A kamion-Európa-bajnokság (FIA ETRC) versenyeinek idén kilenc ország ad otthont. A széria május elején Ausztriában indult és októberben fejeződik be Spanyolországban. Ebben az évben először már Szlovákiában is rendeztek kamion-Eb-futamot, melyre mi is kilátogattunk. Magyarként korántsem tét nélkül lehet követni az eseményeket, hiszen a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbi négy forduló után már a második helyen áll 139 ponttal. Egy hónap múlva hazánkban is rendeznek futamokat, ezért úgy gondoltuk, itt az ideje megkezdeni a ráhangolódást. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat és érdekességeket a kamion-Eb-ről!
A vén kecske is megnyalja…
Téved, aki azt gondolja, hogy a kamion-Eb kivénhedt milliomosok hóbortja. Az idei mezőnyben vegyes a kor szerinti megoszlás, emellett kevesen vannak, akik saját csapattal neveznek be a versenyre. Erre az évre összesen 19 istálló nevezett, 13 pilóta versenyről-versenyre, 12 versenyző pedig bizonyos futamokon vesz részt a pontgyűjtésben.
Az első tízben tapasztalt versenyzők feszülnek egymásnak. Ott van mindjárt Jochen Hahn négyszeres Európa-bajnok, aki legutoljára tavaly szerezte meg ezt a címet. A kétgyerekes, 42 éves, német családapa 17 évvel ezelőtt egy Mercedesszel vágott neki a szériának, azóta már volt MAN-je is, de jelenleg egy Ivecót hajt. Hahn szinte mindig ott van az élmezőnyben, most épp a harmadik helyet foglalja el egyéniben 135 ponttal.
A spanyol Antonio Albacete ugyancsak régi motorosnak számít a sorozatban. Az 52 éves versenyző eredetileg 15 évesen, gokartversenyzőként kezdte a versenyzést, majd túraautózással folytatta. Első kamionos Európa-bajnoki címét 2005-ben szerezte meg, egy évvel később megvédte címét, de 2010-ben is a dobogó legfelső fokára állhatott a sorozat végén. Szinte hihetetlen, de van olyan versenyző, aki már 30 éve évről-évre elindul a kamion Európa-bajnokságon. Ő nem más, mint a német Gerd Körber, aki először 1991-ben lett C-osztályos Európa-bajnok, majd 2002-ben és 2003-ban is megszerezte a címet Super Race Truck kategóriában.
Nagypapa a versenyzők között
Érdekesség, hogy az elmúlt 10 évben a számtalan nemzetiségű versenyző ellenére német, cseh, spanyol és magyar pilóták adogatták egymásnak az Európa-bajnoki címet. Mi magyarként lényegében Kiss Norbi sikereinek köszönhetően vagyunk ott a legjobbak között. Sajnálatos módon a skandináv, így a finn és a svéd pilóták is kikoptak a sorozatból, velük együtt pedig a Volvo és a Sisu versenykamionok is. A sorozat azonban azt mutatja, hogy a rutin és az évek nem feltétlenül szükségesek a jó teljesítményhez. Idén például az a Adam Lacko vezeti az egyéni listát, aki tavaly és 2015-ben is az ezüstérmet szerzett az Európa-bajnokságon. A cseh pilóta 32 éves, éppen annyi, mint Kiss Norbi.
A mezőny legidősebb versenyzőjének a portugál Eduardo Rodrigues számít, aki jelenleg 62 éves és már van két unokája is. Ő túl sok sikert eddig nem tudott felmutatni a sorozatban, de valljuk be, ennyi évesen egyáltalán már a részvétel is nagy eredménynek tekinthető, hiszen a pályán egyáltalán nem finomkodnak egymással az ellenfelek. Nem maradhat említés nélkül az ETRC legsikeresebb női versenyzője, Steffi Halm sem, aki tavaly futotta élete legjobb szériáját azok után, hogy 2011-ben debütált a sorozatban. A hobbiszerűen kézilabdával foglalkozó német versenyzőnő egyébként nagyon jól teljesít a Hungaroringen, ezért nem árt rá odafigyelni a soron következő futamon.
