Hétfőn átadták a Volkswagen legújabb gyárát, a lengyelországi Września-ban (ejtsd: „vrzsesnya”). Mint ismeretes a német gyártó a városhoz tartozó Białężyce-ben (ejtsd: „bijaveuzsicében”)  építette meg az üzemet a megújult Crafter gyártására. A megújult Crafter  szeptemberben mutatkozott be a nemzetközi sajtó képviselői előtt.

Az új gyáregység 220 hektáron, vagyis megközelítőleg 300 futballpályányi földterületen terül el. A többletkapacitás segítheti a Volkswagen piacra lépését például az Egyesült Államokban és Délkelet-Ázsiában, miután Európában piacvezető ugyan, de más régiókban van mit behoznia versenytársai mögött. De miért éppen a közel 30 ezer lakossal rendelkező lengyel várost választotta a Volkswagen?

A megnyitóra a gyár teljes készenlétben állt, azonban a vasúti szállításhoz szüksége vágányok fektetése még nagyban folyt ottjártunkkor.

A megnyitóra a gyár teljes készenlétben állt, azonban a vasúti szállításhoz szükséges vágányok fektetése még nagyban folyt ottjártunkkor.

Régi ismerősök

Wrześniát a legkorábbi források 1256-ban említették meg, de csak két évszázaddal később kapott városi jogokat. Ennek ellenére a település sokáig jelentéktelen helynek számított, ráadásul négyszáz évvel ezelőtt a svédek teljesen felperzselték a lengyel-svéd háborúban. 1793-ban a Porosz Királyság része lett, melynek eredményeképpen megnőtt a német befolyás a városban.

Ennek köszönhetően a német lakosok száma is nőni kezdett, de a 20. századra is csak az összlakosság 30 százalékát tették ki. Września  végül 1918-ban lett újra Lengyelországé, de bő százéves német befolyás nem múlt el nyomtalanul. A németek a Volkswagen személyében most visszatértek és úgy néz ki, hogy magukkal hozták Lengyelországba a negyedik ipari forradalmat is. A város jelenleg kiváló adottságokkal rendelkezik, hiszen közvetlenül a Berlint Varsóval összekötő autópálya mellett fekszik és vasúti kapcsolata is megfelelő.

Katonás rendben állnak az elkészült karosszéria-elemek.

Katonás rendben állnak az elkészült karosszéria-elemek. Szükség is van a rendre, hiszen itt legalább 69-féle Crafter készülhet a jövőben.

Jelenleg ez a gyár tekinthető az egyik legmodernebb autógyártó üzemnek lengyel barátainknál, melyre 800 millió eurót (közel 250 milliárd forint) költött a német konszern. Nem csoda, ha a megnyitón számtalan illusztris vendég tette tiszteletét. Beszédet mondott többek között Piotr Duda, a Szolidaritás Független Önkormányzó Szakszervezet elnöke, Tadeusz Kościński a Lengyel Fejlesztési Minisztérium államtitkára, de Andreas Renschler, a Volkswagen AG vezetőségi tagja is felszólalt, akitől nem kevesebbet vár el Matthias Müller, a VW igazgatótanácsának elnöke, minthogy véghezvigye a Scania, az MAN, valamint a Volkswagen haszonjárművek integrálását a VW Teherautó és Busz divízióba.

Természetesen az optimizmus nem hiányozhatott a beszédekből: lengyel oldalról a gazdaság bővüléséről, német részről pedig az új áruszállító térhódításáról vizionáltak a felszólalók. Előbbit meg is lehet érteni, hiszen a Crafterek gyártásába 45 beszállító kapcsolódhat be Lengyelországból.

A kétszintes gyártósoron hol lent, hol pedig fent vándorolnak a Crafterek.

A kétszintes gyártósoron hol lent, hol pedig fent vándorolnak a Crafterek.

Áldottak legyetek, ó magasságos Crafterek! 4

Fel van adva a lecke a Mercedesnek. Kíváncsian várjuk, hogy éli meg a Sprinter értékesítése a szakítást, úgy, hogy a Crafterből hamarosan már elektromos változat is elérhető lesz.

