Röviden – Volkswagen Crafter
Mi ez? A Volkswagen 3,5-5,5 tonna közötti haszonjárművének harmadik generációja, mely 11-18,4 köbméterig terjedő raktérrel rendelkezhet.
Mit tud? 100 százalékig saját fejlesztésű modell, melyben számtalan vezetéstámogató rendszer áll a sofőrök rendelkezésére. Idén elindulhat az elektromos hajtáslánccal ellátott Crafter gyártása is, mely nem hivatalos források szerint jövőre érkezhet meg hazánkba.
Mibe kerül? A legkisebb modell áfa nélkül, manuális váltóval már 5 759 000 forinttól rendelkezésre áll, a nagyobb tengelytávolsággal rendelkező, 102 lóerős dízelmotorral szerelt modell pedig 7 197 000 forintról indul. A forgalmazó kedvezményeket is biztosít a Crafterre.
Kinek jó? Kis- és közepes vállalkozásoknak, futárcégeknek, élelmiszer- és szárazáru-szállító cégeknek. Városi, illetve regionális áruszállításra is tökéletesen alkalmas.

A Volkswagen komolyan ráfeküdt az új Crafter bevezetésére, bemutatása óta gyakorlatilag két-háromhavonta rendeznek a média képviselői számára valamilyen Crafterrel kapcsolatos eseményt. Október derekán püspöki áldással felavatták a Crafter és az MAN TGE összeszerelésére épített lengyelországi gyárat, majd februárban már a budaörsi repülőtérre is elhoztak egyet. Nemrég a zsámbéki Driving camp telt meg vadonatúj, magyar rendszámos Crafterekkel, hogy mesterséges körülmények között is ki lehessen próbálni őket.

Ezt egyáltalán nem bántam, hiszen korábban a spanyolországi Almeriában leginkább csak közúton lehetett hajtani a Craftereket, így a rizikósabb szituációkban nem igazán tudták megmutatni tudásuk legjavát. Az első hazai menetpróbán ugyanakkor volt rántópados, valamint csúszós kanyarban történő fékezés, emellett a kiállási asszisztenst is ki lehetett próbálni élesben.

Miből választhatunk?

A Volkswagen Crafter forgalmazása idehaza tíz különféle variánssal (dobozos és platós) indul. A zárt áruszállítókból hatféle – 5,98 méter, 6,83 méter, illetve 7,39 méter hosszú – változat lesz elérhető. Tengelytávból pedig egy rövidebb (3,64 m) és egy hosszabb (4,49 m) választható. A legnagyobb eltérés a raktérnél mutatkozik: a legkisebb 9,9 míg a legnagyobb 18,4 köbméteres raktérfogattal rendelkezik. Az 5,98 méter hosszú Crafterbe négy EUR-raklap, míg a 7,39 méter hosszú változatba akár hat darab EUR-raklap is befér. A zárt áruszállítós Craftert a buszos építésre is felkészítették. A tetőablakok beszerelése nem igényel különösebb átalakítást.

Zsámbékon lehetett tesztelni az első magyar rendszámos Craftereket.

Zsámbékon lehetett tesztelni az első magyar rendszámos Craftereket.

A hazai piacon népszerűnek számító platósból négyféle forgalmazása indul el, amelyek 6,2 vagy 7 méter hosszúak lehetnek. A plató alapterülete 5,5 négyzetméternél kezdődik és akár 9,6  négyzetméter is lehet. Az elsőkerék-hajtású változatok 3-4 tonna, míg a hátsókerék-hajtásúak 3,5 és 5,5 tonna megengedett össztömeggel rendelkeznek.

Kovács András, a Volkswagen Haszonjárművek igazgatója a Vezess érdeklődésékre elárulta, hogy a hátsókerék-hajtású modellek körülbelül egy hónap múlva lesznek rendelhetőek és júliustól érkezhetnek hazánkba. Hozzátette: egyes modellek viszont már most rendelhetők összkerékhajtással. Személyszállító kivitel gyárilag kilenc személyes kisbusz, az ennél nagyobb, 10-24 üléses buszok a hazai felépítménygyártók kezei közül kerülhetnek ki. Ezekhez a megfelelő méretű (L4/L5 hosszúság) és össztömegű (5-5,5 t) alapautó szükséges. Ezen modellek gyártása várhatóan 2017 őszén kezdődik.

