A visegrádi országokban működő – kb. 172 ezer kamionszerelvényt működtető – mintegy 10 ezer vállalkozás képviseletében első ízben ültek tárgyalóasztalhoz Budapesten a lengyel ZMPD, a cseh CESMAD BOHEMIA, a szlovák CESMAD Slovakia és a házigazda Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szakértői és vezető tisztségviselői. Az érdekképviseleti szervek tanácskozása pénteken zárult.
A tanácskozáson többek között kialakították álláspontjukat a „szociális dömping és tisztességtelen verseny” vádjával szemben, amit a nyugat-európai országok fogalmaztak meg a keleti fuvarozókkal szemben. Holott a kelet-közép európai sofőrök az uniós és nemzeti jogszabályokat követve, jogszerűen végzik tevékenységüket.
Érvelésük szerint a Visegrádi Négyek szervezetei által képviselt fuvarkapacitás nélkülözhetetlen az Európai Unió ellátási láncának fenntartásában. A Kelet-Európába telepített termelőüzemek alapanyag-ellátásában, illetve az itt előállított késztermékek piacra juttatásában szinte kizárólag a kelet-európai országok fuvarozói vesznek részt.
A résztvevők megállapították, hogy a kelet-európai fuvarozók számos nyugat-európai országban hozott protekcionista intézkedésekkel való korlátozása jelentős áremelkedést hozna a közösség országaiban. Térségünkben viszont munkahelyek százezreit sodorná veszélybe. A résztvevők határozottan kérik a már meghozott nemzeti jogszabályok moratóriumát, emellett szorgalmazzák egy olyan közös szabályozás létrehozását, amely elfogadható feltételeket teremtene az Európai Unió minden fuvarozó vállalkozása számára.
A dokumentumot a sajtó képviselőinek jelenlétében írta alá Jan Buczek, a lengyel ZMPD elnöke, Wáberer György, az MKFE elnöke, Josef Melzer, a cseh CESMAD BOHEMIA alelnöke és Pavol Hudák, a szlovák CESMAD Slovakia alelnöke.