Tavaly 60 százalékkal nőtt a vállalati ügyfelek által bejelentett káresetek száma a megelőző évhez képest. A legtöbb kárt az áru nem megfelelő rögzítése, illetve elhelyezése okozta – derül ki a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító (EMABIT) Zrt. a tavalyi évre vonatkozó, a szállítmányozási piac káreseteit vizsgáló elemzéséből.
A teljes képet finomítja, hogy a 2015-ös évet kiemelkedően jó kárhányaddal és az átlagosnál kevesebb kárbejelentéssel könyvelhette el a biztosító. A lopással kapcsolatos káresetek száma kirívóan, 130 százalékkal, de a közlekedési balesetekkel összefüggő kárbejelentések is jelentős mértékben, 50 százalékkal emelkedtek.
Az úgynevezett „kellő felkészültséggel kiküszöbölhető káresetek” tekintetében nem történt számottevő változás 2015-höz képest, ugyanakkor értékben ezek okozzák a legtöbb anyagi kárt a cégeknek. Ilyen például az áru elmozdulása, ahol csupán 10 százalékkal emelkedtek a káresetek, míg az ázás és egyéb kártípusok, mint a nem megfelelő hőmérséklet-beállítása (temperálás), vagy a csomagolássérülések tekintetében stagnálás volt tapasztalható.
2016-ban a legtöbb kár (az esetek 38 százaléka) az áruk nem megfelelő rögzítése miatt keletkezett, ezt követi a heves esőzések miatti ázás 30 százalékos aránnyal. A lopások számának jelentős emelkedése ellenére is csupán ötödét teszi ki a káreseteknek. Közlekedésbiztonsági szempontból érdekes, hogy bár tavaly felével emelkedett a közlekedési balesetek miatt bekövetkezett károk száma, az összes kártípusnak így is kevesebb, mint 10 százalékát teszik ki.
A társaság szerint a károk döntő többsége csak részben következett be a kamionvezetők hibájából, a feladói hiba, és a környezeti tényezők szintúgy szerepet játszottak a számok alakulásában. Az időjárás által okozott, valamint az erőszakos esetek által bekövetezett káresetek viszont elkerülhetetlenek voltak.