Mi magyarok 1994-ben még egészen másként néztünk a világ autóbuszgyártására. Volt két Ikarus-gyárunk, melyekben távolsági buszok is készültek. De 23 évvel ezelőtt egy nagyon fontos dolog is történt, a törökországi hosderében elindult a Tourismo elődjének gyártása. Azóta sok víz lefolyt a Dunán és a magyar buszgyártás helyzetét ismerjük, a török viszont berobogott a világ élvonalába. Talán ennek is köszönhető, hogy ma bemutatták a harmadik generációs Mercedes Tourismo RHD-t.
Kétségtelen, hogy a modell személyében Európa legsikeresebb turistabuszáról beszélhetünk, bemutatása óta 26 ezer darabot adtak el belőle. Ezzel az európai piacon mintegy 20 százalékos részesedéssel büszkélkedhet. A márka és modell rajongóinak ajánljuk figyelmükbe korábbi, a Tourismo történetét részletesen bemutató cikkünket. A harmadik generációs változat fejlesztésére mintegy 400 millió eurót költöttek. Az újratervezett és jelentős könnyítésen átesett karosszériával legalább 4,5 százalékos megtakarítást értek el az üzemanyag felhasználás terén.
A jármű önsúlya mintegy 200 kilogrammal lett kisebb, de az alacsonyabb fogyasztás megvalósításához természetesen az OM 470-es és az OM 936-os erőforrások is hozzájárultak. A takarékoskodásra fogott motorokkal és könnyített karosszériával már jelentős, mintegy 7 százalékkal kisebb gázolaj-felhasználásról beszélhetünk az elődhöz képest. 100 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén ez akár 1500 – 2000 literes megtakarítást eredményezhet. Az új Tourismo ráadásul akár 120 ezer kilométeres olajcsere intervallumot is kínálhat, ezáltal tovább csökkenthető a teljes birtoklási költség (TCO).
Teljesen új dizájn
Az új Tourismo megjelenését teljesen áttervezték, ennek köszönhetően az a legkisebb mértékben sem emlékeztet az elődökre. Igaz, a formaterv terén a tavaly bemutatott, szintén megújított Mercedes Travegóval már mutatkozik némi hasonlóság, de ez korántsem a véletlen műve. Még akár össze is lehetne téveszteni őket. Az észrevehető különbség a lámpafészkeknél van: az új Travegótól kölcsönzött halogén izzós lámpatestek körül nincsenek fémhatású toldások. Emellett a Tourismo hűtőrácsa is kisebb a Travegóénál.
A lökhárító pedig lendületes kiemeléseket kapott a lámpatestek és a rendszámtábla környékén. A hátfal viszont szinte megegyezik az új Travegóéval, de ennek ellenére a dizájnereknek egyedi, jól felismerhető jegyekkel sikerült felruházniuk a Tourismót. Kissé szokatlan lehet ugyanakkor, hogy a hátfalon csak az egyik oldalon van szellőzője a motornak.
A modell tervezésekor a mérnökök kihasználták azt, hogy az EU nagyobb össztömeget tesz lehetővé turistabuszok terén. Ennek eredményeképpen a kéttengelyes Tourismo legnagyobb megengedett össztömege 19,5 tonna, míg a háromtengelyesé 24,75 tonna lett.
Négyféle hossz, ötféle motor
A Tourismóból négyféle változat található a kínálatban, ám ezek leginkább csak hosszúságban térnek el, hiszen mindegyik megegyező szélességgel ( 2,55 m) és magassággal (3,68 m) készül. A karosszéria magasságban már a légkondicionáló berendezés is benne van. A kéttengelyesből 12 és 13 méter hosszú változat (Tourismo, M/2) áll rendelkezésre, háromtengelyesből pedig egy 13 méteres (M) és egy közel 14 méteres (L) változat szerepel kínálatban.
A motorpalettán egy OM 936-os, valamint négy OM 470-es típusú hathengeres, Euro VI-os erőforrás kapott helyet. A legkisebb 7.7 literes, 354 lóerős (260 kW) motor 1400 newtonméteres maximális nyomaték leadására képes, 1200-1600 percenkénti fordulatszám mellett. Az OM 470-es, 10.7 literes dízelmotorok 360 (265 kW), 394 (290 kW), 428 (315 kW), 456 (335 kW) teljesítményszintekkel érhetőek el. Utóbbi a leghosszabb változat hajtására alkalmas és tekintélyes, 2200 newtonméteres maximális nyomaték leadására képes 1100 percenkénti fordulatszám mellett.
A legkisebb motorhoz RO 440-es hatsebességes manuális váltó csatlakozik, a többihez pedig GO 250-8, nyolcsebességes, automatizált PowerShift váltó áll rendelkezésre. A jobbkormányos változat ugyanakkor hatsebességes ZF Ecolife automataváltóval is rendelhető. Jó hír, hogy a PowerShift váltókhoz a Mercedes Predictive Powertrain Control (PPC) rendszere is elérhető, mely a sebességváltás automatikáját a GPS segítségével igazítja a domborzati viszonyokhoz.
