A második világháború idején Németországban készültek olyan teherautók, melyek a lehető legnehezebb terepviszonyok között is képesek voltak elboldogulni. Ezek mintájára az oroszok is megcsinálták a ’70-es években saját változataikat, melyek lápos, jeges, havas terepen játszi könnyedséggel közlekedtek.
Ezek a különleges teherautók eddig a múlt homályos ködébe burkolóztak, de nemrég az orosz JSC Plant of All-terrain Vehicles (ZVM) egyik vezetője megvásárolt egyet az orosz hadseregtől és felújította. Alexei Anikin és csapata működőképes masinát varázsolt a járműből, melynek látványa nagyon furcsa hatással van ma emberére.
A jármű nem gumiabroncsokon, hanem négy, hatalmas acél arkhimédészi csavaron közlekedik. Ezek hajtásáról egy 159 lóerős erőforrás gondoskodik. Irányítását azonban nem kormánykerékkel, hanem előre és hátra húzható karokkal lehet végezni. Ezen karokkal szabályozható, hogy a csavarorsók éppen előre-vagy hátra forognak.
A teherautót Nyizsnyij Novgorod közelében is tesztelték, ahol bebizonyosodott, hogy nem ismer lehetetlent puha, süppedős talajon. A felújítást végző csapat vezetője szerint a jármű a jövőben kiválóan alkalmas lehet olaj, illetve gázlelőhelyek felkutatására, de még akár a geológusok is nagy hasznát vehetik.
Nem valószínű ugyanakkor, hogy bármelyik orosz gyártó újra elkezdene ilyen teherautókat gyártani, hisz ez egy letűnt kor fejlesztése volt.