Minderről a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szakmai lapja, az Autóközlekedés számolt be. Alapesetben egy 40 tonnás megengedett össztömeget meghaladó járműnek útvonalengedély-kérelmet kell benyújtania, amiért eljárási díjat, illetve túlsúlydíjat számolnak fel. A forgalmi engedélyben szereplő maximális terhelésnél nagyobb érték viszont nem szerepelhet az útvonalengedélyben.

Sajnos azonban vannak a fuvarozók között olyanok, akik trükköznek, mert így mondjuk öt fuvar helyett csak négyet kell teljesíteniük. Lebukásra azért így is van esély, hiszen ha a Magyar Közút munkatársai megállítják a járművet, és kiderül a turpisság, akkor bírságot szabhatnak ki. A közútkezelő az ország 23 helyszínén üzemeltet mérőállomást, ez azonban úgy tűnik, nem elég a 32 ezer kilométeres országos közúthálózatra. Idén október közepéig 4640 esetben szabtak ki bírságot, melynek túlnyomó része külföldi fuvarozókat érintett. A bírságok összértéke meghaladja az egymilliárd forintot.

2013-ban a Magyar Közút egy mobil,  közúti járműellenőrző egységet helyezett forgalomba. Mivel azonban az évente 20 ezer alkalommal végrehajtott közúti ellenőrzés sem tántorítja el az ügyeskedőket, szigorúbb rendszert vezetnek be. Már jelenleg is zajlik olyan, lézerszenzoros mérőállomások telepítése az országban, melyek azonnal leellenőrzik a teherautó tengelyterhelését és össztömegét. Az új, elektronikus mérőműszerek ráadásul a jármű megállása nélkül is képesek lesznek megállapítani, hogy egy teherautó túlterhelt vagy sem.

A próbaüzem januártól indulhat, és a megfelelő jogi környezet megteremtését követően jövő év második felétől várhatóan drasztikusan megcsappan az eltitkolt túlterhelt teherautók száma. Emellett a Magyar Közút és a NAV olyan vizsgálócentrumokat alakít ki a jövőben, ahol kulturált körülmények között fogják ellenőrizni a fuvarozókat.