A természetes fénynek nem tulajdonítunk nagy jelentőséget mindennapjainkban, pedig nagyon is fontos az emberi szervezet működése szempontjából. Kutatók korábban arra világítottak rá, hogy télen azoknak az emberek, akik Észak-Európában élnek, gyakrabban lehet rossz kedvük, emellett munkamotiváltságuk is kisebb. Mindez a kamionsofőrökre is igaz lehet, hiszen ők sok időt töltenek el szűk kabinban ülve.

A Daimler ennek ellensúlyozására olyan világítást (Daylight) dolgozott ki, mely az utastérben a természeteshez hasonló fényt nyújt, hogy csökkentse a sofőrökön a fényszegény kabin miatt bekövetkező negatív hatásokat. A gyártó a finnországi Rovaniemiben tesztelte nemrég ezt a fejlesztést. Veszprém testvérvárosában két, Mercedes Actrost állítottak forgalomba, melyek ugyanabban az időben, ugyanazon az útvonalon közlekedtek két héten keresztül.

daimler-trucks-artificial-sunlight-3

A kísérletben részt vevő sofőröket speciális műszerekkel szerelték fel, így komplex módon tudták vizsgálni a szívük működését, illetve az agyi és pszchiés folyamatokat. Az egyik jármű a Daylight fejlesztéssel közlekedett, a másik pedig anélkül. A sofőrök még akkor is viselték a fejükön az agyhullámokat monitorozó speciális sapkát, amikor aludtak. Így vizsgálhatták a kutatók, hogy mennyire fáradtak el az eltérő fényviszonyok között.

A Daimler kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a speciális, természetes fényt imitáló világítással felszerelt teherautóban a sofőrök jobb kedvvel vezettek, ennek köszönhetően ésszerűbben bántak a gázadásokkal és a fékezésekkel. Emellett kellemesebbnek, tágasabbnak ítélték meg a Daylight-tal felszerelt Actros kabinját.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a Daimler beépíti-e sorozatgyártású járműveibe a fejlesztést. A konszern a következő hónapokban az adatok és a tapasztalatok kiértékelésével fogja tölteni az időt.