Fiatalos utastér
Természetesen sem a vezetőtér, sem pedig az utastér nem maradt érintetlenül. Az utastér elrendezésére követi a turista szegmensben uralkodó konvenciókat és mivel a Tourismo továbbra is a kisebb költségvetésből gazdálkodó üzemeltetőknek célozza meg, ne várjunk olyan húzásokat, amiket például a Setránál láthatunk. Ettől függetlenül az új Tourismo utastere stílusos és trendi lett. Az élénk színpárosítások, valamint a bordázott üléspárnák sportos megjelenést kölcsönöznek a járműnek.
A járművek utasterébe a megrendelő igényeitől függően minimum 48, legfeljebb pedig 57 utasülés kérhető. Az új Tourismók emellett minimum 9,9, de maximum 12,1 köbméteres csomagtérrel büszkélkedhetnek. A csomagtér nagysága attól is függ, hogy a megrendelő kér-e WC-t, ez ugyanis több mint egy köbméternyi helyet vehet el a raktérből.
A közlekedőfolyosó padlójától a plafoning mért távolság 2 méter, így a magasabb utasoknak sem lesz gondja az új Tourismóban. A 750 milliméter magas oldalablakok pedig zavartalan kilátást tesznek lehetővé az utasok számára. A belső világításról LED-technológia gondoskodik, mely amellett, hogy energiatakarékos, kellemes hangulatot is kölcsönöz a Tourismo fiatalos utasterének.
Vezetői környezet
A műszerfal újratervezésénél egyértelműen elhagyták a korábbi gömbölyded formákat. Helyüket egy lendületes, a busz külső formatervéhez igazodó blokk vette át, mely így egységesebb és letisztultabb megjelenéssel rendelkezik. Az első ajtónál, a stewardess üléssel szemben egy 67 literes hűtődobozt helyeztek el. Ennek tetején pedig egy nagyobb műanyag árkot alakítottak ki a különféle használati tárgyak tárolására.
A vezető jobb kezéhez közel első részen kapott helyet a CD/DVD-olvasásra, MP3 és WMA lejátszására is alkalmas multimédiás eszköz, mely magába foglalja a navigációs rendszert is. A multimédiás rendszer funkciói 7 colos színes kijelzőn jeleníthetők meg. A hosszútávú utakra a számtalan állíthatósági lehetőséggel rendelkező Grammer vagy Isringhausen gyártmányú vezetőülések állnak rendelkezésre, melyek integrált mikrofonnal és biztonsági öv becsatolására figyelmeztető funkcióval is rendelhetők.
Komfort a köbön
Az utasok szórakoztatása érdekében az első, valamint a második ajtóhoz egy-egy 19 colos képernyő szerelhető be. Az első ajtónál lévő monitor ráadásul elektronikusan felhajtható, így használaton kívül nem sok vizet zavar. A komfort fokozására természetesen a második ajtónál, a WC-vel szemben található helyen is lehetőség van. Ide ugyanis többek között hűtőládát, 60 csészés forróital készítő gépet,vízforralót, mikrohullámú sütőt, de még hot-dog készítőt is kérhetnek a megrendelők. A második ajtónál pedig mozgássérült lift alkalmazására is van lehetőség, melyet használaton kívül a csomagtérben is lehet tárolni.
Adnak a biztonságra
Az új Tourismo néhány centivel nagyobb lett elődjénél, ami elsősorban a homlokfali ütközésvédelmi rendszernek (FCG) köszönhető. Ugyancsak a biztonság miatt erősítették meg a karosszériát is, hogy az teljesíthesse az októbertől érvénybe lépő ECE R66.02 borulásvédelmi szabványt is. Ennek köszönhetően az utasok számára nagyobb túlélési tér áll rendelkezésre egy esetleges borulás esetén.
A nagyobb biztonság érdekében az új Tourismónál a szériafelszereltség része a továbbfejlesztett vészfékezési asszisztens (AEBS), melynek radarjai a jármű előtt legalább 200 méteres távolságban képesek pásztázni az úttestestet és annak környékét. Ugyancsak a szériafelszereltség része az elektronikus menetstabilizáló (ESP), a sávtartást segítő asszisztens (SPA), valamint az elektronikus fékrendszer (EBS) is.
Opcionálisan az aktív fék asszisztenssel (ABA 3 ) tovább fokozható a biztonság, ez ugyanis képes növelni a fékezési teljesítményt, emellett figyelmeztetni tudja a sofőrt az ütközésveszélyre. Szintén a nagyobb biztonságot hivatott növelni az éberségfigyelő asszisztens, valamint a nehéz manővereknél bevethető éjszakai parkolás segítő világítás is. Ha már a fényeknél tartunk, új Tourismo lámpatestei a trendeknek megfelelően bi-xenon izzókkal, vagy akár LED világítással is rendelhetőek.
Innovatív megoldások
Végére egy érdekesség: a Tourismo jól nevelt kutya módjára képes magát összehúzni, ha kell. A légrugóknak köszönhetően a jármű karosszériája 95 kilométer/óra felett például 20 milliméterrel lesüllyed, hogy kisebb legyen a légellenállás, míg 70 kilométer/óra alatt visszaáll az eredeti magasság. Így még további forintokat képes megtakarítani az üzemeltetőknek. Az új Mercedes Tourismo gyártása júliusban indul és az év végére várhatóan minden modellváltozat gyártásban lesz.