A cseh Tatra a Bauma haszonjármű expón mutatta be új öttengelyes bányadömperét. A DAF CF alapjaira készülő Phoenix modellcsalád ezzel egy igazi óriással egészült ki, hiszen eddig nem volt elérhető Euro 6-os erőforrással szerelt öttengelyes bányadömper a csehek modellkínálatában.

A 10×10-es hajtásképlettel és összkerékhajtással rendelkező jármű három tengelye (köztük az utolsó is) kormányozható, ennek köszönhetően könnyedén lehet vele manőverezni a nehéz terepen. Legalább is ezt ígéri a Kopřivnice-i cég, melynek újdonsága már a legújabb Paccar MX-13-as, 510 lóerős (375 kW) erőforrással készül, melyhez 7 sebességes, Allison gyártmányú sebességváltó csatlakozik. A motor tekintélyes, mintegy 2500 newtonméteres maximális forgatónyomaték leadására képes 1000-1425 percenkénti fordulatszám mellett. Érdekessége, hogy intarderrel van ellátva, mely lényegében a váltó olaját használja fékezésre.

bauma_01_tatra_phoenix_euro6_10x10_1-way-tipper

A hatalmas monstrum 60 tonnás össztömeggel rendelkezik, emiatt közúton már nem is közlekedhet. Ebből természetesen 37 tonna a hasznos teherbírás, tehát körülbelül annyi, mint egy megrakott kamion nyergesvontatóval és félpóttal együtt. Az alvázon található, a szlovák Vs-Mont által gyártott, hidraulikusan zárható teknőbe 23,5 köbméternyi rakomány fér.

Az óriásdömpert nappali fülkével szerelték, melyben két ember utazhat. A cseh fejlesztők a kabin tetejét védőlemezzel látták el, de a fülke alját is megerősítették. A lámpák védelme érdekében, pedig rácsokat helyeztek el a lámatesteken, így talán a nagyobb kövek sem fognak kárt okozni bennük. Száguldozni azért nem lehet majd vele, hiszen végsebességét 85 kilométer/órában korlátozták. Igaz, megrakva kevesen akarnák meghajtani ezt a termetes monstrumot.