Kamion-Európa-bajnokság a Hungaroringen
2017. augusztus 26-27-én rendezik meg a Kamion-Európa-bajnokságot és Kamionfesztivált a Hungaroringen. A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, illetve változatos gyermekprogramokkal is várják a látogatókat. Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Blancpain GT versenyeit is megtekinthetik, amelyen szupersportkocsik küzdenek.
A hazai kamionversenyre már kaphatóak az early bird jegyek. Idén a diákok akár 990 forintos áron is hozzájuthatnak a belépőkhöz. Az elmúlt futamokat követően Kiss Norbi második helyen áll a Kamion-Európa-bajnokságban, a Hungaroringen jelentős lépést tehet az Európa-bajnoki cím megszerzése felé. Biztosan óriási küzdelem lesz. További részletek: kamionfesztival.hu
Másfél milliós nevezés
Kedvet kapott arra, hogy Ön is induljon a sorozatban? Semmi akadálya! Csak meg kell szerezni a szükséges licencet és be kell fizetni a teljes szezonra versenykamiononként 4700 eurót, vagyis átszámítva közel másfél millió forintot. Egy csapatot sem árt keresni, de akár saját istállót is lehet alapítani, ha valakinek van rá pénze. A FIA ETRC kalandoroknak is kínál lehetőséget, ugyanis ha valaki csak versenyről versenyre szeretne fizetni nevezési díjat, akkor 1200 eurót kell letenni az asztalra versenykamiononként az adott versenyhétvége előtt.
Bár úgy tűnik, jobban megéri, ha valaki a teljes szezonra fizet be, azért ne felejtsük el, hogy egy csapatnak más költségei is vannak: a személyzet és a versenykamionok utaztatása az országok között, technikai és szervizköltségek, plusz a teszteléseket is fizetni kell valamiből. Ha valaki benevez egy versenyhétvégére, de mégsem indul el, akkor tetemes, 3 ezer eurós büntetésre számíthat, a második esetnél pedig ki is zárhatják. Természetesen ez alól kivétel, ha valaki vis major eset, például baleset vagy halálozás miatt nem tud elindulni.
A kamion-Eb ugyanakkor nemcsak befizetőhely, hiszen a pilóták a szezon végén szép javadalmazásban részesülhetnek. Az Európa-bajnok markát 2000 euró, vagyis átszámítva közel 612 ezer forint üti, a második helyezett 1800 eurót, a bronzérmes pedig 1500 eurót vihet haza. Az Európa-bajnok csapat 4000 eurót kap, a második, illetve a harmadik helyezett istálló pedig 3500 és 3000 eurós díjazásban részesül.
Superpole mindent meghatároz
Egy versenyhétvégén általában négy futamot rendeznek. Egy futam általában 6-8 körből áll és legalább 25-30 percig tart. Nem bonyolult ez, a lényeg, hogy meglegyen a FIA által előírt 45 kilométert futamonként. A rajtsorrend a kamion Eb-n is időmérőkön dől el. Mindkét nap rendeznek egy 10 perces időmérőt valamennyi versenykamion számára, majd következik a Superpole, melyben a tíz legjobb időt elért versenyző mérkőzhet meg egymással.
A napi első futamon az rajtolhat az első helyről, aki a Superpole-ban is első lett. Ha profi egy versenyző, akkor a Superpole-ban megszerzett elsőségét meg tudja tartani az első futam során. A második futamon ugyanakkor jön a fordított rajtrács, melynek során az első nyolc versenykamiont az eredményhez képest fordított sorrendben állítják fel, azaz az első helyen beért versenyzőnek a nyolcadik helyről kell felküzdenie magát, ami általában nem egyszerű.
Érdekes módon a FIA ETRC-ben a futamokon eltérő pontszámok járnak ugyanazért a helyezésért. Mit értünk ez alatt? A napi első futamon 20 pont illeti meg az első helyezettet, míg a második futamon csak 10. Ez egyébként általánosságban az összes pontszerző helyről elmondható, tehát ha valaki a napi első futamon második vagy harmadik helyen ér be, akkor 15 vagy 12 pontot tehet zsebre. A napi második futamon viszont egy ezüstérmes és egy bronzérmes már csak 9 vagy 8 pontot gyűjthet be.