Ha Isten velünk, ki ellenünk?!

A meghívott, közel ezer vendégnek azonban leginkább a Crafter-elemeken doboló zenekartól, a munkásruhákba öltözött táncosoktól, valamint a Novodomszky Éva lengyel klónjának tekinthető, Julia Kamińskától dobbanhatott nagyot a szíve, akire a műsorvezetői szerep hárult. A  28 éves lengyel színésznő jelenleg Lengyelország egyik legismertebb színésznőjének számít, hiszen rendszeresen látható a képernyőn az egyik népszerű kórházi sorozatban (Na dobre i na złe), melynek legutóbbi szezonját közel ötmillió ember látta. Azért valljuk be, önmagában ez még nem feltétlenül elegendő a sikerhez. Éppen ezért a Volkswagen meghívta a Poznani Érsekség püspökét, Grzegorz Balcerek is, aki megáldotta a gyárat.

A megnyitó házigazdája Julia Kamińska, az egyik közismert lengyel szappanopera sztárja volt.

A megnyitó házigazdája Julia Kamińska, az egyik közismert lengyel szappanopera sztárja volt.

Fenntartható gyártás

Ottjártunkkor úgy tűnt, hogy egyelőre a gyár köszöni szépen, de Isten és ember nélkül is elvan. Ugyanis olyannyira robotizált, hogy gyakorlatilag minden fontosabb meló a gépekre hárul. A teljesen automatizált gyártósorral rendelkező üzem tervezésénél a tervezők arra törekedtek, hogy energiatakarékos módon működjön. Éppen ezért a gyárépületet vastag szigeteléssel látták el, a csarnokokat pedig olyan fűtési rendszerekkel szerelték fel, melyek újrahasznosítják a felmelegített hőt.

Áldottak legyetek, ó magasságos Crafterek! 6

Ez a tábla arról árulkodik, milyen rotációban váltják egymást az alkalmazottak a munkaállomásokon egy hét alatt. Minden csapatnak van egy főnöke, a színekkel a munkarészlegeket jelölik.

Oldalról már egészen jól kivehető a Crafter.

Oldalról már egészen jól kivehető a Crafter.

Nemcsak az épület gépészete, hanem a gyártás terén is az energiatakarékosság volt a fő szempont. A fényezés során például a hagyományos technológiához képest jóval kevesebb festéket, vizet és energiát kell felhasználni. Ennek köszönhetően 60 százalékkal kevesebb energiát vesznek igénybe a festési műveletek. A gyártás folyamatát az alábbi, lengyel nyelvű videó foglalja össze leginkább.

A karosszéria építése a legmodernebb lézertechnológiával zajlik. A folyamatban összesen 437 robot vesz részt melyek feladata a karosszériaelemek összehegesztése. A lézerhegesztés nem kívánja a munkadarab előmelegítését, így lehetőség nyílik nagyarányú formák javítására is. A hegesztőkészülék és a munkadarab között pedig nincs szükség közvetlen érintkezésre, ezért a lézerhegesztés jól használható ott, ahol a szennyeződést mindenáron el kell kerülni.

A festőkabinokban összesen 36 robot dolgozik.

A technológiának köszönhetően tehát a hegesztési folyamatok is jóval kisebb energiafelhasználást igényelnek.  A gyár a zöld gondolkodás miatt nemrég megkapta a Német Fenntartható Építészeti Tanács (DGNB) tanúsítványát is. A DNGB történetében ez az első alkalom, hogy gyárnak ítélik oda a címet.

Áldottak legyetek, ó magasságos Crafterek! 9

Félelmetes, mennyi robot dolgozik a gyárban. Azonban Lengyelországban is egyre nagyobb hiány van a szakmunkásokból.

Áldottak legyetek, ó magasságos Crafterek! 10

A gyármegnyitón alig néhány tucat Crafter készült el. Ez éppen fékpróbára vár.

