közel ezer buszt képes gyártani évente.

Mindez persze nem lenne lehetséges egy rendkívül tehetős és sikeres beruházó, a belga Van Hool autóbuszgyártó nélkül, mely két évvel ezelőtt a macedón fővárosban nyitotta meg új gyártóbázisát. A sztereotípiákkal ellentétben itt nem a helyi igényeket kiszolgáló, balkáni állapotokra tervezett buszok születnek, hanem a nyugat-európai ízlésnek és elvárásnak megfelelő turistabuszokat szerelnek össze.

Macedóniában készülnek az amerikai exportra készülő buszok fődarabjai is.

Macedóniában készülnek az amerikai exportra készülő buszok fődarabjai is.

Itt gyártják a nemrég bemutatott EX-modellcsaládot, de ugyancsak Macedóniában készülnek az amerikai piacra fejlesztett CX35-ösök és a CX45-ösök egyes fődarabjai is. A Van Hool számításai szerint szükség lesz a szkopjei gyártóbázis bővítésére, ugyanis a cég autóbuszaira folyamatosan nő a kereslet. Éppen ezért úgy tervezik, hogy a következő három évben megháromszorozzák és összesen 900 darabosra növelik a gyár kapacitását, mintegy 15 millió eurós ráfordítással.

A jelek szerint a Van Hoolnak minden oka megvan a bizakodásra, ugyanis tavaly 596,8 millió eurós forgalmat könyvelhetett el, ami 7 százalékos növekedést jelent a 2014-es eredményhez képest. A belga gyártó tavaly 1097 autóbuszt gyártott, melyből 428 darab a macedóniai gyárban készült.