Második helyen állsz a bajnokságban. Reális ez a pozíció?
Visszanézve a szezon első felére, nem gondoltam volna, hogy ilyen jól sikerül majd. Voltak dobogók ugyan az elején, de aztán engem is meglepett, hogy pole-t futottam a harmadik hétvégén a Nürburgringen, ami elvileg nem is fekszik nekünk annyira. Legutóbb pedig a Slovakiaring történetének első hétvégéjén dupla győzelmet szereztünk. Nagyon úgy tűnik, hogy az előzetes és általános várokozásokkal ellentétben versenyben vagyunk a bajnoki címért.
Köztudottan gyengébb motorral hajtott kamionnal mész a riválisaidnál, ezért kérdeztem előbb rá a realitásra. Ugyanakkor a járműved versenyképességét a motor nyers teljesítménye mellett sok minden más is befolyásolja. Az egész csomagot nézve mit gondolsz, a kamionod hányadik legjobb a mezőnyben?
Két FIA-szériában futnak ma nagyon eltérő versenyautók: a Forma-1-ben, és a kamion eb-n, így rendkívül nehéz erre egzakt választ adni. Ráadásul pályáról pályára változik az erősorrend, sőt, egy-egy kanyarban másként viselkednek a kamionok. Az enyém futóműve, kormányzása és alváza az egyik legjobb, és féktávon is az egyik legjobb vagyok. Az MAN-ek azonban újabb, common rail motort használnak, a Buggyrák (a csőrös kamionok – L.Cs.) motorját pedig tízenöt éve fejlesztik, így itt érdemi lemaradásunk van. Mi tavaly kezdtük a motorfejlesztést, és nagyon sokat javultunk nagyon rövid idő alatt.
Körülbelül mennyi lóerő a teljesítményhátrány?
Tavaly még olyan 100 lóerő körül lehetett, most már szerintem 40-50 lőerőre megközelítettük őket. De ez csak sejtés. Visszatérve az előző kérdésedre, őszintén remélem, hogy nem az enyém a legjobb kamion, mert akkor kínos lenne ez a második hely (nevet).
Egy éve is arról beszéltünk, hogy a motor a gyenge pont. Valamint arról, hogy klassz lenne gyári Mercedes-támogatás. Most is ugyanez okozza a hátrányt, és a Toto Wolff vezette motorsport részlegtől sem jön direkt támogatás a Tankpool24-hez. Merre az esély a kitörésre?
A szűkítő 62 mm-es átmérője komoly korlátot szab a fejlesztéseknek, de azt látom, hogy miközben a többi csapat már szinte kihozza a rendelkezésre álló levegőből a motorjában a maximális teljesítményt, mi most tartunk oda. A mi, idősebb alapokon nyugvó Mercedes-motorunkban még van potenciál. Azon pedig határozottan dolgozunk, hogy a márka motorsportrészlegétől kapjunk segítséget a fejlesztéshez.
Néhány érdekesség Norbi kamionjáról
13 000 köbcentis, soros, hathengeres motor hajtja, amelynek teljesítménye 1100 lóerő körüli, a maximális nyomatéka 5000 Nm. Gyorsulása olyan 6,5 másodperc lehet, de a versenykamionoknál ezt a mozgó rajt miatt (ami 50-70 km/órás tempót jelent) 60-tól 160-ig mérik. 160 km/órás sebességről olyan 100 méter alatt áll meg a kamion, a Good Year szállítja a speciális, szárazon és esőben egyaránt használt, enyhén bordázott abroncsokat. Száraz körülmények között a 25-30 perces futamoknál maximum 10 perccel bírnának ki többet, egy nap 6, egy versenyhétvégén 12 szett gumit lehet elhasználni.
5300 kiló a versenykamion minimumsúlya pilótával, de üresen, folyadékok nélkül, üres tankkal. Ebből minimum 3150 kilónak kell lenni az első tengelyen, és minimum 2150-nek a hátsón. Fontos, de mégis engedékenynek tűnő szabály, hogy a versenyautónak a gyártó utcai kamionjának alapjaiból kell felépülnie. Például utcai alvázgerendát és hidakat használnak, viszont eléggé átalakítva. Hasonló a helyzet a futóműnél: laprugósnak és merevhidasnak kell lenni, viszont speciális laprugókat és hidakat használhatnak a csapatok.