Egyszerű a recept a sikeres teljesítményhez: első helyen kell beérni a Superpole-ban és a napi első futamon, mert a második futam csak a derekas helytállásról szól. Vannak a szériában klasszikusan olyan pilóták, akik arra utaznak, hogy fordított rajtrács miatti előrekerülés következtében gyűjtögessenek pontokat a második futam alatt. De ahogy látszik, ezekkel érdemben inkább csak a középmezőnyben lehet helyet foglalni.
Utcai teherautók a felmenők között
Az előírások szerint a versenyen csak olyan versenykamionokat szabad használni, melyek főegységei legalább 18 tonnás össztömeggel rendelkező utcai teherautókból származnak. További feltétel, hogy olyan típusokból lehet versenykamiont építeni, melyekből legalább 50 darab készült sorozatgyártásban. A FIA ETRC-ben szereplő járművek orrnehezek, ugyanis a minimális megengedett 5,3 tonnás össztömegből 3,15 tonnának az első keréknél kell lennie. A nemzetközi szabályok azt is előírják, hogy 13 ezer köbcentinél nagyobb motorokat nem szabad bennük alkalmazni.
A sorozatban szereplő versenykamionok 1000-1100 lóerősek, ami azt jelenti, hogy 5,5 másodperc alatt képesek 160 kilométer/órás sebességre felgyorsulni. A végsebességük még ennél is több, akár 300 kilométer/óra lehet. Kiss Norbi kamionjában például egy Mercedes-Benz OM460-es 12 800 köbcentiméteres erőforrás található, mely 1050 lóerős teljesítménnyel és 5000 newtonméteres nyomatékkal rendelkezik. Hasonló paraméterekkel büszkélkedhet Adam Lacko versenykamionja is, amiben egy 12 500 köbcentiméteres, 1050 lóerős, 5500 newtonméteres erőforrás dolgozik. Egy ilyen jószágba való motor minimum kétmillió forintba kerülhet, ezért nagyon vigyázni kell rá. A teljes versenykamion értéke meghaladhatja a 10-18 millió forintot.
Nincs trükközés
A csapatok nem cserélgethetik csak úgy a versenykamionokat kedvükre. Ha valamelyik teherautó cserére szorul, akkor annak teljesen megegyezőnek kell lennie azzal, amit korábban beneveztek. Ha valaki mégis más specifikációjú járművel áll rajthoz, akkor teljesen elveszti korábbi pontjait. A szabályok nem zárják ki a szezon alatt végrehajtott sofőrcserét sem, de erre csak azoknak van lehetősége, akik versenyről versenyre neveznek be.
Minden motorsportban kritikus hangsúly van a gumiabroncsokon, hiszen ezek azok a tartozékok, melyek közvetlenül érintkeznek az aszfalttal. A FIA ETRC-ben egy versenyhétvége alatt maximum 12 gumiabroncsot használhatnak el a versenyzők. Arányosan felosztva hatot az első versenynapon, hatot pedig a másodikon. Szigorúan tilos a csapatok számára újrafutózott gumiabroncsokat használni. A szabályok azt is tiltják, hogy a csapatok abroncsnyomás-szabályozó rendszert alkalmazzanak a versenykamionokban.
A fentieken túl még számtalan érdekességről lehet beszámolni a kamion-Eb kapcsán. A legjobb ezeket a helyszínen felfedezni. A lehetőség adott, hiszen augusztus végén hazánkba látogatnak a gázolajfaló szörnyek. Mi mindenkinek azt tanácsoljuk, hogy éljenek a lehetőséggel, mert történelmi időket élünk, hiszen Kiss Norbi személyében újra egy Európa-bajnoki esélyes magyar pilótának szurkolhatunk, aki nem mellesleg odavan a macskákért.