Első alkalommal rendeztek tegnap a szlovákiai Dunaszerdahelyhez közeli Slovakaringen kamion Eb futamot. Ebből az alkalomból személyesen is kilátogattunk az eseményre. A Slovakiaring idén a Hungaroring erőpróbájának is tekinthető, hiszen egy hónap múlva zsinórban harmadik éve bőghetnek fel a versenykamionok motorjai Mogyoródon.
Mint ismeretes Kiss Norbi tegnap történelmet írt a Slovakiaringen, hiszen megnyerte az első szlovákiai kamion Eb futamot. Ezt talán kevesen jósolták volna meg előre, hiszen a cseh Buggyra-istálló ismerhette a legjobban a Slovakiaringet, mivel ők gyakran járnak ide tesztelni. „Természetesen nem volt számomra ismeretlen ez a pálya, mert korábban én is vezettem már itt. Nagyon remélem, hogy nem fog esni az eső, mert akkor az a Buggyrának kedvez, hiszen sokat gyakorolták itt a vizes beállításokat” – árulta el a Vezess kérdésére a kétszeres Európa-bajnok versenyző. Hozzátette: a szlovák pálya technikás terepnek tekinthető, sok benne a gyors kanyar, melyek próbára teszik a versenyzőket.
Családias hangulat
Az 5922 méter hosszú pályát az osztrák Hans Roth tervezte, akinek már nem kis tapasztalata van az ilyen jellegű létesítmények terén. Ő nemcsak ennek a pályának az atyja, hanem sok más kereskedelmi projektnek is Ausztriában és Magyarországon. A Slovakiaringre nem jellemzőek a túl nagy szintkülönbségek, viszont akad egy-két kanyar, ahol enyhébb emelkedőkön kell felkapaszkodniuk a versenykamionoknak. Ennek ellenére a rajtrácsnál található nagy lelátóról szinte az egész pályát be lehet látni, így kifejezetten nézőbarátnak mondható hely.
Más kritériumok terén sem teljesít rosszul, hiszen a pályától nem messze kisebb hotel is helyet kapott, az olcsó kaját árusító bódék helyett pedig egy jól felszerelt étterem áll a látogatók rendelkezésére. A professzionális kialakítás ellenére a Slovakiaring hangulata családias, a látogatóknak nem szükséges nagy távolságokat bejárniuk ahhoz, hogy kiélvezzék a kamion Eb versenyhétvégéjét.
Hazai pálya
Tegnap sokáig lógott az eső lába és csak késő délutánra sütött ki a nap. Ennek dacára sokan látogattak ki a rendezvényre. Szép számmal lehetett magyarokkal is találkozni, igaz főként felvidékiekkel. A pályán dolgozó technikai és vendéglátós személyzet nagy része is magyar volt. Egészen otthonossá tette számomra, hogy úton-útfélen azt hallottam, hogy anyanyelvemen kommunikálnak egymással az alkalmazottak, de még én is magyarul kérhettem ki az ebédet és a fontos információkat. Úgy tűnik, hogy ezentúl a Slovakiaringre is hazai pályaként tekinthetünk a jövőben és ezt csak erősíti a Kiss Norbi által hozott kiváló forma.
Kamion Európa-bajnokság a Hungaroringen
Idén augusztus 26-27-én rendezik meg a Kamion Európa-bajnokságot és Kamionfesztivált a Hungaroringen. A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, illetve változatos gyermekprogramokkal is várják a látogatókat. Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Blancpain GT versenyeket is megtekinthetik. A hazai kamionversenyre már kaphatóak az early bird jegyek. Idén a diákok akár 990 forintos áron is hozzájuthatnak a belépőkhöz, ami jelentős kedvezménynek számít. Kiss Norbi hazai pályán jelentős lépést tehet az Európa-bajnoki cím megszerzése felé.
King of the Road Szlovákia
Tapasztalataim szerint vannak versenyhelyszínek a sorozatban, ahol paddockon kívül elvész a kamionos életérzés, a szlovákok viszont rendesen odatették magukat. A Fun Village egy különálló kamionos fesztiválként is megállta volna a helyét, köszönhetően a szebbnél-szebb nyergesvontatóknak és oldtimer teherautóknak. Mindjárt a Fun Village elején egy gyönyörűen felújított katonai Kraz volt látható, de még egy ZiL 157-es platós teherautót, egy dakaros Tatrát, valamint két-három amerikai King of the Road-ot is meg lehetett tekinteni. A Scania nyergesvontatók szép számmal képviseltették magukat a rendezvényen, ráadásul az új szériás változatokból sem volt hiány.
Cseh-szlovák összetartás
A Slovakiaringen azért jól érzékelhető volt a cseh-szlovák összetartás, mely még a rendszerváltás előtti időkből eredeteztethető. Nem is csoda, hogy az első számú sztár a cseh Adam Lacko volt. Amikor az első futamon feljött a harmadik helyre, mindjárt nagy örömujjongásban tört ki a nagy lelátó. Kiss Norbit viszont nagy tisztelettel köszöntötték a győztes futam után és a helyi speaker még azt is megengedte neki, hogy pár mondatban magyarul üdvözölje a rajongóit. Norbi élt a lehetőséggel és megköszönte a szurkolóknak a támogatást, biztonság esetére azonban a szervező gárda gépi tapsot játszott le minden interjúalany, így Norbi megszólalása után is.
Szinte megható volt az a pillanat, amikor magyarul köszönte meg a támogatást. Azért csak szinte, mert amikor ezt hallgattam, mellettem egy hétéves kislány magyarul közölte az apukájával, hogy „de mi Szlovákiában vagyunk, nekünk a szlovákoknak kell szurkolni és nem a Norbinak”. Egy pillanatra azt gondoltam, hogy ez csak egy rémálom és ilyet 2017-ben nem lehet hallani egy gyerek szájából, de úgy látszik túlontúl naiv voltam.
Nem sikerült javítani
Kiss Norbinak sajnos a második futam már nem úgy sikerült, ahogy szerette volna, hiszen a fordított pole-pozíció miatt a nyolcadik helyről kellett volna felküzdenie magát a dobogóra, ez azonban nem akart összejönni. Egyrészt hiába küzdötte fel magát az ötödik helyre, a 160 kilométeres sebességtúllépés miatt tíz másodperces időbüntetést is kapott. Csapattársa sem járt sokkal jobban: André Kursim a kavicságyban végezte a futam vége előtt, ugyanis az egyik éles kanyarban kisodródott. Könnyen lehet, hogy kicsúszásában az is szerepet játszott, hogy a futam nagy részét sérült hátsó kerékdobbal autózta végig.
Kiss Norbi abban bízik, hogy ma azért sikerül hasonló formát produkálnia, így akár feljebb is léphet egyéniben. „Másfél éve vagyok a Tankpool24-nél és nagyon biztató számomra, hogy ez idő alatt el tudtunk jutni addig, hogy futamokat nyerjünk” – jegyezte meg a szombathelyi pilóta a szombati győzelem kapcsán. Hangsúlyozta, az elmúlt időszakban nagyon sokat javult a versenykamionja, ami csapatmérnökök által végzett áldozatos munkának köszönhető.
Bár Adam Lacko jelenleg 142 ponttal vezeti az egyéni listát, követői között hatalmas csata van, hiszen a második helyen Steffi Halm található 96 ponttal, a harmadik helyen pedig a négyszeres Európa-bajnok Jochen Hahn foglal helyet 95 ponttal. Őt követi Kiss Norbi negyedikként 88 ponttal. Jól látható tehát, hogy ma a magyar versenyző akár a dobogóra is felléphet az összesített egyéni listán.