Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezetője a napokban írt a Facebookon arról, hogy a nagykörúti villamosfelújítással párhuzamosan módosítják a villamosokat eddig előnyben részesítő lámpaprogramot. Vitézy szerint ez a lépés tömegközlekedés-ellenes, a Budapest Közút sajtóközleményben reagált az állításokra.
A közlemény szerint a 2012-es nagy lámpahangolás során a 4-6-os villamost előnyben részesítő lámpaprogramot vezettek be. A Budapest Közút azóta számos alkalommal felülvizsgálta ezt a programot a villamosvágány-zóna állapota miatt elrendelt sebességkorlátozások, a kedvezőbb villamos és közúti hangolás, a gyalogosok komfortjának növelése érdekében, valamint a budai fonódó villamos üzembeállítása következtében.
A tapasztalatok azt mutatták ugyanis, hogy a 2012-ben bevezetett 60 másodperces jelzőlámpaprogram módosításra szorul, hiszen sok esetben a villamosok sem tudták tartani a feszített menetrendet, többek között azért, mert a forgalmasabb csomópontokon nem volt végrehajtható az utasok le- és felszállása ennyi idő alatt.
A Budapest Közút szerint fontos, hogy a 4-6-os teljes szakaszán a 60 és a 90 másodperces programok között eljutási időben nincs különbség, a két program között az alapvető különbség a villamosok számára rendelkezésre álló óránkénti áthaladási lehetőségek száma.
Az újabb lámpahangolást indokolja az a tény is, hogy a korábbi lámpahangolás a tapasztalatok szerint indokolatlan dugókat okozott. Nem szabad megfeledkezni arról ugyanis, hogy a körúti lámpahangolás nemcsak a Nagykörúton közlekedőket érinti, hanem a nagy forgalmú keresztirányú utakat is (pl. Üllői út, Andrássy út, Rákóczi út). Márpedig az eredeti lámpaprogram ezeken az utakon is sok indokolatlan kocsimegállást okozott, ami a dugókon kívül tekintélyes környezeti terheléssel járt.
A Budapest Közút szerint ósdi az a szemlélet, ami a közlekedők csoportjait különválasztja, és az egyik rovására próbálja előnyben részesíteni a másikat.
Április 8-tól a program az alábbiak szerint módosult:
– A Széll Kálmán tér – Margit híd szigeti bejáró között a budai fonódó villamos segítése érdekében munkanapon egész nap a villamosforgalom szempontjából nagyobb kapacitású jelzőlámpaprogramok futnak, így megszűnik munkanapokon 10.15 és 13.15 között a 90 másodperces periódusidejű programok futtatása.
– A Jászai Mari tér és a dél-budai végállomások között viszont minden időszakban a 90 másodperces periódusidejű programok futnak.
A fenti jelzőlámpaprogramok működésével kapcsolatban a 2017. április 8–25. közötti időszakban sem lakossági, sem BKV-bejelentés, észrevétel vagy panasz nem érkezett a Budapest Közúthoz, ezért a programok kísérleti jelleggel történő működtetését és az eredmények gyűjtését meghosszabbították 2017. május 1-ig.
A BKK és a Budapest Közút között folytatott egyeztetések alapján 2017. május 2-tól a Széll Kálmán tér – Margit híd szigeti bejáró között továbbra is az új, a budai fonódó villamoshálózat működését segítő programok futnak, míg a Jászai Mari tér és a dél-budai végállomások között visszaállítják a reggeli és délutáni időszakban futó 60 másodperces periódusidejű programokat.
Az eredmények megérkezése után a Budapest Közút szakemberei értékelik azokat, és ennek alapján születnek további szakmai döntések, amelyek minden közlekedő érdekét szolgálják majd.