Nagy a nyüzsgés a hazai Volkswagen-rajongók között, szombaton ugyanis ismét találkoznak a márka szerelmesei a Hungaroringen. Ebből az alkalomból kipróbálhattunk egy 52 éves Bullit. A 11 ablakos, személyautós kivitelű T1-est 1964-ben gyártották indonéziai megrendelésre.
„A gyárban egy külön kóddal jelölték, mely annyira egyedinek számít, hogy jelenleg a világon csak kettő rendelkezik ilyennel, őt is beleértve” – jegyezte meg Ránky Dezső, a jelenlegi tulajdonos ismerőse, aki már sokat vezette ezt a Bullit.
A délkelet-ázsiai országban érdekes fordulatot vett a sorsa, ugyanis egyből a Szovjetunióba küldték, a moszkvai indonéz nagykövetségre. Itt 20 évig használták diplomáciai autóként, egyszer azonban balesetet szenvedtek vele. A jármű eleje megsérült, melynek következtében a bal oldali ajtó behorpadt, lámpája pedig benyomódott. Ekkor úgy döntöttek, hogy javítás helyett inkább leselejtezik.
Színre lépnek a magyarok
Az eladósorba került Bullit egy magyar tulajdonos vette meg, aki megcsináltatta a sérült részeket. Állítólag a javítást olyan karosszérialakatos végezte el, aki már csak hobbiszerűen űzte a tevékenységét, mivel korábban milliomossá vált egy lottónyereménynek köszönhetően. A járműhöz tehát szakmáját értő és szerető szakember nyúlt, melynek köszönhetően a gyógyulás is sikeres volt. Ezt követően a magyar tulajdonos értékesítette a jelenlegi gazdájának.
Jó kondiban van
A jelenlegi tulaj nagyon vigyáz rá, amit mi sem jelez jobban, minthogy belső terében minden eredeti, kivéve az üléskárpitokat, melyeken jobban meglátszódtak az évek, ezért azokat idővel cserélni kellett. Az összes oldalkárpit, valamint a tetőborítás is gyári és bár már nincsenek annyira patinás állapotban, ennek ellenére még bírják a strapát. Nemrég az első két ülés előtti gumiszőnyeg cseréje merült fel, de a tulajdonos addig próbálja megőrizni az eredeti alkatrészeket, ameddig csak lehetséges.
A jármű gyárilag babakék fényezést kapott, azonban Magyarországon átfestették sárgára. Az eredeti szín a motortérben még tetten érhető. Az első hazai tulaj óta lényegében csak egy festést kapott, ennek köszönhetően rengeteg minden megőrződött rajta. Gyárinak számít még a Blaupunkt rádió is, mely olyan frekvencián dolgozik, hogy Európában már csak a vatikáni rádiót lehet vele fogni. A kasztni továbbra is jó állapotban van, szerencsére nem rozsdásodik, de kisebb-nagyobb hibák természetesen már látszanak a fényezésen.
Utasterében kilenc személy fér el kényelmesen, középen azonban szembefordították az üléseket a nagyobb lábtér érdekében. A szellőzésről a két oldalsó, kitolható ablak, valamint a jármű elején található beömlőnyílás gondoskodik. Csomagtartó a hátsó traktusban, a motor felett található, ide azért elfér pár bőrönd, vagy hűtőtáska, de nem érdemes túl sok cuccal tervezni.
Volkswagen-találkozó a hétvégén
A Volkswagen október elsején, most szombaton már ötödik alkalommal rendez összejövetelt a Hungaroringen. Az esemény Golf-találkozónak indult, de márkatalálkozóvá nőtte ki magát az évek során. A rendezvényről minden esztendőben egy VW Golfot vihet haza a legszerencsésebb résztvevő. Az eddigi eseményeken az első négy generáció egy-egy gyári állapotú példányát sorsolták ki a szervezők, ezúttal egy V-ös Golf vár majd a látogatókra október 1-jén a mogyoródi versenypályán. Az autót első tulajdonosa a zalaegerszegi márkakereskedésben vásárolta 2006-ban, ezt követően csak egy további gazdája volt, aki az elmúlt tíz év alatt mindössze 90 ezer kilométert tett meg. A tombolajegy ezúttal is 100 forintba kerül, az eredményhirdetésre a délutáni nagykoncert után kerül sor. Érdekesnek ígérkezik a hippifalu is a Transporterek rajongóinak. Részletek itt.
„A járműben 1500 köbcentis, 43,5 lóerős motor dolgozik. Érdekessége, hogy Z-hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az áttétel Z-alakban van elhelyezve a járműben. Ennek előnye, hogy könnyű haladást biztosít a Bullinak, de emiatt a hegyen felfelé lelassul tőle, illetve sík terepen 95-100 kilométer/óránál nem bír el többet” – jegyezte meg Ránky Dezső.
Extra az állófűtés
Némi extrának számít, hogy van benne állófűtés, emellett egy olajhűtőt is beépítettek, hogy egy kicsit kevésbé dolgozzon a motor. Persze akad még két furcsaság: a vezetőtérben nincsenek biztonsági övek, ugyanis gyártása idején még nem volt kötelező, emellett a hátsó csomagtartó és a benzintank is egy speciális kulccsal nyílik, így ezeket célszerű nem elhányni.
Alkarral vezetős
A Bulli-kultuszt csak akkor értettem meg igazán, amikor beültem a vezetőülésbe. Az osztott szélvédő, a picinyke tükrök, a magas kormánypozíció mind-mind azon dolgok közé tartoznak, melyek nem csökkentik, hanem egyenesen növelik a vezetési élményt. Bullival menni olyan, mintha egy játékautót vezetne az ember. Persze ő egy nagyon öreg és nagyon drága játékautó, hiszen értéke akár a 10 milliót is elérheti.
A hatalmas váltókart, valamint a padlózatba épített fényszórókapcsolót könnyedén meg lehet szokni, még akkor is, ha elsőre kissé visszatetszést keltenek. A hármasból kettesbe történő visszakapcsoláskor azért szükség van a dupla kuplungolásra, mert vélhetően már megkopott a szinkron. Légzsákot keresni sem érdemes, mert nincs, az ablakmosó berendezés pedig kézzel működtethető. Az éjszakai vezetés ugyanakkor kissé félelmetes lehet, hiszen a jármű rendszere 6 voltos, akárcsak a Trabanté, ezért a külső-belső világítás halványkának tűnhet a mai autókéhoz képest.
Köszöni szépen, jól van
A T1-es egészen 1967-ig készült, így az általunk kipróbált változat már egy rendkívül kiforrott példány. Jól látszik ez a teljesítményén is, ugyanis az utóbbi 30 évben csak egyetlen baja volt a járműnek: a kuplung kinyomócsapágya felmondta a szolgálatot. „Természetesen ezt csak úgy lehetett cserélni, hogy teljesen kiszedtük a motort és levettük az egész váltószerkezetet az erőforrásról” – jegyezte meg Ránky Dezső. Ennek ellenére még sohasem hagyta cserben a tulajdonosát, pedig olyan is volt már, hogy elmentek vele Ausztriába a T1-es találkozóra. Akkor több mint kétezer méter magas hegyre kellett vele felkapaszkodni, mégis kibírta.
A ritkaságszámba menő Bullit a hétvégi Volkswagen-találkozón, a Hungaroringen is megtekinthetik az érdeklődök. Sőt, ha úgy hozza a szerencse, akkor akár utasként is ki lehet majd próbálni. Mi mindenképpen ajánljuk, mert garantáltan életre szóló élmény marad.