A virágnak megtiltani nem lehet, hogy nyíljék, hát akkor miért lehetne megmondani, hogy mit csináljon a magyar ember? Márpedig hétfő óta 6 és 22 óra között nem közlekedhetnek a 4-es környezetvédelmi besorolásnál rosszabb értékkel rendelkező személyautók Budapesten. Ez nem kis felháborodást váltott ki, és gyorsan elő is kerültek a füstokádó buszokról szóló mémek.
Pedig a városokban tapasztalható levegőszennyezésért jelentős mértékben a közúti forgalomban résztvevő járművek, azon belül is az autók tehetők felelőssé. 2014-es adatok szerint hazánkban több mint hárommillió, 13 éves átlagéletkorú személyautó és közel 18 ezer, 14,8 éves átlagéletkorral rendelkező autóbusz volt forgalomban.
Érdekes módon viszont a kormoló és rákkeltő dízel egyáltalán nem szorult háttérbe az utóbbi időben. A Közlekedéstudományi Intézet adatai szerint 2008 és 2012 között a benzin hazai felhasználása jelentősen csökkent, a gázolajé ugyanakkor stagnált, egyes években emelkedett. Összehasonlításul, míg 2008-ban legalább 2500 millió liter benzin és majdnem ennyi gázolaj fogyott, addig 2012-ben már csak közel 1600 millió liter benzint, valamint 2400 liter gázolajat használtak fel Magyarországon. Jól látható tehát, hogy a motorok tekintetében a dízelüzemű járművek a legfőbb fogyasztóvá léptek elő.
Egy autó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 135 g/km 1,35 utassal számolva, míg a csuklós buszé 63 g/km, 21 utassal és 50 l/100 km-es fogyasztással. Nyilván a busz üzemanyag-felhasználása és károsanyag-kibocsátása az utasok számának növekedésével arányban nő. Azonban, ha legalább egy utas úgy dönt, hogy nem autóval, hanem busszal teszi meg a lakóhelyétől a munkahelyéig tartó, legalább 10 kilométeres távot, akkor máris 720 gramm szén-dioxidtól kímélte meg a környezetét ezen értékekkel számolva. Ha pedig gázbuszra száll, akkor ezek az értékek még kedvezőbb lehetnek.
Az meg persze vitathatatlan, hogy egy 18 méteres csuklós busz nagyjából 3-5 autó helyét foglalja el, viszont legalább annyi ember szállítására alkalmas, mint mondjuk 30 darab személyautó.
Hazánk jelenleg sereghajtónak számít a levegőminőség szempontjából és a környezetszennyezés évente közel 13 ezer ember idő előtti halálát okozza Magyarországon. Én ma inkább letettem az autót.