Mi magyarok 1994-ben még egészen másként néztünk a világ autóbuszgyártására. Volt két Ikarus-gyárunk, melyekben távolsági buszok is készültek. De 23 évvel ezelőtt egy nagyon fontos dolog is történt, a törökországi hosderében elindult a Tourismo elődjének gyártása. Azóta sok víz lefolyt a Dunán és a magyar buszgyártás helyzetét ismerjük, a török viszont berobogott a világ élvonalába. Talán ennek is köszönhető, hogy ma bemutatták a harmadik generációs Mercedes Tourismo RHD-t.

Kétségtelen, hogy a modell személyében Európa legsikeresebb turistabuszáról beszélhetünk, bemutatása óta 26 ezer darabot adtak el belőle. Ezzel az európai piacon mintegy 20 százalékos részesedéssel büszkélkedhet. A márka és modell rajongóinak ajánljuk figyelmükbe korábbi, a Tourismo történetét részletesen bemutató cikkünket. A harmadik generációs változat fejlesztésére mintegy 400 millió eurót költöttek. Az újratervezett és jelentős könnyítésen átesett karosszériával legalább 4,5 százalékos megtakarítást értek el az üzemanyag felhasználás terén.

Ez már nem apád Tourismója 1

Ilyen volt az első generációs Tourismo.

A jármű önsúlya mintegy 200 kilogrammal lett kisebb, de az alacsonyabb fogyasztás megvalósításához természetesen az OM 470-es és az OM 936-os erőforrások is hozzájárultak. A takarékoskodásra fogott motorokkal és könnyített karosszériával már jelentős, mintegy 7 százalékkal kisebb gázolaj-felhasználásról beszélhetünk az elődhöz képest. 100 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén ez akár 1500 – 2000 literes megtakarítást eredményezhet. Az új Tourismo ráadásul akár 120 ezer kilométeres olajcsere intervallumot is kínálhat, ezáltal tovább csökkenthető a teljes birtoklási költség (TCO).

Ez már nem apád Tourismója 2

Egész jól eltalálták a modell fényezését.

Teljesen új dizájn

Az új Tourismo megjelenését teljesen áttervezték, ennek köszönhetően az a legkisebb mértékben sem emlékeztet az elődökre. Igaz, a formaterv terén a tavaly bemutatott, szintén megújított Mercedes Travegóval már mutatkozik némi hasonlóság, de ez korántsem a véletlen műve. Még akár össze is lehetne téveszteni őket. Az észrevehető különbség a lámpafészkeknél van: az új Travegótól kölcsönzött halogén izzós lámpatestek körül nincsenek fémhatású toldások. Emellett a Tourismo hűtőrácsa is kisebb a Travegóénál.

A lökhárító pedig lendületes kiemeléseket kapott a lámpatestek és a rendszámtábla környékén. A hátfal viszont szinte megegyezik az új Travegóéval, de ennek ellenére a dizájnereknek egyedi, jól felismerhető jegyekkel sikerült felruházniuk a Tourismót. Kissé szokatlan lehet ugyanakkor, hogy a hátfalon csak az egyik oldalon van szellőzője a motornak.

A modell tervezésekor a mérnökök kihasználták azt, hogy az EU nagyobb össztömeget tesz lehetővé turistabuszok terén. Ennek eredményeképpen a kéttengelyes Tourismo legnagyobb megengedett össztömege 19,5 tonna, míg a háromtengelyesé 24,75 tonna lett.

Ez már nem apád Tourismója 3

A Setrához hasonlóan a Tourismo is az orrában hordozza a pótkereket.

Négyféle hossz, ötféle motor

A Tourismóból négyféle változat található a kínálatban, ám ezek leginkább csak hosszúságban térnek el, hiszen mindegyik megegyező szélességgel ( 2,55 m) és magassággal (3,68 m) készül. A karosszéria magasságban már a légkondicionáló berendezés is benne van. A kéttengelyesből 12 és 13 méter hosszú változat (Tourismo, M/2) áll rendelkezésre, háromtengelyesből pedig egy 13 méteres (M)  és egy közel 14 méteres (L) változat szerepel  kínálatban.