Motorok

Az új VW Crafter háromféle motorral érhető el idehaza. A kínálatban új fejlesztésű Euro 6-os kibocsátási normáknak megfelelő, kétliteres dízelek kaptak helyet. Az 1968 köbcentis motorok között 102 lóerős, 140 lóerős  és 177 lóerős  variáns található, utóbbi biturbós kivitelű. A 140 lóerős változattal 162 kilométer/órás végsebesség érhető el, a legerősebb motornál pedig 165 kilométer/órás végsebesség áll rendelkezésre. Ez annak lehet érdekes, aki esetleg németországi fuvarban gondolkodik.

A legkisebb, 102 lóerős kivételével valamennyi motor rendelhető hatsebességes manuális vagy nyolcsebességes automata váltóval. A stop&start rendszer pedig alapból jár minden motorhoz. Első körben a keresztmotoros Crafterek gyártása kezdődött meg,  míg a hosszmotoros, hátsókerék-hajtású kivitelek pár hónap késéssel érkeznek.

Milyen vezetni?

A rántópados fékezés előtt először azt próbáltam ki, vajon meg lehet-e állni vizes, csúszós útfelületen úgy, a jármű orra ne érintse a fellövellő vízfalat. Második nekifutásra már nehezebb feladat következett, ugyanis úgy kellett vészfékezni 40 kilométer/órás sebességgel az 50-70 méter hosszú szakaszon, hogy megálláskor a jármű orra és a vízfal közötti távolság kevesebb legyen két méternél. Ez első hallásra egyszerűnek tűnik, de nagyon nehéz belőni úgy a féktávot, hogy a fenti paramétereknek megfelelően tudjunk megállni, még akkor is, ha a fékek egyébként szuperül működtek.

Nem könnyű egyenesben tartani a kormányt, kellenek a jó reflexek.

Nem könnyű egyenesben tartani a kormányt, kellenek a jó reflexek.

A rántópadós próba kevesebb gondolkodási időt engedett.  A feladatot ugyanazon a pályán hajtottam végre: a kísérlet lényege, hogy közvetlenül a műgyantás pályaszakasz előtt egy olyan rántópadon kell áthaladni a járművel, mely jobbra vagy balra mozdítja el a furgon hátulját. Ez lényegében a sík úton történő megcsúszást szimulálja, ezért komolyan kell venni. A rántópadra is a 40 kilométer/órás sebességgel kellett ráhajtani, majd a lehető leggyorsabban kell egyenesbe tenni a furgont.

A Crafter fel lett készítve az automatizált vezetésre és stressz helyzetben képes is rá.

A Craftert felkészítették az automatizált vezetésre és stresszhelyzetben képes is rá.

Ilyenkor nagyon sok múlik a reakcióidőn és a gyorsaságon, hiszen ha a sofőr nem tudja minél előbb ellenkormányozni a járművet, akkor az megpördül. A manőverben természetesen az elektronikus menetstabilizáló (ESP) segítségünkre van és egy ilyen kicsúszásnál minden egyes fillérért megdolgozik. Harmadik pályafeladatként egy lejtős, J-alakú, szintén műgyantás kanyarban lehetett kipróbálni a motorfékkel történő lassítást. A Crafter itt is jól teljesített és  kellemetlen körülmények között is stabilan lehetett tartani a furgont higgadt kormányzással.

A Crafter kormányzását nagyon jól eltalálták.

A Crafter kormányzását nagyon jól eltalálták.

A Volkswagen Crafter dinamikus tesztelésére egy bójákból kiépített pályán is sor került, ahol a lehető leggyorsabban kellett végigmenni a bóják érintése nélkül. A furgon meglepően jól vette az akadályokat és a karosszéria csak az elvárható mértékben dőlt be. Az elektromechanikus kormánymű gyorsan és jól követte le a hirtelen mozdulatokat.  A furgonnal már az első körben úgy lehetett végigmenni a pályán, mintha ez már egy jól begyakorolt mozdulatsor lenne.

Valahogy így néz ki a motorfékkel való legurulás kanyarban egy Crafterrel.

Valahogy így néz ki a motorfékkel való legurulás kanyarban egy Crafterrel.

Önvezető Crafter?

