A PFR lengyel állami fejlesztési alap nemrég tető alá hozott egy stratégiai együttműködést az illetékes minisztériumokkal, kutatóintézetekkel és önkormányzatokkal az elektromobilitás fejlesztése érdekében.
A program mintegy ötezer munkahely létrehozását, valamint évi ezer darab elektromos autóbusz gyártását irányozza elő. A célkitűzések között szerepel továbbá az erős exportpozíció kiépítése 2025-ig, Lengyelország számára. Becslések szerint ez az ambiciózus terv évi 2,5 milliárd złoty, vagyis közel 570 millió eurós forgalmat generálhat.
A program ugyanakkor egy globálisan elismert márka létrehozását foglalja magában, így valószínűleg nem a lengyelországi buszgyártók fejlesztéseinek támogatását tervezik. A 20 éves múltra visszatekintő lengyel Solaris ugyanis már jó ideje gyárt alacsonypadlós, elektromos autóbuszokat, ahogy a korábban hazánkban is vendégeskedő Ursus is.
Tavaly, Lengyelországban 1987 új autóbusz talált gazdára, a minibuszoktól kezdve egészen a turistabuszokig. A Solaris 465 buszt értékesített, ami az előző évihez képest közel 20 százalékos növekedést jelent. Bár a lengyel elektromos buszokkal egyelőre csak ismerkednek az ottani üzemeltetők, a Solaris elektromos autóbuszára jelentős érdeklődés mutatkozik.
A 12 méteres Urbino Electric-et 2016-ban az Év autóbuszának választották. Tavaly ősszel Krakkó és Jaworzno is ilyen buszokat vásárolt. Nemrég pedig Varsó jelentette be, hogy újabb 10 elektromos autóbuszt vásárol a meglévő 10 mellé, így az biztosan állítható, hogy a lengyel városokban nem csappant meg az érdeklődés a null-emissziós hajtással rendelkező városi buszok iránt.