A motorpalettán egy OM 936-os, valamint négy OM 470-es típusú hathengeres, Euro VI-os erőforrás kapott helyet.  A legkisebb 7.7 literes, 354 lóerős (260 kW) motor 1400 newtonméteres maximális nyomaték leadására képes, 1200-1600 percenkénti fordulatszám mellett. Az OM 470-es, 10.7 literes dízelmotorok 360 (265 kW), 394 (290 kW), 428 (315 kW), 456 (335 kW) teljesítményszintekkel érhetőek el. Utóbbi a leghosszabb változat hajtására alkalmas és tekintélyes, 2200 newtonméteres maximális nyomaték leadására képes 1100 percenkénti fordulatszám mellett.

Ez már nem apád Tourismója 4

Ötféle motorral érhető el az új Tourismo.

A legkisebb motorhoz RO 440-es hatsebességes manuális váltó csatlakozik, a többihez pedig GO 250-8, nyolcsebességes, automatizált PowerShift váltó áll rendelkezésre. A jobbkormányos változat ugyanakkor hatsebességes ZF Ecolife automataváltóval is rendelhető. Jó hír, hogy a PowerShift váltókhoz a Mercedes Predictive Powertrain Control (PPC) rendszere is elérhető, mely a sebességváltás automatikáját a GPS segítségével igazítja a domborzati viszonyokhoz.

Fiatalos utastér 

Természetesen sem a vezetőtér, sem pedig az utastér nem maradt érintetlenül. Az utastér elrendezésére követi a turista szegmensben uralkodó konvenciókat és mivel a Tourismo továbbra is a kisebb költségvetésből gazdálkodó üzemeltetőknek célozza meg, ne várjunk olyan húzásokat, amiket például a Setránál láthatunk. Ettől függetlenül az új Tourismo utastere stílusos és trendi lett. Az élénk színpárosítások, valamint a bordázott üléspárnák sportos megjelenést kölcsönöznek a járműnek.

Ez már nem apád Tourismója 5

Elképzelhető, hogy a tervezőket Thomas Doll Fradi-sikerei is megihlették.

A járművek utasterébe a megrendelő igényeitől függően minimum 48, legfeljebb pedig 57 utasülés kérhető. Az új Tourismók emellett minimum 9,9, de maximum 12,1 köbméteres csomagtérrel büszkélkedhetnek. A csomagtér nagysága attól is függ, hogy a megrendelő kér-e WC-t, ez ugyanis több mint egy köbméternyi helyet vehet el a raktérből.

Ez már nem apád Tourismója 6

A 230 voltos csatlakozók opcionálisan rendelhetők.

A közlekedőfolyosó padlójától a plafoning mért távolság 2 méter, így a magasabb utasoknak sem lesz gondja az új Tourismóban. A 750 milliméter magas oldalablakok pedig zavartalan kilátást tesznek lehetővé az utasok számára. A belső világításról LED-technológia gondoskodik, mely amellett, hogy energiatakarékos, kellemes hangulatot is kölcsönöz a Tourismo fiatalos utasterének.

Ez már nem apád Tourismója 7

Az utastér kialakítása megfelel a turista szegmensben uralkodó elvárásoknak.

Vezetői környezet

A műszerfal újratervezésénél egyértelműen elhagyták a korábbi gömbölyded formákat. Helyüket egy lendületes, a busz külső formatervéhez igazodó blokk vette át, mely így egységesebb és letisztultabb megjelenéssel rendelkezik. Az első ajtónál, a stewardess üléssel szemben egy 67 literes hűtődobozt  helyeztek el. Ennek tetején pedig egy nagyobb műanyag árkot alakítottak ki a különféle használati tárgyak tárolására.