Majdnem! A VW Crafter összesen 16-féle vezetéstámogató rendszerrel érhető el, köztük van a trailerasszisztens, a parkolást segítő asszisztens, valamint a kitolatási asszisztens is. Ezúttal a sávtartó rendszert teszteltük. A teljesen automatikus kormányzást megvalósító asszisztens emberi közbeavatkozás nélkül képes a Craftert autópályán a sávban tartani, ha az útburkolati jelek kellőképpen olvashatók a rendszer számára.

Az asszisztens tökéletesen irányította a furgont még akkor is, amikor egy meredekebb kanyarban aktiváltam a rendszert. A fejlesztés érzékelte a záróvonalat és nem engedte, hogy a jármű azt átlépje, hanem ellenkormányzott és megfelelő ívben vezette fel autót az autópályára. A rendszer használatához figyelembe kell venni a műszerfalon található piktogramot ugyanis ha zöld helyett sárgán világít, akkor nem tudja kormányozni az autót, ilyenkor csak figyelmezteti a sofőrt, hogy avatkozzon közbe a kormányzásba.

Fellépőt rejt a lökhárító.

Fellépőt rejt a lökhárító.

A rendelkezésre álló vezetéstámogató rendszerek között található még oldalszélasszisztens, illetve a városi vészfék funkció is, mely 30 kilométer/órás sebesség alatt automatikusan vészfékez, ha a akadályt észlel a jármű előtt. Ugyancsak fontos fejlesztésnek számít az aktív szenzoros oldalvédelem, mely ultrahangok kibocsátásával monitorozza a kasztni környékét. Ütközés veszélye esetén az asszisztens azonnal figyelmezteti a sofőrt. Ez nagyon hasznos fejlesztés, hiszen a szűkös belvárosi utcákban járva segíthet nekünk abban, hogy elkerüljük a kasztni meghúzását, vagy a visszapillantó letörését.

Konkurencia, költségek

A Volkswagen újdonságát keresők egy újonnan fejlesztett, csinos kis konfigurátorral állíthatják maguknak össze álmaik Crafterjét. A legkisebb modell manuális váltóval már nettó 5 759 000 forinttól megvehető, a nagyobb tengelytávolsággal rendelkező, 102 lóerős dízelmotorral szerelt modell nettó 7 197 000 forintról indul. A platós kivitelért minimum nettó 5 902 000 forintot kell kifizetni, de a duplakabinos, dokaplatós, 177 lóerős motorral szerelt változatért már nettó 8 264 000 forintot kérnek el.

Jó hír, hogy a Volkswagen Crafterre van azonnali kedvezmény is. A lenti képen látható Silver-csomag a jó ár-érték arányú autót keresőknek szól, míg a Gold-csomag az innovációt és a kiemelt biztonságot kereső ügyfeleknek állították össze.

Beköltözik a fejedbe az új VW Crafter 7

Ha átkukkantunk mondjuk a német konkurenciához, akkor elmondható, hogy jól árazták be a Lengyelországban gyártott Craftert. A zárt áruszállítós, 114 lóerős motorral szerelt Sprinter  nettó 6 772 000 forintról indul. Ugyanilyen teljesítményszinttel rendelkező erőforrással szerelt duplakabinos alvázas kivitelért áfa nélkül közel 7 milliót kérnek el a csillagos márkánál. Nem szabad még megfeledkezni a hazai piacon különösen népszerű Ford Tranistról sem, mely 105 lóerős motorral nettó 5 190 000 forintért vásárolható meg egy akció keretében.

A hazai forgalmazó idén 350 darabos – főként flottás – értékesítéssel számol, azt ezt követő évben pedig várhatóan duplázódni fog az eladott Crafterek száma Magyarországon. Mindent összevetve a Volkswagen Crafter a zárt és a platós áruszállítók között is az élmezőnyben van. Szó szerint beköltözik az ember fejébe és nem hagyja nyugodni. Ez leginkább tetszetős megjelenésének, a rendkívül fejlett segédrendszereknek és a kiváló kormányzásnak köszönhető. Valószínűsíthető, hogy nemcsak az áruszállítók terén, hanem a kisbuszok szegmensében is megszorongatja a konkurenciát, az évtized végére pedig az élre törhet a hazai mezőnyben.