Péntek éjjel tragikus balesetet szenvedett egy magyar rendszámú autóbusz Verona közelében, az olaszországi A4-es autópályán. Az autóbusz – eddig tisztázatlan körülmények között – nekiütközött egy felüljáró tartóoszlopának. A jármű ezt követően kigyulladt és a tűz rendkívül gyorsan átterjedt az egész karosszériára. Az autóbuszon a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mellett tanárok, valamint egy diák családja utazott egy franciaországi sítáborból Magyarországra.

A hivatalos utaslista szerint összesen ötennégyen voltak az autóbuszon, de már napközben kiderült, hogy ennél jóval többen lehettek az utastérben. A magyar külügyminiszter, Szijjártó Péter délelőtt arról tájékoztatta a médiát, hogy a balesetben tizenegyen haltak meg. A túlélők között egy életveszélyes állapotban lévő, két nagyon súlyos, illetve tíz súlyos és tizenhárom könnyű sérült van, de ápolnak még egy mesterséges kómában lévő utast is. A TV2 esti híradója viszont már tizenkilenc halálos áldozatról adott hírt.

A Pizolit Busz kft. Setra S317 GT-HD típusú busza szenvedett balesetet.

Olaszországban a képen látható Setra S317 GT-HD típusú busza szenvedett balesetet.

A balesetben a Pizolit Busz Kft. háromtengelyes S 317 GT-HD típusú busza volt érintett. A Setra a 300-as családot egészen 2006-ig gyártotta. Ez azt jelenti, hogy a jármű biztosan idősebb volt 10 évnél, viszont a cég tájékoztatása szerint autóbuszuk megfelelő műszaki állapottal rendelkezett.

Nem francia sofőr volt 

Korábban az egyik olasz hírügynökség  kifogásolta, miért francia sofőr vezette a magyar buszt, azonban a Pizolit Busz Kft. cáfolta ezt az információt. A társaság szerint a járművet két gyakorlott, magyar sofőr vezette mind az odaút, mind a visszaút alatt. Az M1 helyszíni tudósítójának beszámolója szerint a túlélő diákok arról számoltak be, hogy a sofőrök nem sokkal a baleset előtt váltották egymást, így nem a fáradtság okozhatta a tragédiát.

A tragédia előjelei 

Egyelőre nem lehet tudni, hogy mi okozta a szerencsétlenséget. Nem zárható ki sem a műszaki, sem pedig az emberi tényező. A baleset egyik szemtanúja, egy szlovén kamionsofőr szerint a busz már az ütközés előtt füstölni kezdett. Szerinte a jármű a tragédia bekövetkezése előtt pont előtte haladt, ezért látta, ahogyan sűrű füst és lángok csapnak fel a jármű motorjából. Ő többször rávillantott a buszra, hogy álljon meg, de körülbelül 11o kilométer/órával tovább száguldott, majd 10 perccel később a hídnak csapódott. Ezzel ellentmond egy másik szemtanú véleménye, aki szerint a jármű gumiabroncsaival volt probléma.

Orvosi segítség Magyarországról

Szombaton az Országos Mentőszolgálat szakemberei repülővel és négy jól felszerelt mentőautóval indultak el Budapestről a veronai buszbaleset sérültjeihez.

Ma egész nap csendes megemlékezést tartottak a Szinyei Merse Gimnázium épülete előtt. A barátok, diákok, dolgozók több tucatnyi virágot, koszorút helyeztek el az intézmény előtt, emellett mécseseket is gyújtottak.

Mécsesek a Szinyei Merse Pál Gimnázium előtt. Fotó: MTI

Mécsesek a Szinyei Merse Pál Gimnázium előtt. Fotó: MTI

Az olasz miniszterelnök mellett, az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker is részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartózóinak. A kormány pedig nemzeti gyásznapot rendelt el hétfőre.

A veronai államügyészség több ember halálával járó, gondatlanságból elkövetett közúti baleset okozása miatt indított nyomozást.