Ez már nem apád Tourismója 8

A műszerfalon tetten érhető némi Setra-hatás.

A vezető jobb kezéhez közel első részen kapott helyet a CD/DVD-olvasásra, MP3 és WMA lejátszására is alkalmas multimédiás eszköz, mely magába foglalja a navigációs rendszert is. A multimédiás rendszer funkciói 7 colos színes kijelzőn jeleníthetők meg. A hosszútávú utakra a számtalan állíthatósági lehetőséggel rendelkező Grammer vagy Isringhausen gyártmányú vezetőülések állnak rendelkezésre, melyek integrált mikrofonnal és biztonsági öv becsatolására figyelmeztető funkcióval is rendelhetők.

Komfort a köbön 

Az utasok szórakoztatása érdekében az első, valamint a második ajtóhoz egy-egy 19 colos képernyő szerelhető be. Az első ajtónál lévő monitor ráadásul elektronikusan felhajtható, így használaton kívül nem sok vizet zavar. A komfort fokozására természetesen a második ajtónál, a WC-vel szemben található helyen is lehetőség van. Ide ugyanis többek között hűtőládát, 60 csészés forróital készítő gépet,vízforralót, mikrohullámú sütőt, de még hot-dog készítőt is kérhetnek a megrendelők. A második ajtónál pedig mozgássérült lift alkalmazására is van lehetőség, melyet használaton kívül a csomagtérben is lehet tárolni.

Ez már nem apád Tourismója 9

íme a busz egyik legkedveltebb része.

Adnak a biztonságra

Az új Tourismo néhány centivel nagyobb lett elődjénél, ami elsősorban a homlokfali ütközésvédelmi rendszernek (FCG) köszönhető.  Ugyancsak a biztonság miatt erősítették meg a karosszériát is, hogy az teljesíthesse az októbertől érvénybe lépő ECE R66.02 borulásvédelmi szabványt is. Ennek köszönhetően az utasok számára nagyobb túlélési tér áll rendelkezésre egy esetleges borulás esetén.

A nagyobb biztonság érdekében az új Tourismónál a szériafelszereltség része a továbbfejlesztett vészfékezési asszisztens (AEBS), melynek radarjai a jármű előtt legalább 200 méteres távolságban képesek pásztázni az úttestestet és annak környékét. Ugyancsak a szériafelszereltség része az elektronikus menetstabilizáló (ESP),  a sávtartást segítő asszisztens (SPA), valamint az elektronikus fékrendszer (EBS) is.

Ez már nem apád Tourismója 10

Kétség nem fér hozzá, nagyon jól eltalálták a Tourismo formatervét.

Opcionálisan az aktív fék asszisztenssel (ABA 3 ) tovább fokozható a biztonság, ez ugyanis képes növelni a fékezési teljesítményt, emellett figyelmeztetni tudja a sofőrt az ütközésveszélyre. Szintén a nagyobb biztonságot hivatott növelni az éberségfigyelő asszisztens, valamint a nehéz manővereknél bevethető éjszakai parkolás segítő világítás is. Ha már a fényeknél tartunk, új Tourismo lámpatestei a trendeknek megfelelően bi-xenon izzókkal, vagy akár LED világítással is rendelhetőek.

Ez már nem apád Tourismója 11

A Tourismo csomagtere 9,9 – 12,1 köbméteres lehet.

Innovatív megoldások

Végére egy érdekesség: a Tourismo jól nevelt kutya módjára képes magát összehúzni, ha kell. A légrugóknak köszönhetően a jármű karosszériája 95 kilométer/óra felett például 20 milliméterrel lesüllyed, hogy kisebb legyen a légellenállás, míg  70 kilométer/óra alatt visszaáll az eredeti magasság. Így még további forintokat képes megtakarítani az üzemeltetőknek. Az új Mercedes Tourismo gyártása júliusban indul és az év végére várhatóan minden modellváltozat gyártásban lesz.