Biogázzal hajtott traktorral állt elő a New Holland. A prototípus annak a hosszú folyamatnak a része, melyben a CNH Industrial kötelékeibe tartozó gyártó megkísérel hosszútávú alternatívát nyújtani a farmerek számára a dízelkorszak utáni időkre. Ez pedig nem sikerülhet olyan traktorok nélkül, melyek nemhogy kímélik a környezetet, de ráadásul a felhasználás helyén előállított üzemanyaggal is tankolhatók.

A koncepció egyszerű: a legtöbb farmon van biomassza előállítására alkalmas alapanyag, így például mezőgazdasági hulladék vagy szennyvíz. Ezekből pedig akár biogáz is készíthető, mely üzemanyagként a sűrített földgázzal megegyező hatásfokon égethető el. A New Holland először 2012-ben állt elő gázüzemű mezőgazdasági járművel, azonban az még LPG-vel üzemelt. Azt követte egy évvel később az első biometánnal hajtott traktor. A cégcsoport végül két másikat is készített, majd ezeket Brazíliában, Csehországban, Franciaországban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban tesztelgette.

Már a mezőgazdaságban is kopogtat a dízel utáni korszak 1

A New Holland fura alakú LED-lámpákkal dobta fel a prototípust. Ez így akár még a sorozatgyártás is megérhetné.

Az új, immáron negyedik biometános traktor prototípusát az elődökkel kapcsolatos tapasztalatok alapján fejlesztették ki. A járműben dolgozó 180 lóerős FTP Industrial erőforrás 740 newtonméteres nyomaték leadására képes. Ezt, a sztöchiometrikus égési folyamatot biztosító motort 1995 óta fejleszti a CNH Industrial, így már nem kis tapasztalatra tett szert gázmotorok terén.

Bár pontos hatótávot nem árult el a gyártó, annyit már lehet tudni az új traktorról, hogy üzemanyagtankjaiban egy napi munkavégzéshez szükséges biogáz tárolható el. Az egyik üzemanyagtartályt bal oldalon, a másikat pedig jobb oldalon helyezték el. A környezetbarát erőforrás pedig 80 százalékkal kisebb károsanyag-kibocsátással rendelkezik egy dízelüzeműhöz képest. És ha már az összehasonlításoknál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a gyártó szerint ez a traktor 10-30 százalékkal olcsóbban üzemeltethető a dízeles társaihoz képest.

Már a mezőgazdaságban is kopogtat a dízel utáni korszak 2

Ezt látja a traktor sofőrje, ha beül a gépbe.

Az új New Holland tervezői nem csak a környezetbarát és gazdaságos üzemeltetésre gondoltak. A traktor fülkéjét úgy készítették el, hogy abból 360 fokos kilátás álljon a vezető rendelkezésére. Ez 20 százalékkal jobb, mint egy átlagos traktoré. Az elcsúsztatható kupolás tetőnek köszönhetően pedig panorámakilátást is élvezhet a kabinban helyet foglaló vezető.

A kormány közepén található digitális kijelzőn jelenítődik meg a 360 fokos, madártávlati nézetet biztosító kamerakép. Ugyanez az eszköz jeleníti meg tolatásnál a hátsó kamera képét is, mely hátramenetben automatikusan aktiválódik. Szintén ezen a kijelzőn jeleníthető meg a sebesség, valamint a motor teljesítményével kapcsolatos információk. A vezető feje felett is van egy szélesebb kijelző, ezen többek között a külső kamerák képe, a hidraulikus emelőberendezés, valamint a PTO teljesítményleadó tengellyel kapcsolatos információk érhetők el.

Már a mezőgazdaságban is kopogtat a dízel utáni korszak 3

A traktor okostelefonnal is csatlakoztatható.

A New Holland járműve már olyannyira 21. századi jelenség, hogy kezelője egy speciális megoldással is védheti az óvatlan kezektől. Egy okostelefon-csatlakoztatásával és egy speciális szoftver segítségével akár ujjlenyomatos indításvédelem is telepíthető. Ennek köszönhetően valóban csak az férhet hozzá a traktor irányításához, aki fel van arra hatalmazva. A modell sorozatgyártásáról egyelőre nincsenek hírek, de több mint valószínű, hogy a New Holland ezt a prototípust is tesztelni fogja élesben.