Céklahegyek és cukorrépa

Félelmetes belegondolni, hogy két évvel ezelőtt még céklaföld volt azon a helyen, ahol most a gyár áll. De az sem kizárt, hogy az építéskor a cukorrépát is kifordítottak a munkagépek, hiszen korábban a városban a legnagyobb üzem éppen egy cukorgyár volt. Az építkezés 2014 novemberében kezdődött és nem sokkal a megnyitó előtt fejeződött be teljesen. A gyár alapjának kiásásával egymillió köbméternyi földet szállítottak el, melynek során a dömperek legalább ötvenezerszer fordultak. Az építkezés során négyezer tartóoszlopot használtak fel, melyek 16 méter mélyre kerültek a földbe. Emellett hozzávetőlegesen 50 ezer köbméternyi betonra volt szükség, melyet 6 ezer betonkeverő szállított a helyszínre.

A gyártószalag lényegében folyamatosan megy, így nincs idő a bambulásra az állomásokon. Itt éppen a kábelezés zajlik.

A gyártószalag lényegében folyamatosan megy, így nincs idő a bambulásra az állomásokon.

Óránként 17 jármű

A gyár maximális kapacitása évente 100 ezer jármű (15 ezerrel több, mint amit korábban kommunikáltak), vagyis a tavalyi Crafter-értékesítés duplája lehet, azonban várhatóan jövőre csak 50-60 ezer Crafter, illetve MAN TGE készülhet itt. A teljes kapacitást a VW tervei szerint 2018-ra érnék el, ekkor már legalább háromezer alkalmazott, három műszakban dolgozna a járművek gyártásán.

Évi 100 ezer jármű esetén óránként 17 jármű készülne el, naponta pedig körülbelül 380 vadonatúj furgon gördülhetne le a gyártószalagról. Figyelembe véve a poznani üzem kapacitását is, ahol az újgenerációs Caddy-k és Transporterek készülnek, a két gyár együttes teljesítménye két éven belül elérheti az évi 280 ezer járművet.

A gyártás során az alkalmazottaknak ismerniük kell a szükséges kódokat. Ha valami nem kerül bele a Craffterbe az adott állomáson, a gép azonnal szól és leáll a szalag.

A gyártás során az alkalmazottaknak ismerniük kell a szükséges kódokat. Ha valami nem kerül bele a Craffterbe az adott állomáson, a gép azonnal szól és leáll a szalag.

Nagy az érdeklődés

Az alkalmazottak felvétele jelenleg is zajlik és az érdeklődést jól mutatja, hogy 2015 óta 5200 állásinterjút folytattak le, emellett csak naponta minimum 50 ember adja be jelentkezését. Érdekesség, hogy a jelentkezők mindössze 8 százaléka lakik a környező városokban és falvakban.

A teljes létszámban a szakmunkások mellett legalább 620 magasan képzett – főként automatizálási mérnökök, minőségellenőrök, illetve adminisztrációs feladatokat ellátó – munkavállalók is szerephez jutnak. Bár az üzem beindításában a német kollégák is részt vettek, a cég lengyel alkalmazottakkal képzeli el a jövőt. Ez persze érthető, hiszen a német autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie) kimutatásai szerint miközben Németországban járulékokkal együtt óránként 50,58 eurós (15 500 forint) munkaerőköltséggel kell számolni, addig Lengyelországban csak 8,79 euróval (2700 Ft).

Lehet, hogy a jövőben is sok rohamkocsi kivitelű Craftert látunk majd?

Lehet, hogy a jövőben is sok rohamkocsi kivitelű Craftert látunk majd?

Végeredményben elmondható, hogy egy ultramodern gyáregységgel gazdagodott a Volkswagen konszern, ráadásul az új lengyelországi termelőegység Európában is egyik legfejlettebbek számít jelenleg. Persze nagy kérdés, hogy milyen lesz az összeszerelés minősége dacára az automatizált technológiának és a közel félszáz robotnak. A hazai autókereskedésekbe várhatóan jövő év második felében kerülhetnek az új Crafterek, árukról azonban egyelőre nincs hír.