A spanyol Irizar tavaly, a kortrijki autóbusz-kiállításon mutatta be azt a BRT-buszt, amelyet szándékosan úgy terveztek, hogy egy villamos látványát keltse. Mindez nem új keletű trend, hiszen az utóbbi években egyre több gyártó öltözteti villamosnak BRT-buszait. Az elektromos hajtásláncban rejlő lehetőség új löketet adott a mérnökök fantáziájának. Ennek a hullámnak az egyik éllovasa a belga Van Hool, mely már dízel-hibrid, CNG-hibrid, elektromos, üzemanyagcellás, illetve troli változatot is kínál ilyen „villamosbuszokból”.
Úgy tűnik, hogy a spanyolok is szeretnének csatlakozni ehhez a trendhez. Az Irizar Ie Tram nem is rossz próbálkozás, sőt, több innovációt is felvonultat. A 18,76 méter hosszú busz karosszériáját „villamososan” áramvonalasra tervezték, de hogy fokozzák a hatást, a karosszéria két oldalát fémes színű „keretbe” foglalták. A frontrészt, a hátfalat, illetve a kocsitest két oldalát is zongoralakk fényezéssel látták el. A teljesség kedvéért mindhárom tengelynél védőborítást kaptak a kerekek, melyeket ugyancsak a karosszéria színével megegyező fényezéssel fújtak le.

Az Irizar Ie Tram feltűnő jelenség, még hátulról is.
Kevesebb holttér
Bár az Ie Tram sztenderd, 2,55 méteres szélességgel rendelkezik, magassága a tetőre épített 90-150 kWh teljesítményű, lítiumion-akkumulátorok miatt eléri a 3,4 métert – összehasonlításul egy dízel Volvo 7700A bő 40 centivel alacsonyabb. A megfelelő utascserét három, kifelé nyíló kétszárnyú és egy befelé nyíló egyszárnyú ajtó biztosítja. Utóbbi nagyszerűen oldja meg a városi alacsony padlós buszok problémáját, történetesen azt, hogy az utasok a vezetőfülke elé álljanak, így növelve a holtteret a sofőr számára.

Mintha csak egy villamost látnánk, gumikerekeken.
Átlátható karosszéria
A teljesen alacsony padlós autóbusz összesen 155 utas szállítására alkalmas. A jármű utasterében rendkívül kevés a dobogó, egyes üléspárok lábait ráadásul nem a padlóhoz, hanem az oldalfalhoz rögzítették, így a jármű takarítása is könnyebb. A második ajtónál található peron részen egy kerekes széknek, illetve egy babakocsinak áll rendelkezésre hely, de a harmadik ajtónál is van egy kisebb peron, ahol szintén elfér egy babakocsi.
Az utastérben nincs hiány a szokatlan, előremutató megoldásokból. Az első és a második tengely, illetve a csuklószerkezet és a harmadik tengely között, az övvonal alatt biztonsági üvegezéssel ellátott kis ablakokat építettek be a kocsitestbe. Ennek a látványos megoldásnak köszönhetően jelentősen megnőtt az ablakfelületek száma, így az Ie Tram a piacon kapható városi buszokhoz képest jóval átláthatóbb lett oldalról. Hogy ennek mennyi gyakorlati haszna van, jó kérdés, de biztos, hogy növeli az utasok tágasságérzetét.

Az autóbuszt nem véletlenül úgy tervezték meg, hogy a német piacra is jó legyen. A műszerfal például VDV-szabvány.

A vezetőnek nem kell többé a tükör miatt aggódnia. Az oldalsó visszapillantó tükrök helyét kamerák vették át.
A spanyolok törekedtek arra, hogy felkészítsék a járművet a 21. századi kihívásokra: utasterét teg- és graffitiálló, illetve hangszigetelt burkolatokkal látták el. A világításról LED-izzók gondoskodnak, az üléspárok között pedig USB-töltőket is elhelyeztek. A jármű műszerfala megfelel a német VDV-szabványnak, mely sok tekintetben szigorúbb a hatályos uniós és ENSZ EGB előírásoknál. Visszapillantót viszont kár keresni, ugyanis helyüket átvették a kis méretű kamerák, melyek képét bal és jobb oldalon, nyújtott téglalap alakú kijelzők jelenítik meg a sofőr számára.

Világos, tágas utastér. Fotó: Slobodan Kostić (Autobusi.net)
Töltés 5 perc alatt
A jármű hajtásáról 230 kW teljesítményű, Alconza gyártmányú elektromos szinkronmotor gondoskodik, melyet a kocsitest hátuljában helyeztek el. Az akkumulátorok töltése 125 amperes töltővel körülbelül 3 órát vesz igénybe, míg pantográfos gyorstöltővel nem tart tovább 5 percnél. Egy feltöltéssel az Ie Tram 150-180 kilométert tud megtenni. Pozitívum, hogy amennyiben az akkumulátorok elérik életciklusuk 80 százalékát, akkor az Irizar kicseréli őket.

Csak semmi szögletesség!
Az Irizar érdeklődésünkre elárulta, hogy eddig 69 példányt rendeltek az Ie Tram-ból. A franciaországi Amiens 42 darabot, a szintén franciaországi Bayonne 18 példányt, míg Barcelona és Luxemburg 4-4 darabot, San Sebastian pedig egyet vásárolt belőle. Az érdeklődést nyilván fokozni fogja a jövőben, hogy a modellt kitüntették a spanyol 2018-as Év Autóbusza, valamint az Év Környezetbarát Ipari Járműve díjjal. Utóbbi esetében olyan haszonjárműveket utasított maga mögé, mint az elektromos Solaris Urbino 18 vagy az Iveco Stralis NP 460.