2015 óta minden két- és háromtengelyes, nehéz teherbírású nyergesvontatót automatikus vészfékezéssel kell szerelnie a gyártóknak. A jelenleg érvényben lévő szabályok szerint a vészfék-asszisztensnek legalább 10 kilométer/órával kell csökkentenie a sebességet. Jövő évtől azonban szigorúbb előírás lép életbe és 20 kilométer/órás sebességcsökkentés lesz a kötelező.
A Volvo Trucks szakértője, Carl Johan Almqvist szerint azonban még a szigorított szabályozás is túl megengedő. „Ha valaki mondjuk 80 kilométer/órás sebességnél kezd vészfékezésbe, akkor a 20 kilométer/órás lassítással még nem lehet elkerülni egy komolyabb ütközést” – hangsúlyozza a férfi. Hozzátette: egy ekkora sebességgel közlekedő nyergesvontató 40 méteres féktávolságon belül állítható meg.
A Volvo által továbbfejlesztett vészfékezési asszisztens a fejlett radar és kamerarendszernek köszönhetően képes állóra fékezni a teherautót. A fejlesztés ködben, esőben ugyanúgy működik mint szikrázó napsütésben. Működése egyszerű: ha a rendszer ütközés veszélyét érzékeli, akkor műszerfalon felvillanó jelzéssel és sípolással figyelmezteti a sofőrt. Amennyiben a vezető nem reagál a fékpedál benyomásával, akkor az asszisztens állóra fékezi a monstrumot.
Ez ugyanakkor még nem minden. „Ha a vezető a megállást követő 5 másodpercben nem mutat reakciót például a kormánykerék mozgatásával, akkor kiengedi a rögzítő féket így megakadályozva a teherautó ellenőrizetlen mozgását” – tette hozzá Carl Johan Almqvist.
A svéd gyártó új fejlesztésű rendszere képes különbséget tenni a kanyarokban, vagy más helyeken az út szélén kihelyezett szalagkorlát vagy egyes járművek (autók, illetve motorok) között. A Volvo az új fejlesztést zárt pályán is tesztelte, ahol ráadásul egy kanyarban lefékező jármű tette próbára a vészfék-asszisztenst. Az eredmény a lenti videón látható.
A Volvo új fejlesztésével a jövőben várhatóan drasztikusan lecsökkenhetnek az olyan balesetek, melyekben nehéz teherautók is érintettek.