Ma megkezdődött az Inter Tan Ker (ITK) csoport oktatási és innovációs transzfer központjának építése Debrecenben. Minderről egy sajtótájékoztató keretében számoltak be ünnepélyesen, melyen a Vezess is részt vett.

A debreceni ipari parkban megvalósuló beruházásnak köszönhetően olyan centrum jöhet létre, mely az autóbusz prototípusok fejlesztésének és összeszerelésének biztosíthat helyet. A központban történhet továbbá a cég autóbuszgyártással foglalkozó munkatársainak oktatása is. Ez az építkezés az első állomása annak beruházásnak, melynek köszönhetően Debrecenben jelentős buszgyártó bázis jöhet létre.

Az ITK-csoport ezzel párhuzamosan a debreceni repülőtér mellett felépíti autóbuszgyártó üzemét, melyben várhatóan három műszakban 700-800 busz készülhet évente. Az új buszgyár 2018 második félévére készülhet el. Az oktatási és fejlesztési központtal, valamint a felépülő üzemmel együttvéve 475 új munkahely jöhet létre a hazai buszgyártásban.

Kossa György számít a magyar beszállítókra. Fotó: Aranyi Péter

Kossa György számít a magyar beszállítókra. Fotó: Aranyi Péter

 „Úgy gondoljuk, hogy szükség van a minél nagyobb hazai hozzáadott érték megjelenésére az autóbuszgyártásban, ezért terveik szerint annyi magyar beszállítóval fogunk dolgozni, amennyivel csak lehet” – jegyezte meg Kossa György az ITK elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: a cégcsoport nem csak a hazain, hanem a nemzetközi piacon is szeretne jelen lenni termékeivel, ezért építettek ki együttműködést a Daimlerrel és az EvoBus Hungaria Kft-vel.

Az ITK-csoport új oktatási és innovációs központjának látványterve. Fotó: Aranyi Péter

Az ITK-csoport új oktatási és innovációs központjának látványterve. Fotó: Aranyi Péter

A magyar kormány az Irinyi-terv keretében fogadta el a hazai buszgyártás fejlesztési stratégiáját. „Ennek jegyében a következő időszakban a kormányzat 35 milliárd forinttal szeretné támogatni a magyarországi buszgyártás megerősítését” – jegyezte meg Tuzson Bence,  kormányzati kommunikációért felelős  államtitkár. A politikus felhívta a figyelmet arra, hogy a következő időszakban idehaza 1000-1200 autóbuszt kell legyártani ahhoz, hogy önmagában a hazai igényeket ki lehessen elégíteni. A magyarországi járműállomány modernizálásra szorul, hiszen legalább 15 éves átlagéletkorral rendelkezik. A kormány célja az, hogy ezt rövid időn belül 10 évre csökkentse.

Az ITK az autóbuszok fejlesztésére 20 millió eurót (6,2 milliárd Ft), a szükséges infrastrukturális és technológiai fejlesztésekre pedig 50 millió eurót (15,5 milliárd Ft) fordít a következő egy-másfél évben.  Az ITK autóbuszgyárának építését a kormányzat is támogatja, közel 1 milliárd forintos értékben.

A cégcsoport tervei szerint 2019-től az új buszgyárban sorozatgyártásban elektromos autóbuszok is készülhetnek. Az ITK-nak ebben már van tapasztalata: 2009-ben állt forgalomba Debrecenben az elektromos midi busz (Coulomb busz) , melynek hajtásláncát teljes egészében az ITK fejlesztette ki.

A Mercedes-alvázra készülő helyközi kivitelű prototípus bemutatását viszont 2017 tavaszára tervezték, de várhatóan erre később kerül sor az idei évben.