A közlemény szerint majdnem egy évig tartó átfogó vizsgálatok után megállapították, hogy a projekt előkészítése és tervezése nem volt kellően megalapozott, és a rendszer még alapszinten sem működött volna. A műszaki kiírás számos helyen hibás, hiányos vagy ellentmondásos volt, a szükséges építészeti munkák és a szoftverintegrációs feladatok kimaradtak a szerződésből.

Nem lehetett tudni továbbá, hogy a beléptetőkapuk mekkora torlódást okoznának, és bizonyos jogszabályi követelményeket – katasztrófavédelmi, biztonsági előírásokat – is figyelmen kívül hagytak. Ezenkívül az is kiderült, hogy a fejlett adatátviteli rendszer működtetéséhez nem elég a szerződésekben szereplő 3G adatkapcsolat, helyette 4G szükséges.

Megállapították azt is, hogy az előző menedzsment súlyos szakmai hibát követett el, amikor nem integrált, „kulcsrakész” elektronikus jegyrendszer kiépítésére írt ki pályázatot, hanem tulajdonképpen eszközbeszerzésre szoftveres integráció nélkül. Ezen felül időközben a projekt lényeges elemeit érintő jogszabályok – például a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény – is megváltoztak, ezt pedig az eredeti konstrukció nem képes kezelni.

A BKK megteszi az újratervezéshez szükséges lépéseket, amivel nemcsak a jogszabályi feltételeket teljesüléséről gondoskodik, hanem csökkenti az utasok adminisztrációs terheit is. Utóbbi különösen fontos, mivel a regisztrációs folyamat eredeti elképzelések szerinti megvalósítása „elfogadhatatlan és kezelhetetlen állapotot eredményezett volna.”

Jelezték, hogy a 3-as metróval kapcsolatos elemek a felújítás miatt kikerülnek a 2017 végén záruló projektből, és annak második fázisában valósulnak majd meg. A módosítások miatt a program nem lesz drágább és a befejezés határideje sem módosul.

A projekt számos elemében a legfejlettebb, de kész rendszerként a világon még sehol sem bevezetett megoldásokat alkalmaz majd. Egy ilyen összetett fejlesztési program esetén törvényszerűek az irányváltások, újratervezési lépések – írták.

A rendszer előkészítését Vitézy Dávid szerint három éven át végezte tapasztalt szakmai csapat, és minden döntésbe bevonták a Fővárosi Önkormányzatot és a BKK igazgatóságát is, ahogy olyan külföldi szakértőket is, akik például a hasonló londoni jegyrendszer létrehozásában is részt vettek. A teljes eljárást pedig a finanszírozó Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) szakmailag felügyelte.

Vitézy szerint már csak azért is erőltetett a visszamutogatás, mert az állítólagos hibákra most rádöbbenő BKK-igazgatóság több tagja már akkoriban is a testületben dolgozott. A BKK közleménye nagyrészt csak vádaskodás Vitézy szerint, de több konkrét állítás is hazugság.

Vitézy vissza is támad, szerinte „a projektben a tömegközlekedés működését, tarifarendszerét alapszinten sem értő, valamilyen más érdekeket szolgáló új arcok jelentek meg”, a hozzáértő embereket pedig elküldték vagy maguktól elmentek.