A hatalmas fülkékkel, és az alváz tartói közé tuszkolt brutális méretű motorokkal a kamionjaitok a legbizarabb megjelenésű versenyautók a FIA összes szériája közül. Mi a batárok optimális irányításának a titka?
Mivel tiltott aerodinamikai elemek használata, ezért csak mechanikus tapadásunk van, így a gumikra nekünk is vigyázni kell. Viszont 160-ban korlátozzák a végsebességünket, emiatt túl sokat nem csökkent a légellenállásunkon, ha hosszabban megyünk valaki mögött szélárnyékben. Sőt, gondot okozhat, ha az előttem haladó motorja által termelt hőt kapja a turbóm, nagyon kell figyelnem a hűtőkre. Ez az egyik legfontosabb, valamint a fékek hőmérsékletének optimális szinten tartása. Verseny közben látom mind a négy tárcsának a hőmérsékletét, és a számok alapján állítgatom is aktívan a fékerőt, valamint a hűtővíz mennyiségét.
Jó, hogy említed a 160-as tempót, elektronika gátolja, hogy e fölé gyorsítsatok. A hatályos szabályok szerint mindössze 2,8 másodpercig mehetsz egyhuzamban ennél gyorsabban, de a Slovakiaringen te egyszer 3,1 másodpercig e fölé szaladtál. Emiatt a plusz 0,3 szekundum miatt 10 másodperces időbüntetést kaptál utólag, visszaestél a 8-ik helyre, amivel sok pontot buktál. Hogyan lehetséges ilyen hiba, ami év végén akár pozícióba is kerülhet?
Igen különböző árú, és szintű rendszereket használnak a csapatok a 160-as korlátozás betartására a tachográftól a milliós GPS jelének motorvezérlésbe integrálásáig. Pénz kérdése az egész, nekem az olcsóbb, tachográfos rendszerem van. Most az a kérdés, mennyire bízom meg benne. Tavaly még ennél is kezdetlegesebb módszert használtam, piros lámpa villogott a sebességhatár túllépésénél, és akkor volt hogy fékeznem kellett.
Kívülről nézve érdekes sajátosságnak tűnik még a füstszabály, és a más szériákban szokatlanul sok koccanás.
Ha túlságosan füstölnek az időmérőn vagy a versenyen a kamionok, kizárhatnak bárkit. Versenybírók figyelik a kamionokat, nincs egzakt mérőeszközük, mentségükre legyen mondva, már a szabadedzéseken is figyelnek, és akkor még büntetés nélkül szólnak, ha valakinél túl sok füstöt látnak. Koccanás azért van más szériákban is, lásd például a WTCC-t, viszont kétség kívül a mi versenyautóink bírják a legjobban. De ettől még tilos szándékosan lökdösődni, ugyanazok a FIA-szabályok vonatkoznak ránk is, amik betartását a versenybírók figyelik.
Hogyan készülsz az egyes versenyekre?
Mivel kisebbek a sebességek, és nagyobbak a kamionok, mint a korábbi szériákban, ahol versenyeztem, így nincsenek nagyon komoly erőhatások, nem kell magam állandóan spéci gyakorlatokkal edzőteremben kínozni. Viszont szimulátorozom, és nagyon fontos: soha nem egyedül körözöm a különböző pályákon, hanem mindig másokkal versenyzem. Különösen a rajtok fontosak, amikor egyszerre kell előre és hátra figyelni, rövid idő alatt nagyon sok minden történhet körülöttem, amire reagálni kell.
Kamion Európa-bajnokság a Hungaroringen
2017. augusztus 26-27-én rendezik meg a Kamion-Európa-bajnokságot és Kamionfesztivált a Hungaroringen. A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, illetve változatos gyermekprogramokkal is várják a látogatókat.
Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Blancpain GT versenyeit is megtekinthetik, amelyeken szupersportkocsik küzdenek. A hazai kamionversenyre már kaphatóak az early bird jegyek. Idén a diákok akár 990 forintos áron is hozzájuthatnak a belépőkhöz. Norbi összetettbeli második helye miatt biztosan óriási küzdelem lesz.
További Részletek: kamionfesztival.hu.
Régóta mész az eb-n, a pályákat is kívülről fújod, viszont másfél éve baromira merészet húztál, amikor friss kétszeres bajnokként elhagytad a trónon ülő magyar csapatodat, és egy sereghajtó külföldihez szerződtél. Versenyzőként, valamint emberileg változtatott rajtad az azóta eltelt időszak?
Sokat változtatott, mindkét területen. Korábban a nyerni akaráson kívül mással nem foglalkoztam, az új időszámítással azonban meg kellett tanulnom felelősséget vállalni a támogatóim, a csapattagok és a szurkolók felé. Versenyzőként pedig a karrieremet tettem kockára a váltással, iszonyatos nyomás alatt kellett a pályán és azon kívül is építeni a dolgokat, de szerencsére néhány hónap után kezdett összeállni minden. Nagyot fordult másfél év alatt a világ.
Augusztus 26-tól Hungaroring, tömegek szurkolnak majd neked. Mi lesz a pályán?
Nem csak a fantasztikus szurkolók miatt fekszik nekem és a kamionnak is a Hungaroring, hanem a vonalvezetése is segíthet. Nincs mese, pole-t kell futnom, majd meg kell nyerni a többpontos első futamokat. A fordított rajtrácson pedig a 8.-ik helyről előzni és irány a dobogó!
Jó eséllyel csökkented majd a különbséget Adam Lackóhoz képest. Viszont utána jön még négy hétvége – hol dől el a bajnokság?
A hungaroring után két, számunkra hátrányos pálya következik, azokon eldőlhet a bajnokság bármelyikünk irányába. A legfontosabb célunk a károk minimalizálása lesz, ha sikeresek leszünk, a szezont záró – számunkra már előnyösebb vonalvezetésű – két hétvégén több pontot gyűjthetünk nála. Ez a terv, és akkor…
Norbi nem lesz fuvarozó
Levezető körként engedj meg néhány személyesebb kérdést.
Hol nyaralsz/nyaraltál idén?
Sehol. Csak a meló. Maximum majd telelünk a szezon után.
Kedvenc étel?
Somlói Galuska
Kedvenc város?
Szombathely.
Milyen autóval jársz a hétköznapokban?
Egy Mercedes C Coupéval, mivel a Pappas Auto hazai AMG-nagykövete is vagyok. Fantasztikus autó.
Melyik a kedvenc autóverseny-szériád?
A DTM! Igazi motorok, igazi hangok, igazi szórakoztató-ipar! Sajnálom, hogy a Mercedes kilép a Formula-E miatt.
Kedvenc autóversenyződ?
Lewis Hamilton. Már a Forma-1 előtt, olyan 2005-ben, vagy 2006-ban lenyűgözött GP2-es versenyzőként. Egy törökországi futamon megforgott a verseny elején, aztán szételőzött mindenkit a pályán, olyan stílusban, ami elképesztő volt. Ugyanez volt rá jellemző az első F1-es években, sajnos manapság a gumispórolás nem nagyon engedi neki, hogy úgy vezessen, ahogy tudna.
Ő nyeri a vébét, vagy Vettel?
Abszolút megjósolhatatlan.
A világ összes versenypályája közül melyik az, amelyiken még nem mentél, de a legjobban vágysz rá?
Spa.
A világ összes versenyautója közül melyikkel mennél rajta?
(Hosszan gondolkodik…) Hamilton F1-es Mercedesével.
Azt hittem, ezt kapásból rávágod.
Hááát, a DTM a kedvencem. Viszont DTM-es versenyautóval már mentem.
Na és nyerges vontatóval mentél már? Mennyi idő alatt tolatnál be egy közel 20 méteres szerelvénnyel két másik nyerges közé?
Olyan 24 óra biztosan kellene hozzá. (nevet)