Amikor még gyerekkoromban saját autóról álmodoztam, akkor a listán ott volt a Zastava 1100 is, dacára annak, hogy sokan szidták. Mivel a néhai Zastava személyautógyár már Fiatokat gyárt, így lényegében csak a teherautóknál őrződött meg a néhai jugoszláv márkanév. A Zastava Trucks sem rugaszkodott el teljesen az olasz gyökerektől.
A 2010-ben bemutatott Zastava NTV 40.13 H kisteherautó is alapvetően olasz bázisra épül, ugyanis az Iveco Daily 4×4 alvázát használja. Ezt a modellt a szerb hadsereg részére fejlesztették ki, hiszen a katonai eszközök modernizációja már déli szomszédunknál is régóta napirenden van.
A több mint 5 méter hosszú, 3 méter magas, 2,1 méter széles kisteherautót a katonai igényeknek megfelelően alakították ki. Ennek köszönhetően szervizkocsiként, áruszállítóként, de akár csapatszállítóként is igénybe lehet venni. 1,5 tonnás teherbírásával ráadásul viszonylag nagy kapacitással rendelkezik. Az emelt kasztninak köszönhetően legfeljebb 0,7 méteres vízben is jól el lehet boldogulni vele.
A háromszemélyes fülkével szerelt teherautó orrában 2,8 literes, 130 lóerős turbófeltöltős Cummins motor dolgozik. Az erőforráshoz ZF 5S400 mechanikus sebváltó társul. A gyártó közlése szerint a hajtáslánc terén maximálisan tudnak a megrendelő igényeihez igazodni, ugyanis a kasztni más erőforrások fogadására is képes. Mindenesetre a fenti kombinációval legalább 120 kilométer/órás maximális sebességgel lehet haladni kis Zastavával, ami inkább sík terepre értendő természetesen.
A jelek szerint ez a típus még nem annyira terjedt el a szerb hadseregben, ettől függetlenül tovább öregbíti a Zastava márkanevet. Még akkor is, ha ez már nem álmaink Zastavája.
Fotók: military-today.com, wikipedia