Péntek délelőtt történelmi pillanatnak lehettek tanúi azok, akik éppen az M1-esen haladtak. A Volvo Trucks 3 darab önvezető kamiont tesztelt az autópályán, valós forgalmi körülmények között. Mindez hatóságilag jóváhagyott és szervezett bemutató része volt. A tesztet kisebb sajtótájékoztató előzte meg, melyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Volvo Trucks és a Waberer’s International közösen szervezett meg.
Az önvezető teherautók nagy kihívás elé támasztják a hatóságokat. Be lehet-e őket engedi a forgalomba? Ha úgy döntenek, igen, akkor minden eshetőségre, így akár a balesetre is fel kell készülni. De mi is az a platooning? Ez a csúnya angol szó, lényegében olyan kamionok konvojban haladását jelenti, melyben az elől haladó emberi irányítással, míg a többi teherautó önvezető üzemmódban követi őt. Ily módon 15-20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el, egy kamion akár 20 liter/100 km-es átlagfogyasztással is közlekedhet.
Sokan gondolják, hogy az automatizáltság még a távoli jövő, de már itt van velünk. Elég, ha csak a repülőgép robotpilótájára gondolunk, de már a logisztikában is sikeresen üzemeltetnek önvezető targoncákat. A Volvo Trucks jó ideje foglalkozik automatizált vezetéssel: van önvezető kukásautója , bányadömpere és cukornádgyűjtő teherautója. „Az automatizációval kihívások is jelentkeznek, mert a technológia még tökéletesítésre szorul. A járművek radarjai és szenzorjai nehezebb időjárási körülmények között még nem tudnak 100%-ot nyújtani” – jegyezte meg Dér Péter, Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója. Az önvezető teherautók társadalmi elfogadottságát is növelni kell, hiszen első hallásra bizarrnak tűnhet, hogy 40 tonnás kamionok emberi irányítás nélkül haladhatnak.
Emellett a törvényi előírások harmonizációjára is szükség lenne. Amikor a Volvo Trucks engedélyeztette a Platooning Truck Challenge-et 2016-ban, akkor azzal szembesült, hogy különböző országok eltérő módon reagáltak a követési távolságra. „A németek azt mondták, hogy legyen ötven méter a két szerelvény között, a hollandok meg azt kérték, hogy legyen három másodperci vezetési idő” – hívta fel a figyelmet Dér Péter. A magyar hatóságok ugyanakkor nagyon rugalmasan álltak az éles teszteléshez, így az engedélyeket viszonylag gyorsan megkapták.
A Waberer’s-csoport már régóta dolgozik együtt a Volvo Trucksszal. A cég mintegy négyezer járművet üzemeltet Európában, ezért nyitott a technológiai együttműködésekre. „Az idei évben kötöttünk a svéd konszernnel egy stratégiai együttműködést, amely elsősorban a technológiai fejlesztésre és a közös tesztelésre terjed ki” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatója. Hozzátette: számára pozitív fejlemény volt, hogy a szabályozói környezetet két hónap alatt ki tudták alakítani az ilyen tesztek végrehajtásához.
„Magyarország célja, hogy élen járjon a Visegrádi Négyek között az önvezető technológiák tekintetében. Tavasszal került sor Zalaegerszegen az önvezető autók tesztelésére alkalmas pálya alapkő letételére” – hívta fel a figyelmet Homolya Róbert, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Az épülő tesztpálya fontos lehet a régió számára, legközelebb csak Németországban van ilyen létesítmény. Homolya Róbert azt is kiemelte, hogy a Zalaegerszeget az M7-essel összekötő M76-os út olyan műszaki tartalommal fog megépülni, hogy önvezető járművek tesztelésére is alkalmas legyen.
A tesztet sikeresen hajtották végre: a három kamion a lébényi Volvo Trucks-telephelytől indult és ott is hajtott fel a sztrádára. Ezt követően a konvoj Rábapatonánál, az M85-ös gyorsforgalmi úton fordul vissza a telephelyre, összesen 50 kilométert megtéve. A sztrádán haladó autósok sokszor nem értették, miért lassítanak le a sajtós autók a járművek mellett, fotókat és videofelvételeket készítve a kamionokról, hiszen ezek a járművek első látásra éppen ugyanúgy néztek ki, mint bármely más utcai teherautó.